کد خبر: ۶۷۲۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱

افشاگری تازه در مورد عربستان

ارتباط میان کوشنر و محمد بن سلمان در تمام طول سه سال پرتلاطمی که از رهبری او بر پادشاهی عربستان گذشته قدرتمند بوده است. لکه ننگه قتل جمال خاشقجی با دستور حکومت عربستان از سوی دستیاران و محافظان محمد بن سلمان چندان به درب کاخ سفید نرسید.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه گاردین انگلیس به نقل از منابعی گزارش داد، در حالی که امارات و بحرین خودشان را آماده امضا توافق عادی سازی روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی در تابستان می کردند عربستان و جارد کوشنر نقش ترغیب کننده این کشورها و دیگر همپیمانان منطقه ای ریاض به روی آوردن به چنین توافقی را ایفا کرده اند.

روزنامه گاردین نوشت: «از چند ماه قبل از امضای توافق های مذکور در کاخ سفید محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به تشریح و بسط منطق خود برای معاهده ای که سیاستهای منطقه ای در قبال یک دشمن دیرینه را دگرگون سازد پرداخت.

افشاگری تازه در مورد عربستان

در این فرآیند پیشنهاد جنگنده های مدرن، کسب امتیازات سیاسی نزد واشنگتن و دسترسی بیشتر و بهتر به آمریکای دونالد ترامپ وجود داشته است.

همچنین یک انگیزه دیگر نیز در کار بود: اگر همپیمانان عربستان نخست با اسرائیل کنار بیایند این به عربستان پوششی برای پیروی از این روند می دهد. چنین اقدامی به مثابه یک تغییر لرزه وار در ژئوپلتیک منطقه بوده و به آسانی توافقات سال ۱۹۷۸ اسرائیل با مصر و همچنین توافقات ۱۶ سال پیش این رژیم با اردن را تحت الشعاع قرار می دهد.

در حالی که انعقاد معاهده میان اسرائیل و عربستان در حال نزدیکتر شدن است به گفته سه منبع نزدیک به دربار سلطنتی عربستان، بعید است که محمد بن سلمان به ترامپ بزرگترین دستاورد سیاست خارجی اش را قبل از انتخابات آمریکا بدهد.

به گفته این منابع، جایش این پادشاهی به نقشش در درخواست از همپیمانان منطقه ای برای پیروی از این روند ادامه می دهد. سودان و عمان جزو گزینه های ارجح برای منعقد کردن چنین توافقی قبل از تمام شدن سال جاری میلادی هستند. اما احتمالا ریاض و کویت فعلا منتظر فرصت خوب باقی خواهند ماند و به جهت کسب جوایز بزرگتر دست نگه خواهند داشت.»

در ادامه گزارش گاردین تصریح شد: «ولیعهد عربستان کل منطقه را از دریچه ای متفاوت با قبلی ها نگریسته و توسعه طلبی ایران را تهدیدی بزرگتر برای ثبات منطقه نسبت به هفت دهه شکست در انعقاد توافق صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها می بیند. به گفته دو منبع آگاه به تفکرات محمد بن سلمان، دیدگاه های او تا حد زیادی از جارد کوشنر، داماد ترامپ از زمان ملاقات این دو نفر در ۲۰۱۷ تاثیر پذیرفته است.»

یک منبع عربستانی عنوان کرد: کوشنر هم همچون پدرزنش معامله گر است. او پیرو اصل پرداخت کاربر است؛ اگر شما از آرمان یا یک شخص حمایت می کنید آنها لازم دارند حمایت شما را داشته باشند. این ادبیاتی است که محمد بن سلمان فهمید و زمان کمی را تلف کرد تا آن را در قبال مواضع جدید عربستان در مورد فلسطین و لبنان که هر دو تبدیل به یک فشار بی پایان شده بودند اعمال کند.

اواخر همان سال محمود عباس، رئیس تشکلات خودگردان فلسطین از سوی محمد بن سلمان به ریاض احضار شد و یک نسخه از طرح یک فلسطین جدید مورد تایید عربستان را دریافت کرد. عباس هرگز به طور علنی درباره این ملاقات حرفی نزد و از آن زمان تا کنون نیز به عربستان برنگشته است. اما چند مقام فلسطینی که نامشان را فاش نکردند گفتند این طرحی که به محمود عباس ارائه شد تا حد خیلی زیادی شبیه به طرح صلحی بوده که جارد کوشنر اوایل سال جاری میلادی ارائه کرد.

یک مقام اظهار کرد: ولیعهد عربستان به محمود عباس گفت فلسطین می تواند متشکل از غزه و بخشی از صحرای سینا باشد و یک پل زمینی به چیزی که از کرانه باختری باقی می ماند داشته باشد. عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به وضوح در این امر دخیل بوده است. این حق انحصاری مقام سلطنتی عربستان نبوده که بخشی از مصر را بدون رضایتش ببخشد.

ارتباط میان کوشنر و محمد بن سلمان در تمام طول سه سال پرتلاطمی که از رهبری او بر پادشاهی عربستان گذشته قدرتمند بوده است. لکه ننگه قتل جمال خاشقجی با دستور حکومت عربستان از سوی دستیاران و محافظان محمد بن سلمان چندان به درب کاخ سفید نرسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین