کد خبر: ۶۷۳۲۷۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰

پیش‌بینی‌ها درباره سال آبی جدید چه می‌گویند؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: پیش‌بینی‌ها در باره سال آبی جدید(مهرماه۹۹ تا پایان شهریور۱۴۰۰) بیانگر آن است‌که وضعیت بارش دراین‌سال درحدنرمال و حتی کمتر از نرمال خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :

«سیف الله آقابیگی» افزود: پیش‌بینی برای فصل‌های پیش رو براساس مدل‌های منتشره ارزیابی شرایط جوی که توسط سازمان هواشناسی کشوری و سایر پایگاه‌های علمی معتبر و نیز منابع معتبر جهانی صورت گرفته و براساس مدل‌های کلی برای فصل پاییز و زمستان است.

وی ادامه داد: براساس این پیش‌بینی‌ها دربرخی استان‌های واقع در جنوب شرق کشور میزان بارش‌ها بالاتر از حد نرمال خواهد بود اما در قالب استان‌ها نرمال و حتی کمی کمتر از نرمال خواهد بود.

پیش‌بینی‌ها درباره سال آبی جدید چه می‌گویند؟

وضعیت بارش‌ها در سال آبی که گذشت

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران به توضیح وضعیت بارش‌های سال آبی ۹۸-۹۹ که در روزآخر شهریور۹۹ به پایان رسید پرداخت و افزود: براساس آخرین آماربارندگی سال آبی سپری شده درمجموع از ابتدای شروع این سال به طور متوسط ۳۱۸ میلیمتر بارش اتفاق افتاد.

آقابیگی خاطرنشان ساخت: میزان بارش‌های سال آبی ۹۸-۹۹ در مقام مقایسه با میزان بارش‌های سال آبی ۹۷-۹۸ که ۳۴۳ میلیمتر بارش را ثبت کرده بود حدود ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد امادر مقایسه با دروه متوسط بلند مدت که معادل ۲۵۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده، رشد۲۷ درصدی دارد.

به گفته وی، البته و در رنکینگ رتبه بندی بارندگی کشورمان در آمار ۵۲ساله رتبه بارش‌های سال آبی ۹۸-۹۹ معادل عدد ۶است و نشان از آن دارد که سال آبی به نسبت خوبی پشت سرگذاشته شده است.

وضعیت حوضه‌های آبریز ۶گانه اصلی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران به تشریح وضعیت بارش در۶ حوضه اصلی آبریزکشور پرداخت و ادامه داد: میزان بارش سال آبی گذشته(۹۸-۹۹) نسبت به آمار بلندمدت درحوضه‌های آبریز درجه یک دارای رشد و افزایش خوبی است به‌گونه‌ای که کمترین میزان ۶درصد مربوط به حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بیشترین مربوط به فلات مرکزی با ۴۱درصد رشد است.درعین حال نسبت به آماربارش پارسال در چهارحوضه کاهش و ۲ حوضه آبریز مرزی شرق و فلات مرکزی رشد بارش روبرو بوده ایم که در مجموع ۷۴درصد کاهش به ثبت رسیده است.

آقا بیگی درباره وضعیت بارش‌ها در مقیاس استانی افزود: سال آبی گذشته(۹۸-۹۹) بیشترین و کمترین میزان بارش در استان‌های کشورنسبت به دوره درازمدت به این ترتیب بود که در استان چهارمحال و بختیاری ۷درصد، اردبیل ۵ درصد، خوزستان۳درصدکاهش بارش به ثبت رسیده و درعین حال در تعدادی از استان‌ها که سال‌های زیادی شاهد خشکسالی بوده‌اند افزایش قابل توجه بارش‌ها را تجربه کردند.

وی استان‌های با بارش خوب را استان هرمزگان با ۱۱۴درصد رشد، سیستان و بلوچستان با ۹۲درصد و کرمان با ۹۳درصد رشد بارندگی نسبت به آمار بلندمدت اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: براین اساس منابع آبی و سدهای این استان‌ها دارای شرایط ذخیره‌ای خوبی شده‌اند.

«قاسم تقی زاده خامسی»معاون آب و آبفای وزیر نیرو روز جمعه گذشته در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: میزان بارش‌های سال آبی ۹۸- ۹۹ نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین