کد خبر: ۶۷۳۴۵۹
تعداد نظرات: ۸۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲

نامه سرگشاده زیباکلام به خاتمی

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در نامه‌ای سرگشاده به سیدمحمدخاتمی، رئیس‌جمهور دوران اصلاحات، سؤالاتی درباره موضع او و اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو مطرح کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

متن کامل نامه به شرح زیر است:

سرور ارجمند جناب حجت‌الاسلام سید‌محمد خاتمی، رئیس محترم جناح اصلاح‌طلب ایران

نامه سرگشاده زیباکلام به خاتمی

با سلام و تحیات، بدون ‌تردید دیر یا زود جناب‌عالی مجبور به موضع‌گیری در قبال انتخابات پیش‌رو خواهید شد. از یک سو شماری از اصلاح‌طلبان واحتمالا بخشی از اصولگرایان منتظر فراخوان شما برای شرکت در انتخابات هستند و از سویی دیگر، همان‌طور که خودتان هم سال گذشته به‌درستی فرمودید، «تکرار می‌کنم» شما هم دیگر اثری ندارد.

سرور ارجمندم، قبل از موضع‌گیری پیرامون شرکت یا عدم شرکت در انتخابات، می‌بایستی به این پرسش پرداخت که هدف از شرکت در انتخابات کدام می‌باشد؟ ممکن ‌است کسری از اصلاح‌طلبان، هدف‌شان از شرکت در انتخابات حضور در مناصب رسمی باشد؛ اما نگارنده قویا چنین باوری درمورد حضرت‌عالی ندارم. می‌ماند اینکه اگر تصمیم به شرکت در انتخابات گرفته شود، به ‌واسطه تحقق اهداف و آرمان‌های سیاسی و اجتماعی است.

یقین دارم بزرگ‌ترین آرمان سیاسی جناب‌عالی به‌عنوان بزرگ جریان اصلاحات، تحقق دموکراسی در ایران است؛ اما بهتر از من می‌دانید که عدالت، قانون، توسعه اقتصادی و رفاه بدون دموکراسی تحقق نمی‌یابند. اگر هدف از شرکت در انتخابات را دموکراسی تعریف کنیم، آیا امروز دموکراسی در جامعه ایران نمود بیشتری از 20 سال پیش دارد؟ شاخصه‌های مختلفی را می‌توان برای سنجش در نظر گرفت. گسترش تحزب، آزادی مطبوعات، انتخابات با رعایت همه مؤلفه‌های قانونی و این دست شاخص‌ها امروز در ایران به نسبت 20 سال پیش چه تغییری کرده؟ ‌بماند این پرسش که اگر آن 24 میلیون رأی‌دهنده در 29 اردیبهشت 96 به حسن روحانی از جناب‌عالی بپرسند در نتیجه دعوت شما و رأی ملت چه اتفاقی افتاد، چه پاسخی می‌توان داد؟

ایام به کام
صادق زیباکلام

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸۶
ساناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
134
57
متاسفانه خاتمی به علت کهولت سن ، دچار زوال عقلی شده و با درخواست از دکتر عارف برای کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری ، رسما به جریان به اصطلاح اصلاح طلب مهر نابودی زد.
علی برکت الله...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
ان شاءالله که نابود بشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
بنظر میرسه جنابعالی دچار زوال عقل شده اید.
یا حق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
کافر همه را به کیش خود پندارد!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
کهولت سن را خوب آمدی
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
عارف در مجلس صداش در نیومد دریغ از یک نطق پیش از دستور
بقول زیباکلام یک تشر به عارف بزنی....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
دکتر کی معاینه کردی ایشون رو ؟دیگه عقلش دچار زوال شده؟خودتو کی معاینه می کنی؟ حیف اکسیژن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
خاتمی از خیلی از مسئولین فعلی سن کمتری دارند
ناشناس
| Spain |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
مقصر مسئولین نیستند مقصر اصلی مردمی هستند که هر دفعه گول این شعبده بازیهای اینها رو می خورند
از قدیم گفتند
تا .... هست
... سوار هم هست
یک انقلابی و کهنه سرباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
ساناز خانم اول لطفا خودتان یک تست عقل بدهید، بعد از دیگران تست عقل بگیرید، آن هم هم قدهای خودتان. این چه مدل برخورد با یک انسان شریف است؟!
من خودم از مخالفین پروپاقرص آقای خاتمی بودم، بعد از سالها تجربه و گذشتن از شور جوانی، تازه می فهمم که خاتمی چه می گوید و کیست، اولین تاملم از زمانی شروع خورد که یک دیپلمات برجسته آلمانی از وی با احترامی ویژه همزمان با تعریف از مرکل، به عنوان "رئیس جمهور خارق العاده" یاد کرد، من تکان خوردم و بعد وقتی 2 بار این چهره صمیمی دوست داشتنی را از نزدیک دیدم، تازه متوجه شدم که با دیگران چه تفاوتهایی دارد!جوانی و درک انسان بزرگی مثل آقای خاتمی در حد عقلهایی مثل تو نیست و زیبا کلام هم متوجه نیست که او چه می گوید.
اگر روحانی نمی آمد و دیگری می آمد و بعد ما تجربه آمدن روحانی را هم داشتیم، افاضات آقای زیباکلام قابل بررسی بود. اما آقای زیباکلام و خیلی از ماها خیلی چیزها را نمی دانیم.
دولت روحانی مظلوم ترین دولت تاریخ پس از انقلاب و شراطش هم سخت ترین حتی سخت تر از زمان جنگ است.
اینکه دولت در چه شرایطی کار می کند و چه امکانات و اختیارتی دارد و ...
آقای خاتمی می داند که راه رستگاری این ملت از جنگ و دعوا و شورش ها و بداخلاقی ها نمی گذرد.
آقای خاتمی انسانی عاقل و وارسته است. دوست فقید مرحوم نلسون ماندلا و تنها مردی که شبیه ترین به او بود.
ابلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
64
89
خودت هم بس کن زیبا کلام الان خودت دنبال چی چی هستی جناب روشنفکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
برادر عزيز
همه اين بازي ها براي سرگرم كردن مردم است و همه اين بازيگران صحنه سياست با هم شريكند و قوم و خويش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
63
11
بعید میدونم این نامه از زیبا کلام باشد ...
پاسخ ها
علی‌کرمانشاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
زیبا کلام حداقل دستش برای تمام جریانهای سیاسی و مردم روشده است کسی که حرف از دمکراسی میزند از دو دانشگاه حقوق هیات علمی نمیگیره مگرنه اینکه باید تمام وقت در هیات علمی دانشگاه تهران حضور داشته باشد پس حتما شبها را برای حضور در هیات علمی دانشگاه آزاد قرار داده و دو حقوق نجومی و پاداش دریافت میکند و هراز چندگاه برای عوامفریبی جوانان دانشجو ومردم مصاحبه میکند که هیچکس قطعا توجهی به امثال ایشان نمیکنند چرا که باعث بدبختی جوانان دانشجو میشوند و زحمات تحصیلی آنها را با تجمعات بی‌ارزش وجانبداری از عوامل فتنه ۸۸ و حمایت از مشارکتی وکارگزارانی کاسب‌کار و دولت گفتار درمان کذاب فعلی ضایع میکنند وقدرت چانه‌زنی برای امثال آقای زیباکلام را افزایش میدهند و نهایتا خروجی عملکرد امثال آقای زیبا کلام میشود دریافت دو حقوق هیات علمی آنهم که فقط میتواند در یکی از این جایگاه رانتی حضور داشته باشد ولی برای ایشان ظاهرا مجاز بوده حالا باید چگونگی آن را از خودشان پرسید که چگونه در دو مکان همزمان طی یکهفته در یکساعت حضور دارید و آمار شما را هر دو نهاد دانشگاهی تائید میکنند.
اردلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
34
117
آفرین .آخه برای چی باید ... رای بدیم
پاسخ ها
فهرج رو عشقه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
رای نمی دی پس حرف نزن...
عبدالله موحد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
تو اگه نمی‌خواهی رای بدی پس در این باره اظهار نظر نکن لطفاً
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
متاسفانه اصلاح طلبان از سال 76 بد بازی کردند. اگر تند نرفته بودند و یا در آخر دولت خاتمی چندتایی کاندید ریاست جمهوری نشده بودند کشور وضعیت بهتری داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
اقا اردلان از دست اين دو تا مرغ عشق ناراحت نشو.
بله
ما راي نميدهيم و اين را داد هم خواهيم زد.
حالا هر جاي هر كسي بسوزه ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
14
145
نه اصلاحات نه اصولگرا در میان اکثریت جامعه جایگاهی ندارند. ی بازی دوگانه‌ست که متاسفانه روحانی ...! تک جانبه‌ش کرد. رای مردم پشیزی ارزش نداره برای این جماعت.
حسین جاوید
|
Canada
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
53
67
سلام شماوبرهمه انسانهای دلسوزو امیدوار
سلام برسیدمحمدخاتمی ؛سلام بردکترصادق زیباکلام!
بازبان بی زبانی اما بی پرده وصادقانه
آنچه بایدگفت‌ گفتید.
وقتی رای ملت واندیشه ودل نگرانی صاحب نظران... ذره ای ارزش ندارد پس برای چه......
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
به خاطر بی ارزشی سال ۹۲ و ۹۶ جشن گرفتید و در خیابانها رقصیدید؟
وقت پاسخگویی است برادر. راه فراری وجود ندارد تلاش نکن.
Td
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
آخه پررویی تا چه حد ؟ تا کی ؟
آخه یکبار هم که شده مردباشیدو اعتراف کنید که شماهم مقصرید .شمای اصلاح طلبی که تو تمام انتخاباتهای در طول چهل ساله این مملکت خودتونو برای رای آوردن میکشتید شما رو به اون غربی و ارزشهاش که خداتونه قسم میدم یکبار هم که شده از ملت مظلوم و شهدا و خانواده هاشون عذرخواهی کنید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
نه سيادت اين و نه كلام بظاهر زيباي ان دردي از دزد مردم دوا نميكند
ولي حرف اخر شما را كاملا قبول دارم.
کسمزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
26
70
یعنی خاتمی ازجنتی پیرتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
فرق بین جایگاه ریاست جمهوری و با شورای نگهبان نمیدونی ، باید گفت که بله خاتمی پیرتره !
ریاست جمهوری کار اجرایی و نیازمند دوندگی و تلاش شبانه روزی است ولی شورای نگهبان برا امور مصوبات قانون و بررسی افراد هست که هرچه شخص باتحربه تر باشه بهتره
آذری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
80
63
فقط همینوبگم که کسی بجزآقای خاتمی بفکر ملت نیست بقیتون بدنبال پست مقام وحیف میل کردن حق وحقوق ملتیت....خداهس آخرش به دادمامیرسه
پاسخ ها
فهرجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
واقعا که تو حیفی...ردیابی میشی می دزدنت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
35
32
زیباکلام خودش ی .... به تمام معناست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
17
27
درود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
درود بر مردم نجيب ايران
فقط
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
22
42
این اقا چقدر ازاین راه درامد داره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
33
46
من در کار خدا در حیرتم خدا در سایه انقلاب به کسانی میدان داده که اگه زمان شاه بود حتی آبدارچی هم استخدام نمی کردن زیبا کلام الان شده استاد خخخخ زمانی معترض آتش زدن پرچم آمریکا میشود و الان در مقابل آتش زدم پرچم امریکا توسط خود امریکاییها در لاک خود فرو میرود اصلا حرفی نمی زند و به خاتمی راه نشان میدهد تا
پاسخ ها
یا انقلابی نسل اول و کهنه سرباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
دوست عزیز،سلام:
اسلام دین اخلاق و مداراست. نه دین فحش و خشونت و بداخلاقی.
ما باید بپذیریم که برخی رفتارهایمان احساسی بوده و ریشه در دین ندارد.
اشتباه اشتباه است، اگر از آدمهای بزرگ سر بزند، اشتباهتر است و بزرگتر.
با همه احترامی که برای بزرگانمان قائلم، ما باید پس از رسیدن به ثبات نسبی، برخی رفتارهایمان را تعدیل می کردیم.
اوایل پیروزی انقلاب حق داشتیم، عصبانی بودیم، نگران بودیم، نمی خواستیم دشمن پررو شود، هر چه توانستیم فحش دادیم، نوش جانشان!
اما الان دیگر ضعیف نیستیم و آمنها هم قویتر از آن زمان نیستند، چرا باید کارهای خلاف قوانین بین الملل که خودمان هم آنها را امضا کرده ایم، عمل کنیم؟!
راه سعادت جهان و راه سعادت هیچ ملتی از بداخلاقی و تحریک عواطف و احساسات نمی گذرد. آتش زدن پرچم کشوری که وجودش را به رسمیت می شناسیم، چه توسط ما و چه توسط خودشان، غلط است. آمریکا جنایتکار، بداخلاق زورگو و ...است، راه مقابله با یک غول دیوانه، روش خودش نیست، روش عقل مدارانه است.
آنکه رسمیت ندارد، پرچمی هم ندارد، پس ما چه چیزی را آتش می زنیم، من در تعاملات دیپلماتیک از اینها به عنوان موجودات....و نه شخص و انسان و ... یاد می کردم.
من یک انقلابی نسل اول هستم، 8 سال هم جنگیدم، اما کمتر از همه سالهای انقلاب و جنگ در میدان دیپلماسی کار کردم و معتقدم که همه جنگ و انقلاب ما با همه زحمات و خون دادنها، به اندازه رفتار یک دیپلمات معتقد برجسته ما در دنیا تاثیر ندارد.
کاش حماقت صدام نبود، کاش بابایی ها، همت ها، فلاحی ها، چمران ها، باکری ها و دوران ها و صیادها الان بودند تا هر کدام بعنوان سفیرانی معتقد و استوار بسیار بیشتر از من ناتوان تاثیر گذار می بودند.
من معتقدم کاری که تیم آقای ظریف کرد، از نظر تاثیر گذاری در دنیا، کمتر از 8 سال دفاع مقدس ما نیست که خود شاهد بودم چقدر رنج و مرارت بردیم و چه مغزهای و افکار ارزشمندی را در مقابل موجوداتی که زورشان فقط تفنگ شان بود، از دست دادیم.
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
16
49
رای بی رای
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
6
19
اینها می خورند اصلاح طلبان باشند و شکست خورده که هم به مطامع خود رسیده باشند هم .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
12
87
اصلاح طلب واصواگرایکی هستنداینهاهمه برسریک سفره نشسته اندروزهاباهم درستیزندوشبهاباهم رفیق وسریک سفره نشسته اند وبه ریش ماملت ساده لوح می خندند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
رحمت بر امواتت حرف درست رو شما گفتی همشون سروته یه کرباسن دیگه گول نمی خوریم
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
11
38
آخه آقای خاتمی بعد از حمایتی که از روحانی کرد روش میشه حرف از انتخابات بزنه.
آدم چقدر میتونه ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
9
28
سید خدا کجایی که یک جفت کفش شد پنج میلیون تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
قیمت رو نبر بالا
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
30
17
اصلاح طلب و اصولگرا هر دو یکی هستند ولی اصلاح طلبها افرادی بسیار ساده لوح هستند و بویی از سیاست نبرده اند وهردو جناح چون یکی هستند و رقیبی ندارند از لحاظ مدیریتی فقط کشور را به عقب برمیگردانند اما در حوزه دفاعی و مقاومت که اختیار دست انها نیست کشور دارای اقتدار است تنها راه نجات وجود افرادی همچو احمدی نژاد است که مدام این دو جناح تخریبش میکنند چون رسانه نیز در اختیارشان است
م حمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
4
16
آدمایی مثل این بنده خدا با صداقت حرف نمیزنن ببینیم چی میخوان. الان هم آره مغلطه بافی میکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
6
33
جناب زیبا کلام بیخیال شو با این مسخره بازیها و نامه نگاری ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
16
34
تحریم انتخابات تنها راهکار مردمه
پاسخ ها
گرگو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
فقط احمدی نژاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
14
11
پیش قراولان فتنه انگیز فعال شدند
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
16
25
امثال خاتمی ودوستان کشور رابه این روز انداختند دوست ی واختلافات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
31
22
سلام ھیچکس بجز آقای خاتمی نمی تواند بہ این بی ثباتی اقتصاد کشور پایان دھد۔ومردم را نجات دھد۔
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اوضاع امروز کشور هم نتیجه زحمات همین جناب و رفقایش است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
واقعا درسته ، موافقم بشرطی ک بذارن کار کنه و هی سنگ تو راهش نندازن واذیت نکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
دقت كنيد
چه اينها و چه انها
بحال مردم هيچ تفاوتي ندارد
مسعود علیزاده کردآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
6
26
اقای خاتمی ریس جمهور ۸ ساله ۱۶ سال پیش چه ...کردند وچه فعالیت ها ارزشمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
چرا کاری نکرد . مخترع کلمه (گفتمان)
عباسنیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
6
28
به نظر بنده اینها همه اش بازیهای سیاسی هست هشت سال بنام اصول گرا وهشت سال بنام اصلاح طلب برمردم حاکم باشند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
2
25
میشه یکی بگه فرق اصلاح طلب با اصولگرا چیه تا ما هم بدونیم
یا ستار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
4
9
من در جناب ایشان جز تناقض رفتار و گفتار ندیدم
یک روز سعی می کند از هوا برود پا روی پرچم امریکا نگذارد و یک روز دلسوز مردم و سیل زدگان می شود و پول جمع شده .....
و یک روز هم یادش می رود که این فشار اقتصادی به مردم ناشی از حمایت های او و امسال او از اصلاح طلبان است
چنگیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
11
6
حقا که کلامتات زیباست استاد،اما چه کنیم که مانند اسپند برروی اتشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
5
20
ما دنبال یه لقمه نونیم این دنبال دموکراسی میگرده.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
7
19
واقعا دانشگاهی که امثال زیبا کلام استادش هستن باید هم یک عده بی سواد تحویل جامعه بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
1
9
امیدوارم تاُثیر منفی روی بورس نگذارد همسایه ما هم بعلت کرونا ازبین رفته امیدارم فردا بورس مرض کرونا نگیرد
علی علیمحمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
0
6
هرچه بگندد کمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
3
23
جمع کنید بساط تان را .شرکت مردم درانتخابات به پایان رسید.مردم خوب فهمیدند که شرکت شان درانتخابات هیچ اثری درسرنوشت شان ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
0
8
آقای زیباکلام ،،،، یکی (مردم) می نالید از درد بی نوایی. یکی می‌گفت خاله زردک میخواهی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
1
1
مجبور؟؟؟؟؟!!!!!! چه انتظار و ادبیات احمقانه ای.
حسینی
|
France
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
1
18
یه نگاه به گذشته و ۸ سالی که آقای خاتمی رییس جمهور بود و آمار اشتغال و تولید و تورم و سرمایه گذاری خارجی و قیمت دلار نشون میده خاتمی از لحاظ اقتصادی رییس جمهور موفقی بوده اون هم با نفت ۱۲ دلاری ... و البته در زمینه تعامل با جامعه جهانی با ابتکار گفتگوی تمدن ها واقعا فوق العاده و بی نظیر بخصوص توی دوره اول ریاست جمهوریش یعنی ۷۶ تا ۸۰ چون توی ۴ سال دوره دوم از طرف حاکمیت خیلی محدود شد و تحت فشار زیادی از جانب تندروها قرار گرفت ... اون کسانی که نفی میکنن و مخالفن حتما سنشون قد نمیده و اونموقع بچه بودن یعنی اگه کسی الان زیر ۳-۳۲ سال باشه اونموقع یعنی تازه اواخر دوره ۸ ساله ی ریاست جمهوری خاتمی زیر ۱۶-۱۵ سال داشته و مشخصا نمیتونسته درک کنه شرایط رو حالا اوایل دوره خاتمی که دبستانی بوده و دیگه حرفی نیست ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
بچه های من همیشه میگن که بستنی اورت می خوردیم و کیم دوقلو هم بعد از یه مدتی هم قیمت بستنی کیم معمولی شده و یک ریال گرانتر نشد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
16
10
اصلاح طلبان بخصوص خاتمی همیشه دنبال سواری گرفتن از ملت هستن و با هوچی گری و وعده های دروغ های بزرگ رای از مردم می گیرن بعد هم مشکلات را گردن دیگران می اندازند و در این کار حرفه ای شدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
0
4
زیبا کلام مدتیه به اصلاح طلبها گیر داده انگار خودش اصولگرا یا مستقله نه داداش یا ترسیدی یا نکنه تو روغنه اولا برای اصلاح طلبان انتخاب بین بد و بدتر بود که خیلی ها میدونن بعدش دیگه جرات مقصر واقعی پیدا کردن نداری گیر به خاتمی دادی آنهم که میدانی اکثر مردم که شرکت انتخاباتی نداشتند اصلاح طلب هستند درسته از خاتمی و روحانی انتظار موضع صریح تری نسبت به دی داشتند ولی شما چه الان یعنی همه چی درسته فقط سوال و دلواپس شما شده جواب خاتمی آنهم در این شرایط نمی دونم چرا کیهان و بقیه هم قطارانشان مدتیه از شما انتقاد نمیکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
2
10
برای داغ کردن تنور انتخابات این آقا کار میکنه
ناشناس
|
France
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
16
سر کار یم همه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
7
اینم از خودشان عزیزم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
2
22
نباید رای بدیم اینها که کار نمیکنند برای چی رای بدیم؟
علی از کرمانشاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
8
بنظرم زیباکلام با خطاب رییس اصلاح طلبان برای خاتمی فقط دنبال این بوده که بگه تو جریان اصلاحات خاتمی رییس است نه موسوی خویینی ها... بقیه مطلبش حاشیه است
منصور علیزاده
|
Netherlands
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
1
3
باد از جانب دیگری وزیده است
کسری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
6
11
ایشون نه صادق هستند نه زیبا کلام
بد صدایی هستند که آرزوشون تجزیه کشور هستش....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
3
16
پیرمردهای اصلاح طلب بایدبه خانه سالمندان برونددیگه فریب مردم کافیه روباه بنفش هیچ کاری برای مردم انجام
ندادفقط ظلم وبیعدالتی رادرکشورنهادینه کرد
فرزند ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
16
نه اصلاح طلب نه اصولگرا انهایی که بر موشک به زبان عبری نوشتند با خردورزی و تعامل گره از مشکلات کشور باز کنند .
شرایط منطقه خاورمیانه جای اصلاح طلب ویا اصولگرا نیست
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
15
سلام بر دوستان عزیز مانه اصطلاح طلب و نه اصول گرامیخاهیم ماملت ایران کسی رامیخاهیم که به ملت خدمت کند این دزدیهاوبیکاریهاوکرانیهارودرست کند
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
6
باید طرحی نو انداخت. مبارزه مدنی و بدون خشونت راه حل مسئله هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
3
8
آقای زیبا کلام ، بهتر نیست که این بازی ها و فریبکاری ها رو تموم کنی و پرونده این دنیای خودت رو سنگین تر و نامه اعمالت رو سیاه تر نکنی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
2
2
فعلا خانه نشین شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
1
1
زیبا کلام؟ از کجا مطمئن هستی که عدالت، قانون، توسعه اقتصادی و رفاه بدون دموکراسی تحقق نمی‌یابند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
4
چرا همش نامه هاي سرگشاده؟
يكي از نامه هاي سر تنگ شون هم منتشر كنيد.
بینام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
3
خاتمی و دیگر مسئولین اول آقازاده هاشونو از آمریکا و اروپا برگردونن وطن برادریشونو ثابت کنن بعد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
1
زیباکلام با هوچی گری دنبال‌جیست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین