کد خبر: ۶۷۳۲۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲

مرگ سالیانه 1000 کارگر در ایران به خاطر حوادث ناشی از کار

مصطفی پویاکیان، یک متخصص بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار با بیان اینکه به طور تقریبی سالانه حدود هزار نفر در اثر حوادث ناشی از کار در ایران فوت می­‌کنند، گفت: کاربرد دانش ایمنی در مدیریت و مهندسی فضای زندگی و کار سبب پیشگیری و کاهش حوادث می‌­شود.
مرگ سالیانه 1000 کارگر در ایران به خاطر حوادث ناشی از کار
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی پویاکیان عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بیست سال پیش در سال ۱۳۷۹ روز ۷ مهرماه به نام روز ملی ایمنی و آتشنشانی نامگذاری شد، عنوان کرد: نام گذاری این روز به منظور پاسداشت شهادت جمعی از آتش‌ نشانان برای مهار آتش سوزی پالایشگاه آبادان در ابتدای شروع جنگ تحمیلی و با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث بوده است.

وی با بیان اینکه هر ساله حوادث زیادی در کشور روی داده و سبب مرگ، جراحت و معلولیت افراد زیادی می‌­شود، اظهار کرد: علاوه بر این از دست رفتن تجهیزات، ساختمان­ها، مواد و محصولات خسارات مادی زیادی نیز بر جامعه وارد می­‌کند.

وی به آتش سوزی و انفجار در یک کلینیک درمانی و تشخیصی در شمال تهران در تیرماه ۹۹ به عنوان یکی از آخرین حوادث در این سطح اشاره کرد و گفت: اگرچه در ارایه آمارها گاها تناقض وجود دارد، ولی به طور تقریبی سالانه حدود هزار نفردر اثر حوادث ناشی از کار در ایران فوت می­کنند. این عدد در کنار ۱۶ هزار مرگ ناشی از تصادفات رانندگی و مرگ­‌های ناشی از حوادث خانگی نظیر آتش سوزی، گازگرفتگی در فصول سرد و برخی دیگر از حوادث شهری رقم قابل توجهی را ایجاد می‌­کند.

وی با بیان اینکه آمار مذکور جدا از تعداد افرادیست که به دلیل این گونه حوادث درگیر جراحات و معلولیت‌­های موقت و دائم می‌­شوند، ادامه داد: گذشته از درد و رنج ناشی از آسیب دیدگی برای حادثه دیدگان این رویدادهای تلخ، بخش بزرگی از ثروت و تولید ناخالص ملی کشور به دلیل نبود ایمنی از بین می‌­رود. از این رو مفهوم ایمنی در سال­های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته، چراکه کاربرد دانش ایمنی در مدیریت و مهندسی فضای زندگی و کار ، سبب پیشگیری وکاهش حوادث می‌­شود.

پویاکیان با بیان اینکه کشور ما از جمله کشورهایی است که به دلیل نرخ بالای حوادث شغلی، ترافیکی، خانگی و صنعتی نیازمند بهره‌­مندی هرچه بیشتر از دانش ایمنی است، با اشاره به تاریخچه ورود این رشته به کشور، تصریح کرد: دانش ایمنی در دنیا به عنوان یک دانش رسمی و دانشگاهی از اوایل قرن بیستم شکل گرفت و همزمان با پیشرفت تکنولوژی و صنایع توسعه پیدا کرد.

وی ادامه داد: همچنین ورود رسمی دانش ایمنی به ایران با راه اندازی رشته بهداشت صنعتی در سال ۱۳۵۱ و تاسیس مدرسه عالی حفاظت و بهداشت کار در ایران که اکنون هر دو جزئی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند، روی داد. در همین راستا دانش آموختگان این مراکز در رشته­‌های مهندسی بهداشت حرفه‌­ای و ایمنی کار و نیز کاردان فنی صنایع در طول سالیان گذشته نقش مهمی در ایمن‌­سازی محیط کار و زندگی در برهه‌­های تاریخی کشور مانند جنگ تحمیلی ایفا کرده‌­اند.

این متخصص بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در ادامه به بهانه روز ملی ایمنی و آتشنشانی مروری بر برخی از مهم­ترین رویدادهای اجتماعی، صنعتی و علمی مرتبط با دانش ایمنی در کشور پرداخت و گفت: این فهرست گرچه کامل نیست ولی می­‌تواند تا حدی منعکس کننده بخشی از تلاش پژوهشگران و صنعتگران کشور برای رشد و توسعه دانش ایمنی در کشور باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین