کد خبر: ۶۷۲۹۶۶
تعداد نظرات: ۷۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
تبعیض بین مسئولان و مردم حتی در واکسن آنفلوانزا

وام، خودرو، واکسن و ... برای نمایندگان؛ مردم، هیچ!/ چرا قالیباف در قبال رانت‌های مجلس انقلابی سکوت کرده؟

تصویر رسید منتشر‌شده از تحویل هزارو500 دوز واکسن آنفلوانزا برای نمایندگان مجلس، مثل آب سردی روی سر آنهایی بود که مدت‌هاست منتظر توزیع واکسن آنفلوانزایی بودند که وزارت بهداشت نوید توزیعش در سطح فراوان را داده بود اما با وجود گذشت پنج روز از پاییز هیچ خبری از آن نیست؛ آن‌هم در شرایطی که همه متخصصان از لزوم توزیع هر‌چه‌سریع‌تر واکسن آنفلوانزا بین افراد آسیب‌پذیر در شرایطی که کشور با بحران کرونا درگیر است، سخن می‌گویند./یک شهروند گفته است: «ما هیچ انتظاری از دولت نداریم. یعنی یاد گرفته‌ایم از کسی انتظار نداشته باشیم. از بس تمام این سال‌ها محبتی ندیدیم و کسی به وظیفه‌اش عمل نکرد، ما خودمان همیشه کارهایمان را می‌کنیم. سیل می‌آید، مردم خودشان بسیج می‌شوند و می‌سازند، زلزله می‌شود، مردم می‌روند و آواربرداری می‌کنند، کرونا می‌آید، مردم بسیج می‌شوند ماسک برای بیمارستان‌ها می‌گیرند. ماجرای واکسن هم از این قاعده مستثنا نبود.
آفتاب‌‌نیوز :

بعد از ماجرای هدیه دنا‌پلاس قسطی به نمایندگان و حرف‌و‌حدیث‌های پس از آن، ‌شاید کسی انتظارش را نداشت که با این توجیه که مجلسی‌ها با مردم در ارتباط هستند و در خطر ابتلا به بیماری، آنها اولویت گرفتن واکسن باشند. آن‌هم مجلسی که ژست و شعار مجلس مستضعفان را دارد و می‌گوید شرایط مردم را درک می‌کند. هرچند بعد از اعتراض گسترده به این توزیع ناعادلانه، مجلسی‌ها گفتند واکسن را بر‌می‌گردانند اما این مسئله دردی از زخم مردمی دوا نمی‌کند که حالا مدت‌هاست یاد گرفته‌اند اولویت نباشند و خودشان به فکر خودشان باشند.

همه باید اولویت‌ها را رعایت کنند

با وجود آنکه از همان روزهای ابتدایی تابستان وزارت بهداشت و سازمان غذا‌ و‌ دارو، وعده توزیع واکسن آنفلوانزا در سطح وسیع را می‌داد؛ اما عملا باید پرونده واکسن آنفلوانزا را بسته دانست؛ واکسنی که کم‌کم مشخص شد شرایط توزیعش در سطح وسیع فراهم نیست و برای توزیعش قرار شد نام‌نویسی شود. قرار بود واکسن آنفلوانزا از ابتدای مهر در داروخانه‌ها برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال توزیع شود تا آنها با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی خود واکسن را دریافت کنند. سپس در فاز بعد محموله‌های بعدی واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توزیع بشود تا سایر افراد برای تهیه واکسن به داروخانه‌ها مراجعه و واکسن را با ارائه کارت و کد ملی دریافت کنند؛ اما بار اول واکسن به مجلسی‌ها رسید.

وام، خودرو، واکسن و ... برای نمایندگان؛ مردم هیچ!| چرا قالیباف در قبال رانت‌های مجلس انقلابی سکوت کرده؟

مسئله اینجاست که چرا یک‌میلیون‌و 500 هزار دوز واکسنی که تهیه شده، اول هزارو500 دوزش به مجلس و بقیه به مراکز بهداشت می‌رود؟ این سؤالی بود که دبیر انجمن داروسازان ایران به آن پاسخ داد: دکتر جلیل سعیدلو، دبیر انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با «شرق»، با بیان اینکه تقاضای جهانی برای خرید واکسن آنفلوانزا افزایش پیداکرده است، گفت: «در کنار آن مشکلات انتقال ارز به شرکت‌های خارجی نیز محدودیت‌هایی ایجاد کرده که واردات واکسن آنفلوانزا را با مشکل و تأخیر مواجه کرده؛ بنابراین در شرایط امسال که جامعه با کرونا دست‌به‌گریبان است، بحث توزیع هدفمند واکسن کرونا از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است».

او در ادامه بیان کرد: «در این شرایط توقع می‌رود که همه اعم از مردم و مسئولان نسبت به رعایت پروتکل‌های مربوطه درخصوص در اولویت قرارگرفتن گروه‌های در معرض خطر، مصمم‌تر و جدی‌تر باشند. نه اینکه توزیع واکسن آنفلوانزا اسیر رانت و فشارهای مراکز غیرعلمی شود. توزیع واکسن‌ها در اختیار شرکت‌های واردکننده نیست که بخواهند تصمیم‌گیری کنند به کجا بدهند و به کجا ندهند و قطعا باید مجوزی برای تحویل واکسن‌ها وجود داشته باشد».

سعیدلو گفت: «داروسازان و داروخانه‌ها در فرایند توزیع واکسن، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، مظلوم واقع شده‌اند؛ چرا‌که تاکنون واکسن آنفلوانزا در سطح داروخانه‌های سراسر کشور توزیع نشده و متأسفانه داروخانه‌ها با تردد و ترافیک روزافزون مردم برای خرید واکسن مواجه شده‌اند».

او با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های ما این است که توزیع واکسن در سطح داروخانه‌ها به‌درستی انجام نشود، گفت: «داروخانه‌ها درحالی‌که مشغول به خدمت‌رسانی به مردم هستند، متهم به عدم پاسخ‌گویی به نیاز مردم شوند. به‌طور‌کلی و براساس قانون، توزیع دارو باید از طریق داروخانه‌ها انجام شود ولی شاهد هستیم که شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که این یک‌ونیم میلیون دوز واکسن آنفلوانزا به مراکز بهداشتی تحویل داده شده است. این در حالی است که تجربه‌های پیشین به‌وضوح نشان می‌دهد که بهترین و کارآمدترین سیستم برای توزیع عادلانه و هدفمند دارو، داروخانه‌ها هستند و در غیراین‌صورت، خطر توزیع بیرون از سیستم رسمی و نفوذ دارو به ناصرخسروها افزایش پیدا می‌کند. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر قرار است به هر داروخانه، مثلا چهار یا پنج عدد واکسن داده شود و سپس سیاست‌گذاران، موج تقاضای مردمی را به داروخانه‌ها سوق دهند و داروخانه‌ها ناتوان در پاسخ‌گویی به نیاز مردم و متهم شوند، ترجیح می‌دهیم که اصلا واکسن در داروخانه‌ها توزیع نشود».

داستان از چه قرار بود؟

از روز پنجشنبه رسیدی در فضای مجازی از شرکت دارویی بهستان‌پخش دست‌به‌دست می‌شد که نشان از آن داشت که هزارو500 دوز واکسن در اختیار مجلس قرار گرفته تا 290 نماینده مجلس و پرسنل مجلس جزء گروه‌های پرخطر تلقی شوند؛ تصویری که تعجب و انتقاد‌های زیادی را در پی داشت.

هر‌چند کیانوش جهانپور پاسخ خبرنگار «شرق» را نداد اما او در کسوت سخنگوی سازمان غذا‌و‌دارو درباره توزیع واکسن آنفلوانزا و اخباری مبنی‌بر تحویل هزارو۵۰۰ دوز از این واکسن برای نمایندگان مجلس، به رسانه‌ها توضیح داد. کیانوش جهانپور در‌این‌باره گفت: «امسال به دلیل احتمال هم‌زمانی شیوع آنفلوانزا با پاندمی کرونا در فصول سرد سال، وزارت بهداشت از مدتی قبل جهت واردات حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا با ارز دولتی اقدام کرده است. در مرحله اول، یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار دوز واکسن جهت استفاده افراد پرخطر و در معرض خطر در مراکز بهداشت تأمین شده و این واکسن‌ها به‌تدریج در حال توزیع در مراکز بهداشتی هستند؛ قاعدتا مراکز بهداشت نهادهای مختلف از جمله مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ممکن است در این مرحله دریافت‌کننده واکسن باشند. البته تأکید بر آن است که هرگونه توزیع باید براساس پروتکل‌های ابلاغی باشد و توزیع و تلقیح عام آن به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست».

جهانپور ادامه داد: «به‌هیچ‌وجه توصیه همگانی مبنی بر واکسیناسیون آنفلوانزا توصیه نمی‌شود؛ چنانکه خود بنده واجد شرایط نیستم و از واکسن هم استفاده نخواهم کرد».

البته آقای جهانپور در این گفت‌وگو توضیح ندادند که 290 نماینده مجلس و پرسنل مجلس چگونه واجد دریافت واکسن آن‌هم در صف اول تشخیص داده شدند؛ اما معلمان، کسبه، کارمندان و... که تعامل هر‌روزه با مردم دارند، در این اولویت قرار نگرفتند؟!

ما هیچ، ما نگاه

واکنش‌ها به این خبر تند و انتقادی بود. محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس، در توییتر خود نوشت: اختصاص اولین محموله واکسن آنفلوانزا به مجلس فقط نشانگر توخالی‌بودن شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم نیست، بلکه نشانه‌ای از فاصله نهادینه‌شده حاکمیت از مردم است. محموله قرص‌های فاویپیراویر را هم محرمانه از چین وارد کردند و عمده‌اش را صرف درمان مقامات و از‌ما‌بهتران کردند.

افشین 40‌ساله و دارای پسری 9‌ماهه است. او می‌گوید: «ما هیچ انتظاری از دولت نداریم. یعنی یاد گرفته‌ایم از کسی انتظار نداشته باشیم. از بس تمام این سال‌ها محبتی ندیدیم و کسی به وظیفه‌اش عمل نکرد، ما خودمان همیشه کارهایمان را می‌کنیم. سیل می‌آید، مردم خودشان بسیج می‌شوند و می‌سازند، زلزله می‌شود، مردم می‌روند و آواربرداری می‌کنند، کرونا می‌آید، مردم بسیج می‌شوند ماسک برای بیمارستان‌ها می‌گیرند. ماجرای واکسن هم از این قاعده مستثنا نبود. پزشک پسر من یکی از مشهورترین پزشکان کودک کشور است و در تمام این یك سال که از خدا عمر گرفته، زمان واکسن‌هایش، دکتر علاوه بر واکسن‌های معمول واکسن‌های دیگری را از ما طلب می‌کرد که در ایران به کودکان تزریق نمی‌شود. ما هم واکسن‌ها را از ترکیه تهیه می‌کردیم. الان هم من گله‌ای از دولت ندارم، چون اصلا انتظاری از اینها ندارم، ولی چرا دروغ گفتند که واکسن در سطح وسیع وارد می‌شود؟ تا زمانی که بلیت ترکیه 60 میلیون نبود و شرایط رفتن مهیا بود، من می‌رفتم و برای پسرم واکسن می‌گرفتم. گفته‌اند نوزادان در اولویت زدن واکسن هستند اما من به شما اطمینان می‌دهم دروغ می‌گویند، چون نوزادان به دلیل آنکه نباید ویروس یک‌مرتبه وارد بدنشان بشود، نیازمند دو دوز واکسن سه‌ظرفیتی هستند تا هر بار نیمی از واکسن در چند روز به آنها تزریق شود و مابقی آن دور ریخته شود. من می‌خواهم بدانم پسر من که بیماری آسم هم دارد، در اولویت نبود؟ دوست سرطانی ما که کارگر خدماتی است اولویت نبود ولی نمایندگان مجلس اولویت بودند؟ اصلا ما که اولویت اینها را می‌دانیم، چرا نگفتند شما اولویت نیستید که مثل همیشه خودمان مرهم زخممان بشویم؟».

اما این واکنش‌ها مجلس را وادار به عقب‌نشینی کرد. شهلا میرگلوبیات، مدیر‌ کل سلامت مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار کرد: «تخصیص واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌های وابسته به مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی مطابق روال سال‌های گذشته صورت گرفته که با توجه به نزدیک‌شدن فصل پاییز و لزوم پیش‌بینی لازم برای این امر، هزارو۵۰۰ واکسن از سوی سازمان غذا‌و‌دارو به داروخانه مجلس تخصیص داده شده است. وی افزود: با اینکه واکسن‌های تخصیص‌داده‌شده به این مرکز بهداشت، مشابه دیگر مراکز درمانی صرفا در زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند و صرفا برای استفاده افرادی است که مطابق با دستورالعمل وزارت بهداشت تعیین می‌شوند و با وجود اینکه روند توزیع گسترده واکسن برای همه مراکز درمانی مشابه آغاز شده، در‌عین‌حال مقرر شد به دلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد، این هزارو 500 واکسن به سازمان غذا‌و‌دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود».

هنوز برای زدن واکسن فرصت داریم

از طرف دیگر به گفته سازمان غذا‌و‌دارو، تاکنون یک‌ میلیون دوز واحد واکسن وارد شده که این مقدار هم در اختیار داروخانه‌ها قرار نمی‌گیرد. سؤال اینجاست که تا چه زمانی فرصت تزریق واکسن آنفلوانزا برای مردم وجود دارد؟ دکتر مسعود مردانی، متخصص عفونی و عضو ستاد مقابله با کرونا، در پاسخ به این سؤال به «شرق» گفت: «تلقی اشتباهی بین مردم وجود دارد که زدن واکسن فقط تا اوایل پاییز مفید است و بعد از آن زدنش دیگر فایده ندارد؛ افراد دمعرض خطر (افراد بالای 65 سال، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی پرسنل پزشکی، بیماران اچ‌آی‌وی مثبت، زنان باردار و کودکان شش‌ ماه تا شش‌ سال) هر‌ وقت به واکسن رسیدند، باید بزنند. اینکه گفته می‌شود واکسن در ابتدای پاییز زده شود، برای این است که وقتی فصل سرد سال شروع شد، حداقل دو هفته قبل از آن افراد در معرض خطر این واکسن را بزنند که اگر با ویروس آنفلوانزا روبه‌رو شوند، بیماری را نگیرند، چون ممکن است با رسیدن سرما تعدادی از آنها درگیر آنفلوانزا بشوند؛ اما وقتی کمبود واکسن داریم و قرار است بخشی از واکسن بعدا به دست ما برسد، آیا نباید واکسن بزنیم؟ پاسخ این است که افراد در معرض خطری که واکسن نزد‌ه‌اند، به محض دسترسی به واکسن باید اقدام به واکسیناسیون کنند. حالا این واکسن چه الان به دستشان برسد و چه آذرماه». وی با بیان اینکه خوشبختانه در‌حال‌حاضر نشانه‌های گردش و شیوع آنفلوانزا رؤیت نشده، گفت: «مردم عجله نکنند و اگر در دسترسشان قرار گرفت، برای گروه‌های در معرض خطر حتما واکسن بزنند. اولویت با افراد در معرض خطر است و هر ‌زمانی به واکسن رسیدند، استفاده کنند؛اما ما به بقیه توصیه می‌کنیم پروتکل‌ها را رعایت کنند و ماسک بزنند. در شرایط عادی هم آنها نباید واکسن بزنند. از طرف دیگر اگر بچه شش‌ ماه تا شش‌ سال در سال‌های قبل واکسن را زده باشد، الان می‌تواند یک واکسن بزند ولی اگر بار اولش باشد که واکسن می‌زند، باید دو واکسن نصفه بزند و در‌صورتی‌که دسترسی پیدا نکرد، خانواده‌ها نگران نباشند، چون کودکان در منزل هستند و کمتر از دیگران در معرض بیماری خواهند بود».

«مردم از بابت دسترسی به واکسن آنفلوانزا نگرانی نداشته باشند و ما به اندازه نیاز کشور، برای تأمین این واکسن اقدام کرده‌ایم». این جمله را رئیس سازمان غذا‌و‌دارو 28 مرداد‌ گفته بود؛ اما امروز پنجم مهر است هنوز خبری از توزیع واکسن حتی با کارت ملی هم نیست. هرچند اعتراض مردم در فضای مجازی باعث پس‌دادن هزارو500 دوز واکسن آنفلوانزا از سوی مجلس شد اما باز‌ هم این ماجرا یادآور این نکته بود که مردم اولویت نیستند و این تفکر که اول واکسن را خودشان می‌زنند و اگر چیزی ماند، بین مردم توزیع می‌کنند، تلقی اشتباهی نیست.

مردم در داروخانه‌ها به دنبال واکسن و موفق نمی‌شوند

روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی در همین خصوص نوشته است: تا پیش از این گفته می‌شد برخی نزدیکان مسئولان از رانت استفاده کرده اند، یا اختلاس کرده‌اند یا به یاری مختلسین شتافته‌اند! اما حالا دور جدیدی از شکاف میان مردم و برخی مسئولان را شاهد هستیم! هنوز جوهر انتقادات از تحویل خودروی ششصد میلیون تومانی دنا پلاس به نمایندگان به طور قسطی و به قیمت 300 میلیون تومان خشک نشده بود که خبر رسید مجلس در صف اول دریافت تحویل واکسن بوده و گویی از خیلی وقت پیش زنبیل گذاشته‌اند که حالا وقتی هنوز به هیچ کس واکسن آنفلوآنزا تحویل داده نشده، بهارستان 1500 واکسن را دپو کرده است! امسال واکسن آنفلوآنزا اهمیتی دوچندان یافته است چراکه با جولان کرونا در کشور نیاز است دست‌کم آنفلوآنزا کنترل شود تا هم فشار کمتری به بخش درمان وارد شود و هم ایمنی مردم بیش از حد پایین نیاید. در این وضعیت از ابتدا گفته شد، کادر درمان، سالمندان و کسانی که برخی بیماری‌های زمینه‌ای دارند در این زمینه در اولویت هستند اما آنچه در عمل دیده شد اینکه مجلس یازدهمی‌ها در صف اول بودند. البته موضوع این نیست که ماجرا را جناحی کنیم و بگوییم مجلس اصولگرایان است و آنها چنین‌اند و چنان! همین مجلس دهم که اکثریت آن با میانه‌روها و اصلاح‌طلبان بود نیز چندان تفاوتی نداشت.

یادمان نرفته است که در نخستین روزهای آغاز شیوع کرونا در اسفند ماه وقتی بسیاری اظطراب کرونا را داشتند و مدام از لزوم قرنطینه صحبت می‌شد این نمایندگان مجلس بودند که کیف‌های قرمز شیک حاوی الکل، ژل ضدعفونی‌کننده و ماسک را در یک پک تحویل گرفتند و بعد هم برای دوماه به منزل رفتند و مجلس را تعطیل کردند! آنهم در روزهایی که اقلامی چون ماسک یا الکل کمیاب و چه بسا نایاب بود. بنابراین موضوع فارغ از جناح‌های سیاسی این است که در واقع شاهد شکافی میان مسئولین و مردم هستیم. معلوم نیست اگر الان دهه 60 بود و همزمان با جنگ قرار بر تقسیم کالاهایی در قالب کوپن بود چگونه کوپن‌ها تقسیم می‌شدند.

واکنش‌ها به خبر تحویل 1500 واکسن به مجلس نیز کم نبوده است در فضای مجازی بسیاری با کنایه به اینکه سلامتی «ارباب» اهمیت دارد به این موضوع پرداخته اند. اما در میان مسئولین نیز شاهد واکنش‌هایی بوده ایم...عملا تا کنون کسی نتوانسته واکسنی را تهیه کند و در این زمینه رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: واکسن آنفلوآنزا هنوز تحویل داروخانه‌ها نشده است و خواهش ما از مردم این است که به اطلاع‌رسانی‌های رسمی که از سوی وزارت بهداشت و انجمن داروسازان ایران در خصوص زمان و نحوه توزیع واکسن آنفلوآنزا صورت می‌گیرد، توجه کامل داشته باشند.

خون رنگین‌تر

موضوع رنگین‌تر بودن خون مسئولان اما این روزها فقط به نمایندگان مجلس ختم نمی‌شود و نمونه آن را در دولت نیز داریم. به عنوان نمونه از قرار نه تنها خون نمایندگان از مردم رنگین‌تر است بلکه خون رئیس جمهور از نمایندگان نیز رنگین‌تر است چرا که درحالی که قرار است این هفته وزیر پیشنهادی صمت به مجلس برود تا رای اعتماد بگیرد بازهم خبری از رفتن روحانی به مجلس نیست چرا که او می‌خواهد پروتکل‌ها را رعایت کند و به دلیل نگرانی از ویروس کرونا به مجلس نخواهد رفت. در همین زمینه رئیس دفتر رئیس جمهور هم تاکید کرده که نه اشتباه نکنید خون رئیس جمهور رنگین‌تر نیست! رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: خون مقامات از مردم رنگین‌تر نیست، اما تردید نکنید اگر رئیس‌جمهور ۱۴روز یا ۲۱روز بخواهد در منزلش بماند قطعا به کشور و تصمیم‌گیری‌ها لطمه وارد می‌شود.» حال اینکه درحال حاضر تصمیم گیری‌های مسئولان سالم تا چه حد به کمک مردم و حل مشکلات آمده خودش مثنوی هفتاد من می‌شود!

 نگران 1400 هستیم

اما ادامه چنین روندی که مسئولان هر روز بیشتر از دیروز خودشان را در دستیابی به مزیت‌ها ارجح بدانند چه پیامدهایی خواهد داشت. در همین زمینه با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفتگو کردیم. محمود میرلوحی به «آفتاب یزد» گفت: «آنچه در دهه اول انقلاب و دوران دفاع مقدس در اذهان باقی مانده است این بود که مسئولان، فرمانده‌هان و مدیران از رئیس جمهور گرفته تا پایین همواره تلاش می‌کردند زندگی خود را هم‌سطح با قشر متوسط و حتی ضعیف جامعه تنظیم کنند و مانند اکثریت مردم باشند. هرجایی که نیاز به فداکاری بود شاهد بودیم که مسئولان پیش قدم بودند و وقتی نوبت به مزایا می‌رسید در آخر صف بودند اما حالا وضعیت فرق کرده است. دیگر کمتر می‌توان شاهد بود که شعار و عمل یکی باشد. نمونه بارز آن مجلس یازدهم است که شاهد هستیم در همین چند روز اخیر هم ماجرای تحویل خودرو و حالا دریافت زودهنگام واکسن موجب واکنش افکار عمومی شده است.»

میرلوحی گفت: «یکی از دلایل حساسیت بیشتر به این مجلس این است که آنها شعارهای بسیاری دادند و با ژست‌هایی چون عدالت خواهی و همدلی با قشر ضعیف آمدند و اگر سابقه آنها را بررسی کنید تندترین و صریح‌ترین نقدها را به کوچک‌ترین موضوعات این چنینی از سوی دیگران شاهد بوده ایم. بنابراین افکار عمومی حق دارد حساس باشد و واکنش نشان دهد چرا که این نمایندگان همان‌هایی هستند که بارها خود را طوری معرفی کردند که به دنبال مزیت‌های شخصی و مالی نیستند.»

این فعال سیاسی اظهار داشت: «چه اشکاری دارد در شرایطی که کمبود واکسن وجود دارد و این نگرانی در میان مردم و قشرهای آسیب‌پذیر وجود دارد که مبادا به آنها نرسد نمایندگان پیش قدم نباشند و ابتدا تلاش کنند واکسن به همه گروه‌های پرخطر برسد و سپس نوبت به آنها برسد. اگر نمی‌توانند نباید شعار بدهند».

میرلوحی در ادامه بیان داشت:«چنین اقداماتی که در چند روز اخیر شنیده‌ایم بیش از پیش اعتماد عمومی را خدشه دار می‌کند درحالی که اگر مسئولان همچون دهه اول در خط مقدم مبارزه علیه مشکلات باشند صادقانه و فداکارانه به دنبال حل مشکل باشند در این صورت خواهیم دید که همچون گذشته مردم نیز برای کشور، نظام و حتی مسئولین ایثار می‌کنند اما وقتی منافع شخصی اولویت دارد و مشکلات و نیازهای مردم فراموش می‌شود در این وضعیت طبیعی است که مردم نیز روی گردان شوند.»

این فعال سیاسی گفت: «در چنین وضعیتی نگران 1400 هستیم که آیا اقبالی از سوی مردم خواهد داشت یا خیر! مجلس یازدهم با رای حداقلی شکل گرفت اما انتظار این بود که آنها برای ترمیم اعتماد عمومی خواسته و مطالبات مردم را در راس امور خود قرار دهند و به دنبال حل مشکلاتی نظیر اقتصاد، اشتغال و... باشند. این درحالی است که شاهد هستیم نمایندگان طرح‌هایی مانند محدود کردن فضای مجازی را مطرح می‌کنند که سنخیتی با مطالبه مردم ندارد امیدوار بودیم که به‌رغم برخورداری از رای کم اما خواسته‌های مردم را دنبال کنند اما تا اینجای کار آنچه مشاهده شده منافع شخصی و جناحی بوده است.»

حالا گفته می‌شود که مجلس این واکسن‌ها را قرار است بازگرداند همانطور که شنیده شد برخی نمایندگان بعد از سروصدای ماجرای خودروی دناپلاس اعلام انصراف کردند! اما عجیب این است که باید حتما خبر آن درز پیدا کند و موجی رسانه‌ای و مردمی ایجاد شود تا مسئولان واقعیت‌ها را متوجه شوند؟ درحالت عادی وضعیت فعلی جامعه و اینکه مردم زیر بار چه مشکلاتی هستند را متوجه نیستند؟ با این حساب باید گفت مزیت‌هایی که خبر آن درز پیدا نکند چه تکلیفی پیدا می‌کند؟ آنها را با خیالی آسوده در خفا دریافت می‌کنید و تمام؟! شاید بد نباشد یادآوری کنیم که همین هفته پیش خبررسانی شد نخست وزیر بریتانیا گلایه کرده که حقوقش به قدری پایین است که نمی‌تواند برای فرزند تازه متولد شده‌اش یک پرستار بگیرد! مقایسه کنید با مسئولان در ایران که از خیر واکسن آنفلوآنزا هم نمی‌گذرند!

از شعار تا شکاف

داریوش قنبری نیز در یادداشتی نوشت: خبر تحویل 1500 واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مجلس درحالی که از طرف دیگر اعلام شده هنوز واکسنی برای مردم توزیع نشده است بار دیگر با موج واکنش افکار عمومی مواجه شده است. در واقع اگر هرکدام از نمایندگان خود را نماینده واقعی مردم تلقی کنند باید آخرین نفری باشند که در این وضعیت از واکسن استفاده می‌کنند. حال اینکه چرا مجلس در صف اول قرار گرفته موضوعی است که باید مسئولان افکار عمومی را اقناع کنند هرچند که هیچ توجیه منطقی در این زمینه وجود ندارد. همانطور که در زمینه تحویل خودرو نیز توجیه وجود نداشت که درحالی که مردم عادی باید از چندین مرحله بگذرند تا بتوانند در نهایت از طریق قرعه کشی از خودروسازان خودرو دریافت کنند اما به نمایندگان با شرایطی ویژه خودرو با نصف قیمت تحویل داده شد. در واقع موضوع نه تحویل خودرو به نمایندگان یا توزیع واکسن بلکه شرایط ویژه کشور است، اگر همه مردم می‌توانستند از خودروسازان به همان قیمت خودرو دریافت کنند یا اگر واکسن به تعداد لازم برای همه گروه‌ها وجود داشت در این صورت هیچ اشکالی وجود نداشت که نمایندگان خودرو دریافت کنند یا واکسن به آنها تخصیص داده شود اما وقتی به دلیل کمبودها بخش‌های عمده مردم از این قبیل موارد دستشان کوتاه است واقعا جای سوال است که چطور نمایندگانی که مدیون مردم هستند و با رای مستقیم مردم انتخاب شده‌اند در صف اول قرار می‌گیرند؟ برای هر امتیازی که در این شرایط به آنها داده می‌شود در واقع حقی از یک نفر از مردم عادی گرفته می‌شود. این درحالی است که با وعده‌های داده شده قرار بود این مجلس انقلابی عمل کند و نمایندگان آن از مزایا استفاده نکنند. در واقع با انبوهی از شعار کار خود را آغاز کردند اما حالا مشاهده می‌شود که در دریافت امتیازات ویژه پیش قدم هستند. این موضوع که رفتار مسئولان با شعارهای آنها همخوانی نداشته باشد در واقع منجر به شکاف بیشتر در جامعه نسبت به مسئولین می‌شود. به ویژه نمایندگان با توجه به اینکه از سوی مردم انتخاب می‌شوند باید بیشتر رعایت کنند. مجلس یازدهم که بسیار بر موضوع شفافیت تاکید کرد در میدان عمل لازم است نسبت به بسیاری از رفتارهای خود در این مدت اندک آغاز به کار دوره جدید شفاف باشد و توضیح دهد که چگونه با چنین رویه‌ای قرار است غم مردم را داشته باشند و چگونه برای حل مشکلات موجود در جامعه می‌خواهند گام بردارند.

واكنش رييس مجلس به دريافت و بازگرداندن 1500 واكسن آنفلوآنزا «سكوت» بود

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی نوشت: يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه روي كار آمد بسياري از مسوولان جمهوري اسلامي از اين مجلس به عنوان برترين و انقلابي‌ترين پارلمان پساانقلاب نام بردند و همزمان فعالان سياسي اصولگرا يكي پس از ديگري از عزم نمايندگان براي بازگرداندن مجلس به راس امور و همچنين ايجاد شفافيت در انتخابي‌ترين قوه جمهوري اسلامي و البته پايان دادن به رانت‌هاي پيدا و پنهان نمايندگان گفتند. آنان كه همين رانت‌ها را به ‌جاي اظهارات و اقدامات سياسي اصلاح‌طلبان مجلس دهم دليل ردصلاحيت‌شان اعلام مي‌كردند، حالا اما با گذشت تنها حدود 4 ماه از عمر پارلمان يازدهم، به‌واسطه كردار و گفتار اصولگرايان حاضر در ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان، بعضا با چنان تناقض‌هايي مواجه شده‌اند كه ترجيح مي‌دهند اتفاقات رخ‌داده در راهروهاي تاريك و روشن پارلمان را ناديده گرفته و به ‌جاي گفتن و نوشتن از تحويل نخستين محموله واكسن آنفلوآنزا در ايران به نمايندگان مجلس يازدهم، انگشت اتهام خود را به ‌سمت قوه مجريه و شخص رييس‌جمهوري گرفته و از درد دل‌هاي وزير بهداشت با فرمانده سابق سپاه قدس جمهوري اسلامي سخن به ميان آورند.

ماجرا از آنجا آغاز شد كه چند روز پس از آنكه نمايندگان مجلس به‌ واسطه دريافت دنا پلاس 600 ميليوني با نصف قيمت و از دم قسط و بالاگرفتن انتقادات به آنان و در شرايطي كه وزير بهداشت و درمان دولت دوازدهم طي دلنوشته‌اي از عدم تخصيص يك ميليون دلار برداشت شده از صندوق توسعه ملي به حوزه درمان خبر داده بود، ناگهان انتشار تصوير يك رسيد در شبكه اجتماعي توييتر، دوباره مجلس را به سيبل اصلي انتقادات تبديل كرد. بنابر آنچه در اين رسيد منتشر شده، بهداري مجلس يازدهم، زير نظر اداره ‌كل سلامت مجلس - كه رياستش از دوره دهم برعهده شهلا ميرگلوي‌بيات، نماينده حوزه انتخابيه ساوه در مجلس نهم است - 1500 عدد واكسن آنفلوآنزا را در شرايطي دريافت كردند كه مطابق گفته‌هاي مقامات رسمي، اين محموله هنوز در تمام داروخانه‌هاي ايران توزيع نشده و در دسترس عموم جامعه قرار نگرفته است.

اصولگرايان ابتدا در قبال توزيع اولين محموله توزيع واكسن كرونا در مجلس، آن‌هم به صورت رايگان در شرايطي سكوت پيشه كردند كه ساعاتي پس از بالاگرفتن انتقادات، خبرگزاري برنا به نقل از رييس اصولگراي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي اصالت سند منتشرشده در شبكه اجتماعي توييتر را تاييد كرد.

حسينعلي شهرياري در جريان اين گفت‌وگو كه دقايقي بعد، به شكل تعديل شده در خبرگزاري «خانه ملت» - خبرگزاري رسمي قوه مقننه - هم منتشر شد، گفت كه «من موافق دريافت اين واكسن‌ها نبودم ابتدا بايد مردم دريافت مي‌كردند بعد به مجلس ارايه مي‌شد. تعداد ۱۵۰۰ واكسن ‌براي نمايندگان مجلس، خدمه و كاركنان است. بهداري گفت كه تعدادي مريض سرطاني در مجلس داريم به همين دليل اين را دريافت كرده‌ايم.» اين نماينده اصولگرا سپس به تندي پارلمان را هدف قرار داد و گفت كه «من اين مجلس را انقلابي نمي‌دانم و انتقادها را درست مي‌دانم.» پس از اين اظهارات بود كه برخورد دوگانه فعالان سياسي- رسانه‌اي اصولگرا در شبكه‌هاي اجتماعي خودنمايي كرد ولي بهداري مجلس در اين كش و قوس ترجيح داد از جنجال‌ها دوري كرده و در بيانيه‌اي خبر از بازگرداندن واكسن‌هاي ويروس آنفلوآنزا به شركت توزيع‌كننده دهد. بهداري مجلس تقديم 1500 واكسن آنفلوآنزا به مجلس را مطابق روال هرساله اعلام كرد و همزمان كيانوش جهانپور، سخنگوي سازمان غذا و دارو نيز تاكيد كرد كه «به ‌هر حال نمايندگان مجلس گروه‌هاي در معرض خطر هستند و به‌طور كلي توزيع واكسن آنفلوآنزا براي مراكز بهداشتي صورت گرفته است» اما ناظران باتوجه به ناياب بودن اين واكسن در اكثر قريب به اتفاق داروخانه‌هاي ايران، از ارجح بودن نمايندگان نسبت به عموم جامعه انتقاد كرده و حتي برخي اين قبيل اقدامات را با سيستم ارباب -رعيتي حاكم بر نظام پهلوي مقايسه كردند.

زد و خوردهاي توييتري

بسياري از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در توصيف جنجال‌هاي ميليوني اتفاق افتاده در مجلس يازدهم، از ماجراي دريافت 200 ميليوني و دناپلاس 600 ميليوني گرفته تا واكسن آنفلوآنزا، با طعنه به روي كارآمدن اين پارلمان در انتخاباتي با كمترين مشاركت ثبت‌شده در تاريخ جمهوري اسلامي، به استفاده ازجمله تاريخي بنيانگذار جمهوري اسلامي در سال 43 پرداختند و نوشتند كه «اين مجلس چه ارتباطي به ملت ايران دارد. ملت ايران به اينها راي ندادند.» در اين ميان اما محمود صادقي، نماينده اصلاح‌طلب دهمين دوره مجلس كه با تصميم شوراي نگهبان از حضور در انتخابات يازدهمين دوره پارلمان منع شد، در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي توييتر تقديم واكسن به نمايندگان در شرايط نايابي آن براي گروه‌هاي پرخطر، نوشت كه «اختصاص اولين محموله واكسن آنفلوآنزا به مجلس فقط نشانگر توخالي بودن شعارهاي نمايندگان مجلس يازدهم نيست؛ بلكه نشانه‌اي از فاصله نهادينه‌‌شده حاكميت از مردم است. محموله قرص‌هاي فاوپيراوير را هم محرمانه از چين وارد و عمده‌اش را صرف درمان مقامات و از ما بهتران كردند.»

اين توييت صادقي مطابق انتظار با واكنش‌هاي تند و تيز نمايندگان مجلس يازدهم و البته ديگر اصولگرايان فعال در توييتر مواجه شد و ازجمله سيدنظام‌الدين موسوي، نماينده اصولگراي تهران در همين زمينه صادقي را مخاطب قرار داد و نوشت كه «بنده به عمرم واكسن آنفلوآنزا نزده‌ام، قرص فاوپيراوير را هم حقيقتا نمي‌دانم چه مصرفي دارد. ظاهرا اين موارد در مجلس قبل روال بوده، لذا از آقاي محمودصادقي به عنوان صاحب تجربه خواهش مي‌كنم ليستي از واكسن و قرص‌هايي كه در مجلس قبل مصرف مي‌كرده‌اند را اعلام كنند تا در مجلس جديد ممنوع شود.» علاوه بر او، احمد اميرآبادي فراهاني، عضو هيات‌رييسه مجلس و از نزديك‌ترين نمايندگان به محمدباقر قاليباف، رييس مجلس يازدهم در توييتر خود خطاب به صادقي نوشت «شما كه دوره قبل بودي ميداني مجلس ۸۰۰۰ كارمند و بازنشسته داره حدود ۲۰۰نفر صعب‌العلاج و نيازمند واكسن، داروخانه مجلس مثل همه داروخانه‌ها طبق روال هرسال درخواست داده و اين واكسن براي نماينده‌ها نيست، ضمنا مجلس واكسن‌ها را برگردانده درحالي كه نمايندگان دوره قبل اكثرا استفاده مي‌كردند.» اميرآبادي كه از قرار معلوم از توييت صادقي به‌شدت عصباني بود، در واكنش به توييت ديگر نماينده تهران در مجلس دهم كه به حديثي از امام اول شيعيان اشاره كرده بود، نوشت «تو كه دوره قبل جزو مقامات بودي و هرچه مجلس تعارف مي‌زد نه نمي‌گفتي؛ تو ديگه چرا؟!! بذار اونايي كه مجلسي نيستن، اعتراض كنند؛ اگر اجازه بدي به معاون اجرايي بگم تمام دريافتي‌ها و خدماتي كه گرفتي حتي واكسن آنفلوآنزا را اعلام عمومي كنند.»

سكوت، سكوت و بازهم سكوت

درست به همان ميزان كه نمايندگان مجلس دهم و يازدهم بر سر آنچه ناظران وراي اين دعواهاي جناحي، آن را «رانت پارلمان‌نشيني در ايران» مي‌خوانند، به زد و خورد توييتري مشغول بودند، محمدباقر قاليباف كه اين روزها عملا قدرتمندترين مرد پارلمان ايران است، مطابق معمول به جنجال‌هاي ايجادشده حول محور ساختمان هرمي شكل ميدان بهارستان واكنشي نشان نداد و ترجيح داد سكوت اختيار كند. جالب آنكه مشاوران قاليباف هم كه به‌لحاظ تفكرات سياسي و جناحي به منتهي‌اليه راست سياست ايران گرايش دارند، ترجيح دادند در شرايطي سكوت اختيار كنند و از ماجراي تحويل 290 خودروي 600 ميليوني به نمايندگان و تقديم اولين محموله واكسن آنفلوآنزا به مجلسي‌ها سخني به ميان نياورند كه همين چندي پيش و پس از سفر هيات 150 نفره مجلس يازدهم به استان خوزستان، از نظارت ميداني و شفافيت و مسائلي از اين دست سخن گفته و پارلمان يازدهم را تافته‌اي جدابافته از ساير مجالس تاريخ جمهوري اسلامي توصيف مي‌كردند. نكته قابل‌تامل آنكه در اين ميان برخي كاربران اصولگراي شبكه‌هاي اجتماعي نيز به انتقاد از شوراي نگهبان پرداخته و همسو با اصلاح‌طلبان از نقش اين نهاد در روي كار آمدن چنين مجلسي گفته و خواستار پاسخگويي قاليباف و ساير افراد نقش‌آفرين در اتفاقات رخ‌داده شدند؛ پاسخگويي كه از قرار معلوم در سطح شعار باقي مانده و رييس قوه مقننه همچنان ترجيح مي‌دهد از نام و ياد و محبوبيت فرمانده سابق سپاه قدس جمهوري اسلامي استفاده كرده و خاطرات خويش با او را براي ايرانيان بيان كند، نه آنچه خود كرده و مي‌كند.

بدبینی مردم نسبت به مجلسی که داعیه انقلابی‌گری دارد

روزنامه همشهری نیز نوشته است: کمتر از ۲ روز بعد از هیاهو و جنجال تحویل خودروهای دنا به نمایندگان به‌صورت اقساطی، بدون نوبت و تقریبا ۲۰۰میلیون زیر قیمت بازار، ماجرای تحویل ۱۵۰۰واکسن آنفلوآنزا به وکلای مجلس، گلایه توأمان با خشمی را در جامعه به‌ وجود آورد که حالا این مجلس و نمایندگانش چه تافته جدا بافته‌ای از بقیه مردم هستند که در بحبوحه ۲ بحران بیماری کرونا و بیماری اقتصادی چنین امتیازاتی را باید برای آنها قائل شد.

۲ ‌ماه قبل از ماجرای واکسن و دنا، قضیه پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن به نمایندگان مجلس، از نخستین حاشیه‌های مجلس نورسیده بود. اگرچه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که این واکسن‌ها را به وزارت بهداشت برمی‌گرداند و از گرفتن آن خودروها صرف‌نظر می‌کند اما آبی است که ریخته و جمع کردنش بس سخت است و صعب؛ خدشه‌ای است که به اعتبار مجلسی وارد شده که داعیه انقلابی‌گری و ساده‌زیستی دارد. واقعیت آنکه چنین امتیازاتی به‌صورت مرسوم در هر دوره از مجلس به نمایندگان و وکلای مردم تعلق می‌گیرد و بعضا پنهان هم می‌ماند و چیز عجیب و غریبی هم نیست، چه آنکه مجلس در هر دوره موظف است امکاناتی از قبیل خودرو و مسکن را در اختیار نمایندگان قرار دهد و گاهی هم شنیده شده برخی آپارتمان‌های مجلس در تصرف وکلایی مانده که از مجالس قبل در این ساختمان‌ها نشسته و برنخاسته‌اند.

آنچه اما این دوره خشم‌برانگیز بود، وضعیت استثنایی مردمی است که در منگنه کرونا و گرانی افتاده، دچار کلافگی و استیصال شده‌اند. چه، درست در روزهایی که اجاره‌بها، نفس مستأجران را گرفته بود نمایندگان از امتیاز ۲۰۰میلیونی وام اجاره برخوردار شدند؛ خودروهای دنا چندی بعد از آنکه مردم از قرعه‌کشی‌های عجیب و غریب خودروسازان دست خالی بیرون آمدند و از خرید یک دستگاه پراید گران عاجز ماندند، خارج از نوبت تحویل نمایندگان شد و در ماجرای واکسن آنفلوآنزا هم اعلام شده است به‌دلیل شرایط ویژه، امسال اولویت تحویل واکسن به گروه‌های پرخطر مثل کودکان، افراد مسن و زنان باردار است که طبیعتا نمایندگان در این گروه قرار نمی‌گیرند. آنچه مردم را نسبت به مجلس بدبین می‌کند، نه به‌خودی خود تحویل دنا و واکسن، بلکه احساس تبعیض ناسالمی است که در این روزها بین مردم و وکلایشان دیده می‌شود، حال این تبعیض چه در حد یک خودروی ۵۰۰ میلیونی باشد، چه در اندازه و قواره یک عدد ماسک ۳ هزار تومانی. همچنان‌که اسفند سال گذشته که هنوز مجلس دهم روی کار بود و مردم سرگردان دستکش، الکل و ماسک بودند، توزیع رایگان کیف‌های قرمز حاوی الکل و دستکش بین نمایندگان، همین حس مهوع تبعیضی را ایجاد کرده بود که این روزها درباره توزیع واکسن و تحویل دنا برای نمایندگان مجلس یازدهم ایجاد شده است، بماند آنکه برخی نمایندگان مجلس اصل را از فرع گم کرده، تبعیض را نفهمیده و در مقابل واکنش‌ها توضیح داده‌اند که برای رسیدگی به امورشان، خودروی شاسی‌بلند لازم است؛ نمکی بر زخم! برخی نمایندگان دیگر هم به گلایه برآمدند که دوره‌های قبل خودروی شاسی‌بلند می‌دادند و کسی اعتراضی نمی‌کرد. این همان عدم‌درک صحیح از شرایط مردم و جامعه است که سطح تحلیل را در حسادت یا حمله رقبای سیاسی به مجلس پایین می‌آورد و حق را به نمایندگان می‌دهد.

درست که در دوره‌های قبل هم این بذل و بخشش‌ها، دسترسی‌ها یا هر چه که اسمش را بشود گذاشت، در مجالس صورت می‌گرفت، اما چنین شکافی بین فاصله دسترسی مردم به امکانات و مایحتاج‌های ضروری‌شان با فاصله دسترسی وکلایشان به همین امکانات نیفتاده بود. مجلس مکلف است امکانات لازم را برای وکلای ملت فراهم کند اما این امکانات می‌تواند در حدی باشد که شکاف‌ها و تبعیض‌ها کمتر احساس شود. چنان‌که احمد توکلی، نماینده سابق مجلس هم از همکاران جدیدش در بهارستان خواسته از مردم عذرخواهی کنند و برایشان نوشته است: مجلس مکلف است برای نمایندگان شهرستان خانه‌ای تهیه کند. این خانه باید در حدی باشد که چند نفر از مراجعان را جای دهد. اما چرا آپارتمان ۲۵۰ متری در سعادت‌آباد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
53
ای بابا نمایندگان دنبال چی هستند یعنی از اینها باید انتظار داشت مشکلات مملکت برطرف گردد.؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
2
60
خود قالیباف هم برای همین منافع به آب و آتش زده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
41
آقای میرسلیم از رانتها در مجلس آیا استفاده کردند؟دنا پلاس گرفتن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
52
5
واکسن آنفلوانزا پارسال هم به مجلس داده شد ولی امسال توسط مجلس به وزارت بهداشت پس داده شد ؛ کمی انصاف داشته باشید و باشیم گرچه تایید نمیشه توسط سایت شما و البته دلایل خاص همین سایت هست ؛ ماشین هم خیلی از نمایندگان مثل نماینده های مجلس که گرفتن ماشین رو حتی همین ماشین رو نگرفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
در این وانفسای بی کسی مردم ایران ،که نه تنها فریادرسی ندارند بلکه مسولان هم بلای جانشان شده اند شبکه های اجتماعی در ایران کارکرد مهمی ،مهمتر از هر کشور دیگری در دنیا دارند .این قدرت فضای مجازی بود که می گویند واکسن ها را پس فرستادیم یا می فرستیم .کاش در ایران هم کسی بنام خبرنگار وجود داست که می توانست موضوعات را پیگیری نماید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
هر دو مجلس خطا کردند ی یا اشتباه یکی اشتباه دیگری توجیه نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
6
44
این مجلس قرار بود جهادی بوده و با این نوع مدیریت جهش تولید را محقق سازد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
جهادی بوده .از اول که امدند دنبال منافع خودشان و مزایا های ان بودند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
چون خیلی انقلابی هستن، فعلا پیشواز رفتن و فقط جهش رو محقق ساختن !!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
3
30
نمایندگان ملت این بندگان خالص خدا رو اینقدر اذیتشون نکنید.این عزیزان وظایفشون رو به نحو احسن دارند انجام میدهند.
kamila
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
33
خب بخاطرهمین رانتهاست که
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
3
46
سکوت کرده چون خودش مجرم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
آفرين حرف حق گفتي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
2
40
فقط نماینده ها نیستند.خط فقر شده 10 میلیون تومان. واقعا شرم آور است. یکبار نشده مسئولین بیایند و شفاف صحبت کنند و بگویند چرا کشور به اینجا رسیده و چه کسانی مقصر هستند. یا یک نمونه در دنیا بیاورند که با سیاستهای مشابه ایران به کشور و مردم سعادتمندی تبدیل شده باشد.
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
جواب : مگر مسئولین دنبال دردسر هستند که پرونده خود را علنی د شفاف کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
مقصر دشمنی با آمریکا و حامی آن است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
2
45
از چه کسانی توقع دارید با ۴۰۰۰ رای وارد مجلس شده
البته غیر از مجلس حتما جاهای دیگری هم داده شده که مردم خبر ندارند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
2
25
از چه کسانی توقع دارید با ۴۰۰۰ رای وارد مجلس شده
البته غیر از مجلس حتما جاهای دیگری هم داده شده که مردم خبر ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
23
بخندید .....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
واقعا خنده هم داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
35
رانت خوار منع رانت چون کند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
2
33
مدیران جوان و انقلابی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
كدام انقلابي اين قوم روش كارشان اين است كه هياهو كنند و از شعار انقلابي به مقاصد شوم خود برسند يعني از اول انقلاب تا كنون همه مردم ضد انقلاب بوده اند؟
k
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
15
اگر آدم شناس ضعیفی هم باشید با یه نگاه به قیافه قالیباف میفهمید چرا؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
3
41
چه میکنند این نمایندگان انقلابی رای 10درصدی . ما خیلی با حالیم خیلی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
20
فاتحه این نظام خونده شده می خوان باور کنند می خوان نکنند
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
11
خوب نماینده میخواستی بشوی تا انقدر فکر خودت رو خراب نکنی................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
2
14
وقتی زهری در شیر ریخته شود با آلودگی آن چه می شود کرد
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
2
22
مردم ایران سالها است که به اینگونه اخبار عادت کرده اند
هرکه آمد عمارتی نو ساخت
خواجه در بند نقش ایوان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
18
ماشاا.. کوچیک و بزرگ اون بالا مشغول خوردن هستند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
7
باید به قانونی که این رانتها را میدهد
خط قرمز کشید!.؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
11
تمام این آقایان (اصولگرا و اصلاح طلب و یا هر ...... ) فقط و فقط خواهان قدرت هستند تا از این طریق بتوانند جیب خود را از اموال ملت ایران پر کنند. به همین دلیل در بیرون گود که هستند فریاد وا ملتا سر می دهند و چون وارد گود می شوند خود کاری می کنند که بگوئیم خدا پدر قبلی را بیامرزد. اما نتیجه تا کنون یکی بوده است بدبختی ، بیکاری، فلاکت برای ملت ایران . فقفط متعجبم از نادانهایی که هنوز گلوی خود را برای دفاع از این قشر پاره می کنند.
عل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
11
دیگه از این به بعد هرکس بیاید و هر ادعایی مطرح کند بدانید دروغ است!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
15
چجوری باید به این مردم فهموند که این جماعت حتی بلد نیستن ادای نمایندگی مردم رو دربیارن ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
15
رانت 4 درصدی ها در مجلس انقلابی!!!
فرض کنیم صد نفر زن و مرد و پیر و جوان در صف نانوایی ایستاده اند. یک باره یک فرد از راه برسد و در اول صف قرار بگیرد و طلب نان کند. در جواب این همه انسان منتظر نان که ساعت ها ایستاده اند و شاید در این صف طولانی نانی به آنها هم نرسد همان فرد بگوید: ساکت من چون نماینده ام باید بی صف نان بگیرم. یا همین اتفاق در پمپ بنزین بیفتد و جناب نماینده بی نوبت بنزین بزند. حالا دریافت واکسن آنفلوآنزا هم همین است.
در حالی که برای ثبت نام دناپلاس انبوه ایرانیان ثبت نام کرده اند و معلوم نیست قرعه فال کی به نامشان شود تا با پرداخت پول یک جا، صاحب دناپلاسی شوند نمایندگان مجلس انقلابی بدون صف آن هم با اقساط دناپلاسی را بگیرند و خود را ذیحق بدانند.در حالی که میلیون ها ایرانی در به در دنبال واکسن آنفلوآنزا هستند نمایندگان انقلابی!!! بی نوبت واکسن دریافت می کنند.
جالب اینجاست همین نمایندگان رانتی خود را انقلابی و زبان مردم و مدافع حقوق محرومان می دانند و آوای شان گوش فلک را کر می کند. این تضییع حق مردم است. حق الناس همین جاست. هیچ کس حق ندارد از حق الناس بگذرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
8
حکایت داماد خجالتی و نمایندگان انقلابی!
می گویند پسری دوست داشت ازدواج کند ولی چون خجالتی بود در ظاهر از ازدواج پرهیز می کرد. با اکراه پسر و اصرار پدر، برای پسر به خواستگاری رفتند.پدر داماد گفت پسرم در تنگنا است اگر این وصلت صورت گرفت باید هر دو برای امرار معاش این زوج جوان به آنها کمک کنیم. پدر دختر گفت: حاضرم اسبی به دامادم بدهم تا امرار معاش کند. پسر پس از دیدن دختر سر به زیر افکند. پس از پایان خواستگاری پدر وقتی نظر پسر را پرسید پسر سکوت کرد. پدر با گمان این که شاید این دختر مقبول پسر نیست برای پسر به خواستگاری دوم و سوم رفت. پدر دختر دوم گفت یک گاو می دهم و سومی گفت یک زمین به دامادم می دهم.
پدر که دیگر طاقتش تمام شده بود گفت پسرم دیگر برایت خواستگاری نمی روم. از این سه دختر یکی را انتخاب کن. پسر گفت: پدرم نمی شود سوار اسب شوم، گاو را جلویم راه بیندازم و سرِ زمین بروم؟ پدر گفت: « نه با آن شرم و سکوتت و نه با این درخواستت که یک باره می خواهی سه زن بگیری!!»
این حکایت دقیقا حکایت برخی نمایندگان انقلابی مجلس ماست. در حالی که به نام مستضعفان، پابرهنه ها و محرومین و مبارزه با 4 درصدی ها و صیانت از بیت المال، راهی مجلس شده اند، حالا همین نمایندگان عزیز فعلا200 میلیون مسکن را گرفته اند، سوار بر دناپلاس راهی بهداری بهارستان می شوند تا واکسن آنفلوآنزای شان را تزریق کنند. این خجالتی های دیروز امروز دنبال رانت های سه تایی هستند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
تازه گندش درامده غیر از وام دویست میلیون یک وام سیصد میلیون هم همشان گرفتند دنا پلاس هم هست اگر بخواهند اقساط این وام هارا بدهند بدون بهره ماهی هیجده میلیون باید بپردازند تو خود بخوان حدیث این مجمل.این هو اینقدر هدیه و درامد های مختلف دارند وگر نه با ماهی یازده میلیون حقوق چه طو ی می توانند ماهی هیجده میلیون پرداخت کنند .بی خود نیست می خواهند فضای مجازی رو محدود کنند .چون گند کار هاشان دارد از همین فصا رو میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
قربون دهنت قربون قلمت ناشناس از اين حكايت زيبا و جذاب
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
9
فقط سکوت که نکرده از ته دل هم میخنده ومیگه همه مثل هم هستیم
محسن شکری
|
Japan
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
8
نمایندگان انقلابی بابا دیگه بیخیال شید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
11
مردم خیلی وقته این موضوع را میدانند
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
7
5
این نتیجه شرکت نکردن من و شما در انتخابات شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
15
1
آفتابی ها نفاق از سایت و از هر چیزشان می بارد
آخر آدم های بی انصاف از ای رانت ها بدتر مجلس قبلی داشته
از این رانت بدتر الان دولتی های میلیاردی دارند
مثلا قیمت خانه جناب روحانی چنده ؟؟؟
با این اوضاع فقط چسبید به اشتباه نمایندگان
البته سوزش شما از جای دیگری است قرار است این مجلس ترمز بی تدبیرهای دولت را بکشد
ضمنا این هیاهو های شما به خاطر فریب اذهان عمومی از توجه به افتضاحات دولت است مثلا افتضاح مفت فروشی دشت مغان که با تلاش جناب رئیسی منتظر یک رسوایی بزرگ برای دولتی های بی تدبیر هستیم
اگه یک کوچولو مردی دارید سانسور نکنید
البته که می دانم ندارید چون چند نظر قبلی رو سانسور کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
آفتاب خدایی جواب من به ایشون رو هم سانسور نکن و درج کن
ببین آقا یا خانم محترم
خیلی از مرحله پرتی
همه میدونن که کی و به چه دلیل سنگ جلو پای دولت انداخت که مردم از اعتدال و اصلاح زده بشن
در ضمن همین مجلسی که تو ازش دفاع می کنی اگر توو یه فضای سالم و رقابتی و نه رانتی برگزار میشد شک نکن هیچ کدوم از این نمایندگان تشنه ی پول و رانت الان توو مجلس یازدهم نبودن
توو زادگاه خودِ من کسایی اومدن مجلس که به والله اگر انتخابات آزاد بود یا حداقل اینجوری رد صلاحیت نمی کردن تا آخر عمرشون پاشون به مجلس باز نمیشد
انصاف خوب چیزیه که متاسفانه این روزا خیلیا ندارن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
يك نگاهي به منفي هايت بكن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
3
3
به جای واکسن انفلونزا از20 شهریورتا 20 مهرماه هر روز صبح یک لیوان اب ولرم، یک قاشق عسل واب یک لیمو ترشتازهاستفاده کنید این دستور رو یک پزشک اطفال به من داده است . چندساله خانوادگی استفا ه می کنیم واقعا اثرش را دیده ام با ارزوی سلامتی برای همه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
15
2
واکسن کرونا را با شیطنت به مجلس می برند تا اقتدار آنرا به زیر بکشند نمایندگان مجلس بایستی هوشیار باشند که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی یک لحظه بیکار ننشسته است رسانه های مزدور را اجیر کرده اند و هر روز به بهانه های مختلف سم پاشی می کنند آنها با قدرت به مفسد مدیران مفسد و نمایندگان مفسدی که رد صلاحیت شدند مقابله کنند و از تصویب قوانین کمر شکن مبارزه با مفاسد بیکار ننشینند قوانینی تصویب کنند که هیچ مدیری جرات فساد نداشته باشد .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
تا افرادی مثل شما تو این مملکت هستند این کشور به جایی نمی رسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
خداوند انسان را و انسان توجیه را افرید
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
اقای زرنگ واکسن انفلو انزا نه کرونا .به پا از حول حلیم تو دیگ نیفتی
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
12
این نماینده مردمی نیستند
پاسخ ها
مهدی 58
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
نماینده مردمی فقط خانم حسینی که جای مردم از مفت خوری وچپاول پدرش حمایت کرد شما لایق همچین نماینده هایید
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
12
سلام می خوام ببینم که خروجی این نمایندگان از زمانی که نماینده شدن برای این ملت چی بوده، ظاهراً اشتهای آقایون کم نیست اگر یک دوره مجلس را تعطیل کنیم خرجی که برای این دولتمردان مجلسی و بهارستان نشین ها می کنیم روی چیزی مثل گاوداری سرمایه گذاری کنیم میتوانیم در دنیا صادر کننده بهترین لبنیات باشیم و کشور رونق میگیره تولید و جهش تولید خواهیم داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
6
1
دریا به دهن سگ نجس نمی شود این یک مثل قدیمی است که الآن شما یکی از مصادیق آن هستی ، خوب شما اگر دنبال کشف واقعیت هستی ،بسم الله سه سوته تمام افرادی که در هر بازه زمانی صاحب ثروت کلان شدن قابل کشف هستند ، بجای این حرف های رذالت آمیز وتعریف شده این موضوع را دنبال کن تا سره از ناسره معلوم شود ،مسلماً هرگز این کار را نخواهید کرد ،چرا که نتیجه عکس دلخواه شماست .
شما مزد گرفتید که واقعیت های فسادِ مفسدین را لوس کنید ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
دریا ؟ سگ ؟ ساقی ؟ جنس خوب؟ بست ؟ مست ؟ ایول !!!
قاسمي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ادبيات شما فقط بي ادبي است خودتان را با اين گونه صحبت كردن نشان داده ايد متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
2
4
مردم تقصیر خودشان است
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
8
2
حاشیه سازی برای فریب اذهان از اقتصاد نابود شده به دست دولت
هنر بزرگ این دولت و تخصص اصلی که داره ایجاد حاشیه ها در زمانهایی که مردم دنبال موضوع اصلی میرن

الان وضعیت دلار 30 هزار تومنی رو پیگیری کنید که یه خانواده با بیماری خاص باید با مشقت هر چه تمام یه دارو برای بچه بیمارش پیدا کنه
نه اینکه مثلا یه واکسن 45 هزار تومنی دادن به یه نماینده که اونم دست خود دولت هست
یعنی اگه تخلفی شده خود وزارت بهداشت باید جوابگو باشه که چرا واکسن رو داده به مجلس . البته هر سال این برنامه اجرا شده اما امسال اقایون صلاح دیدن با طبل و دهل رسانه ای کنن تا مبادا مردم یه وقت نپرسن این دلار تا کی میخواد بالا بره ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
ابوا لفصل .فریب ممنوع دولت حاکمیت اصول گرا و اصلاح طلب دست تان برای بالا کشیدن ثروت کشور در دست هم است .یکی هدیه میلیاردی می گیره یکی حقوق نجومی داره .یکی هشتاد حساب بانکی داره .ملت هم نابود شده و نظاره گر اختلاس ودزدی ها ورشوه های ریالی ودلاری است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
6
2
آفتابی ها واقعا عجیب و مسخره نیست ۹۹ درصد پیام ها و کامنت ها موافق شما هستند و تقریبا هیچ نظر مخالفی منتشر نمیشه؟؟؟؟
این بحث خودرو و واکسن در مجلس قبلی بدتر از این هم بوده و آنان گرفتند و خوردند و صدای از شما در نیامد
این جار و جنجال به خاطر انحراف افکار از تخلفات فراوان تدبیری ها و اصلاح طلبان است
مانند مفت فروشی دشت مغان و ....
ببینیم جرات نشر دارید!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
6
وام ازدواج مجددهم بهشون بدین تا پکیجشون کامل بشه
محمداف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
6
دیگه داره حالم بهم مبخوره اساسی
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
8
2
چدا لاریجانی در ۲۰ دقیقه برجام را تصویب کرد....چرا روحانی سند ۲۰۳۰ را مخفیانه اجرا میکند...چرا دلار ۲۹۰۰ تبدیل به ۲۹۰۰۰ شده...و چرا چرا چرا...روزی نیست که مجلس نکوبید ان شاالله روحانی میرود مشکلات حل میشود..صادقی....شده مدافع مردم.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
6
4
من هنوز که هنوز هست سند 2030نخواندم ،، ولی هزار بار مخالفت خود را اعلام کردم ،

یک دلواپس
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
سند رو نخون کتاب لک لکی در کار نیست رو بخون مال سند2030همه چی گیرت بیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
8
من فکر میکردم حس تعجبم را در این 4دهه دیگه از دست داده ام اما حالا خوشحالم که میبینم هنوز خیلی از مردم از این بخور بخورها متعجب میشوند ومن هم از این تعجب هم وطتنان متعجب لذا امیدوار شدم به خودم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
2
نمایندگان اگر راستی و حق در کارشان هست به هر کد ملی از افراد این مملکت فقط ده متر مربع زمین از این سرزمین پهناور سند بزنند هر درختی بالای ارتفاعات شهرما ،اطرافش صد متر یا بیشتر زمین داره با اینکه كد ملی هم نداره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
1
10
نماینده ۵درصدی حق ۹۵ درصد رامیخوره
ناشناس
|
France
|
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
1
10
مدیریت جهادی همینه!

جهاد ادامه دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
اینها نگاهشان به داخل است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین