کد خبر: ۶۷۳۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

برجسته‌ترین مراحل زندگی امیر فقید کویت

امیر کویت که سه‌شنبه به دلیل بیماری و کهولت سن در سن ۹۱ سالگی درگذشت بارها سعی کرد که نقش میانجیگر را در بحران‌های منطقه به ویژه بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایفا کند و در سال ۲۰۱۴ از سوی سازمان ملل به "رهبر اقدامات بشردوستانه" ملقب شد.
برجسته‌ترین مراحل زندگی امیر فقید کویت
آفتاب‌‌نیوز :

پس از درگذشت صباح الأحمد الجابر الصباح، امیر فقید کویت شبکه خبری المیادین در گزارشی به بررسی مراحل برجسته زندگی سیاسی وی پرداخت.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح که از ژوئیه گذشته در یکی از بیمارستان‌های آمریکا تحت درمان بود سه‌شنبه در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

وی شانزدهم ژوئن ۱۹۲۹ در شهر "الجهراء" متولد شد. او پانزدهمین امیر کویت و چهارمین پسر احمد الجابر الصباح، دهمین امیر کویت بود.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح سمت‌های مختلفی در کویت داشت و نقش برجسته‌ای در جنگ عراق و کویت در سال ۱۹۹۰ ایفا کرد.

او در سال ۱۹۹۲ به سمت معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه منصوب شد، سپس در ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۳، نخست‌وزیر شد.

 

در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۶، صباح الاحمد الجابر الصباح پس از مرگ شاهزاده جابر الاحمد الصباح امیر کویت شد و مجلس الامه کویت (پارلمان) به اتفاق آراء با وی بیعت کرد.

امیر فقید کویت بلافاصله پس از روی کار آمدن نواف الاحمد الجابر الصباح، برادر ناتنی خود را به عنوان ولیعهد برگزید.

امیر فقید کویت همچنین زمانی که برادرزاده خود ناصر محمد الاحمد الصباح، رئیس دیوان امیری کویت را به سمت نخست‌وزیری منصوب کرد، به سنت خاندان حاکم کویت پایان داد، زیرا مرسوم بود که ولیعهد این سمت را به عهده بگیرد.

وی در سال ۲۰۱۴ توسط سازمان ملل و به منظور تشکر و قدردانی از تلاش‌های او و کویت در زمینه‌های انسانی به "رهبر اقدامات بشردوستانه" ملقب شد و کویت نیز "مرکز اقدامات بشردوستانه" نامیده شد.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح همچنین در ادامه نقش میانجیگری خود در بحران‌های منطقه در آوریل ۲۰۱۶ ابتکار عملی را برای میزبانی از گفت‌وگوهای صلح یمن، تحت نظارت سازمان ملل آغاز کرد.

وی پس از تحریم قطر توسط برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در سال ۲۰۱۷، چندین بار تلاش کرد تا نقش میانجیگر را در این بحران ایفا کند اما همه این تلاش‌ها ناکام ماند.

وضعیت سلامتی وی اخیراً بدتر شد و از آنجا که در سال ۲۰۰۰ و سپس در سال ۲۰۰۷ در ایالات متحده تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، از ناراحتی قلبی رنج می‌برد تا اینکه از دو ماه پیش سلامتی وی رو به وخامت نهاد و برای مداوا به آمریکا منتقل شد.

بسیاری از روسای جمهور و چهره‌های سیاسی در سراسر جهان در سوگ امیر کویت عزادار شدند، کویتی‌ها نیز از لحظه اعلام درگذشت صباح الاحمد الجابر الصباح در شبکه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای داشتند و نام وی به ترندی در این کشور و تعدادی از کشورهای عربی تبدیل شد.

فعالان توئیتری درگذشت امیر کویت را تسلیت گفته و عکس‌ها و فیلم‌های زیادی را از مراحل مختلف زندگی وی منتشر کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین