کد خبر: ۶۷۳۶۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳

هشدار سفیر سابق ترکیه در باکو در زمینه رویارویی ترکیه و روسیه

فاروق لوغ اوغلو دیپلمات کهنه کار ترکیه که در سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ میلادی سفیر ترکیه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان بود، در زمینه احتمال رویارویی ترکیه و روسیه در منطقه قفقاز هشدار داد.
هشدار سفیر سابق ترکیه در باکو در زمینه رویارویی ترکیه و روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

لوغ اوغلو در گفت وگو با روزنامه جمهوریت ترکیه این مطلب را عنوان کرد.

لوغ اوغلو با تاکید بر اینکه سخنان حمایت آمیز ترکیه از آدربایجان قابل درک است گفت: ترکیه حتی در بیان حمایتهای خود از جمهوری آذربایجان می باید بر حل اختلافات از طرق مسالمت آمیز تاکید کند و این صحیح تر خواهد بود.

لوغ اوغلو با اشاره به اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳ میلادی قطعنامه های ۸۲۳، ۸۵۴، ۸۷۹ و ۸۸۴ را درباره اشغال قره باغ کوهستانی صادر و از دیدگاه جمهوری آذربایجان حمایت کرد، افزود: در مجمع عمومی نیز در سال ۲۰۰۸ میلادی قطعنامه ای در حمایت از آذربایجان صادر شده است.

به گفته لوغ اوغلو، ترکیه باید پیامهای حمایت از آذربایجان را که در افکار داخلی می دهد به خارج نیز منعکس کند و در نزد افکار عمومی جهانی محق بودن آذربایجان را اعلام کند و گامهای اولیه در این زمینه می باید با مشورت با باکو برداشته شود و در مرحله نخست در مجمع عمومی سازمان ملل طرح شود.

-به گفته لوغ اوغلو، درگیری اخیر جمهوری آذربایجان با ارمنستان شدید ترین درگیری مسلحانه بین طرفین از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون است ،جمهوری آذربایجان حق استفاده از اسلحه برای آزادی اراضی اشغال شده خود از سوی ارمنستان را دارد ولی دیپلماسی باید در اولویت قرار بگیرد.

لوغ اوغلو با اشاره به اینکه گروه میسنک که در آن کشورهای فرانسه، روسیه، آمریکا و ترکیه نیز عضویت دارند از سالها پیش تاکنون نتوانسته است در زمینه حل اختلافات در قره باغ کاری انجام دهد، گفت: ترکیه این مساله را می تواند در مجمع عمومی سازمان ملل طرح کند زیرا جمهوری آذربایجان تنها کشور برادر ترکیه نیست بلکه کشور همسایه ترکیه است و خطوط انرژی که از آن کشور عبور می کند اهمیت استراتژیک دارد .

سفیر سابق ترکیه در باکو با اشاره به اینکه روسیه و ترکیه بعد از مساله ادلب سوریه و لیبی در مساله قره باغ نیز در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند، گفت: مرزهای ارمنستان امروزه از سوی نیروهای نظامی روسیه محافظت می شود و ارمنستان قصد ادامه این مطلب را دارد. هدف ارمنستان رو در رو قرار دادن ترکیه و روسیه در مقابل هم است ولی ترکیه نباید در این دام بیافتد، احتمال گام برداشتن روسیه در این مسیر نیز بعید است.

وی در مورد احتمال تبدیل درگیریها به یک جنگ تمام عیار بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: چنین ظرفیتی وجود دارد ولی به نظر من بازیگران بین المللی و در صدر آنها روسیه در کوتاه مدت برای متوقف کردن درگیریها وارد عمل خواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
6
5
ترکیه بهتر است دخالت نکند .چون روس ها هم‌بهانه دستشان می اید و دخالت خواهند کرد .و این باعث بیشتر کشته شدن انسانها خواهد شد .بهتر است یک گروه پنج جانبه .ایران .ترکیه روسیه .ادربایجان .ارمنستان درست شود به حل اختلاف نطر بدهد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین