کد خبر: ۶۷۳۰۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲

ترامپ به دنبال خرید تیک تاک است؟

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در طول سال گذشته و به ویژه از ماه جولای سال جاری میلادی تاکنون، بدون داشتن هیچ مدرکی و صرفا به بهانه «امنیت ملی آمریکا»، تلاش کرده است تا شرکت « Bytedance» مالک اپلیکیشن «تیک تاک» را تحت شدیدترین فشارها قرار دهد تا این شرکت مجبور به فروش تیک تاک شود.
ترامپ به دنبال خرید تیک تاک است؟
آفتاب‌‌نیوز :

 قلدری آمریکا با سوء استفاده از قدرت جهت محاصره و شکار یک بنگاه اقتصادی و استفاده از قدرتی نابرابر جهت تحت فشار قرار دادن شرکت Bytedance ، بر هیچ کسی پوشیده نیست.

به گزارش رادیو بین المللی چین، تیک تاک با محبوبیت چند صد میلیونی خود در آمریکا، حس رقابت منحصر به فردی میان رقبای خود به وجود آورده است؛ این اپلیکیشن از ارزش تجاری بسیار زیادی برخوردار است و به خاری در چشم « Silicon Valley» (منطقه ای در جنوب سانفرانسیسکو در شمال کالیفرنیا که کانون تکنولوژی و نوآوری برتر در جهان به حساب می آید) و سلطه گری آمریکا در عرصه تکنولوژی تبدیل شده است.

آمریکا عادت دارد که اگر نتواند با چیزی رقابت کند، باید آن را به چنگ بیاورد و از آن خود کند؛ ترامپ، امنیت ملی آمریکا را بهانه ای کرده است تا تسلط کاملی روی اپلیکیشن تیک تاک و ثروت ناشی از عملکرد آن به دست بیاورد.

دولت آمریکا با استفاده از ترفند و روش معمول اعمال فشار خود، به دنبال طراحی تله و دامی است تا « Bytedance»، شرکت سازنده تیک تاک را مجبور به قطع ارتباطش با چین سازد.

این در حالیست که چنین رویکردی از سمت ترامپ نقض آشکار امنیت ملی، منافع، عزت و توسعه طولانی مدت بنگاه های اقتصادی چین به حساب می آید.

ترامپ با اهداف سیاسی و حرص و طمعی که دارد، بدون اینکه هیچ مدرکی در دست داشته باشد، از بهانه تهدید تیک تاک برای امنیت ملی آمریکا استفاده می کند تا معامله تیک تاک را با زور و اعمال فشار پیش ببرد در حالیکه این عمل نقض قوانین و اصول اقتصاد بازاری و نشان دهنده ریاکاری او است؛ رئیس جمهور آمریکا از قدرت دولت واشنگتن برای دخالت در روند تجارت آزاد سوء استفاده می کند.

پیش گرفتن این استانداردهای دوگانه از سوی آمریکا که خود را مدعی حمایت از اقتصاد بازار و رقابت عادلانه می داند، اصول شفافیت و عدم تبعیض سازمان تجارت جهانی را نیز نقض می کند و یک دزدی آشکار محسوب می شود.

سیاسی کردن امور تجاری و توجه به منافع سیاسی شخصی توسط ترامپ و بی توجهی او به بی اعتبار شدن دولت آمریکا و رعایت انصاف در بازار، چهره زشتی از شعار «آمریکا اول» را برای همه جهان به نمایش در آورده است.

آمریکا مدت هاست با قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی اش به دنبال هژمونی و سلطه گری در جهان است و با اعمال تحریم های یک جانبه و سیستم حمایت از تولیدات داخلی، به شدت اقتصاد بین الملل و تبادلات تجاری را تحت تاثیر رویکرد خود قرار داده است.

هدف و انگیزه آمریکا، جداسازی و به هم زدن قراردادها و کناره گیری و خروج از توافق است و همین روند منجر به اخلال در نظم بین المللی شده است؛‌ قلدری و سلطه جویی آمریکا جهان را به سمت تفرقه و تقابل کشانده است.

مردم جهان امروزه انتظار بیشتری برای حفظ صلح و پیشرفت دارند و این خواسته صرفا از طریق همکاری محقق می شود؛ بشر با همکاری می تواند چالش های بیشتری را پشت سر بگذارد و به ثروت برسد و شرایط برد – برد و آینده ای به مراتب بهتر را برای کل جهان رقم بزند.

با این وجود، آمریکا به عنوان کسی که پیشتر خود را مدعی تجارت آزاد چند جانبه معرفی کرده، بر خلاف این نیاز زمان پیش می رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین