کد خبر: ۶۷۳۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲

مراقب تبلیغ وام های دروغین باشید

رئیس پلیس فتا استان قم گفت: تبلیغ وام بدون بهره یا کم‌بهره از سوی صندوق‌های قرض‌الحسنه قرآنی- فرهنگی در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی از شگردهای مجرمانه سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان است.
مراقب تبلیغ وام های دروغین باشید
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی موالی با اشاره به اینکه برابر مجوزها و اساسنامه‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه که از سوی بانک مرکزی تهیه و تائید شده اجازه هیچ‌گونه تبلیغی ندارند، اظهار داشت: بیشتر این تبلیغات در فضای مجازی نه از سوی صندوق‌های قرض‌الحسنه بلکه از سوی مجرمان سایبری برای به دام انداختن شهروندان است.

وی افزود: برابر رصد و پایش این پلیس در فضای مجازی و برابر اعلام گزارش‌های مردمی، افرادی تحت عنوان موسسه‌ یا قرض‌الحسنه قرآنی – فرهنگی با درج عبارت جعلی «تحت نظارت بانک مرکزی» از طریق فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری از هم‌وطنان می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم ادامه داد: این افراد با ایجاد کانال و صفحه در فضای مجازی اقدام به تبلیغات در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه با سود 5 درصد در قبال اخذ وجه تأمین (سفته) و مدارک هویتی به ارزش مبلغ وام می‌کنند.

وی بیان کرد: متقاضیان تسهیلات مالی پس از مواجهه با این‌گونه تبلیغات در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی متأسفانه اقدام به تکمیل فرم، ارسال مدارک و پرداخت مبالغی پول به افراد سودجو می‌کنند.

سرهنگ موالی با تأکید بر پیگیری‌های پلیس در خصوص برخورد با این‌گونه افراد کلاهبردار گفت: با تحقیقات تکمیلی و با توجه به استعلام صورت گرفته از بانک مرکزی مشخص شد این‌گونه موسسه‌ها فاقد مجوز قانونی می‌باشند لذا تعدادی از این نمونه آگهی‌ها که با سوءاستفاده از نیاز مردم و جلب اعتماد آن‌ها، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند شناسایی و اقدامات تکمیلی پلیس و قضایی در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: صرفاً به علت اینکه موسسه‌ای تحت عنوان قرض‌الحسنه مذهبی یا فرهنگی بدون مجوز در فضای مجازی فعالیت می‌کند، دلیل کافی برای اعتماد به آن نیست و امکان دارد از اوراق هویتی فرد دیگری سوءاستفاده کنند یا حتی از کارت اجاره‌ای جهت کلاهبرداری استفاده نمایند.

رئیس پلیس فتا استان قم توصیه کرد: با توجه به اینکه هویت افراد در فضای مجازی کاملاً ناشناخته است، شهروندان به‌هیچ‌عنوان به این‌گونه تبلیغات در فضای مجازی، اعتماد نکنند، بهتر است دریافت هرگونه تسهیلات را از مسیر قانونی و مراجعه به مؤسسات مالی معتبر اقدام و از خریدوفروش تسهیلات در فضای مجازی خودداری کنند.

سرهنگ موالی با اشاره به گستردگی حوزه‌های مختلف فضای مجازی، ایمن‌سازی این فضا نیازمند همکاری و تعامل و همراهی مردم است لذا شهروندان ضمن جدی گرفتن هشدارهای سایبری پلیس در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا Cyberpolice.ir بخش گزارش‌ها مردمی گزارش کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین