کد خبر: ۶۷۳۷۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰

زلمای خلیل‌زاد به قطر رفت

زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان بار دیگر به قطر سفر کرده است. خلیل‌زاد در توییترش نوشته که به منطقه می‌رود تا با طرف‌های دخیل در این روند در مورد مذاکرات صلح به مالکیت و رهبری افغان‌ها و چشم‌اندازهای افزایش ارتباط منطقه‌ای، تجارت و توسعه پس از توافق صلح گفتگو کند.
زلمای خلیل‌زاد به قطر رفت
آفتاب‌‌نیوز :

او گفته که افغان‌ها و جامعه جهانی به دقت گفتگوهای صلح دوحه را زیر نظر دارند و انتظار می‌رود که این مذاکرات به سوی تهیه یک نقشه راه برای آینده سیاسی افغانستان و آتش بس دایمی و همه جانبه منجر شود.

خلیل‌زاد در حالی دور تازه‌ای از سفرهایش را به قطر و سایر کشورهای منطقه از سر می‌گیرد که گروه‌های تماس هیات دولت افغانستان و گروه طالبان تاکنون نتوانسته‌اند روی شیوه کار مذاکرات به توافق برسند.

روز گذشته قرار بود تیم‌های تماس دو طرف با هم دیدار کنند ولی این نشست برگزار نشد.

به گزارش بی.بی.سی، مبنا قرار گرفتن فقه حنفی و توافقنامه طالبان و آمریکا از سوی طالبان برای حل اختلافات احتمالی در جریان مذاکرات پیشنهاد شده است اما دولت بر در نظر گرفتن فقه جعفری در کنار فقه حنفی و مبنا قرار گرفتن اعلامیه مشترک دولت و آمریکا نیز تاکید دارد. این موضوع سبب اختلاف دو طرف در این روزها شده است.

خیرالله خیرخواه، یک عضو ارشد هیات مذاکره کننده گروه طالبان پیش از این گفته که مسایل مربوط به احوال شخصیه شیعیان وقتی مطرح می‌شود که روی قانون اساسی بحث کنیم.

در عین حال، نادر نادری، از اعضای هیات دولت افغانستان موضوعات اختلافی را از لحاظ ارزشی و ساختاری برای مردم و دولت افغانستان بسیار مهم خوانده و گفته که این موضوعات ارزش‌های افغانستان امروز و آینده را می‌سازد و از لحاظ هویتی اهمیت دارد.

از سویی هم دکتر نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیام ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته که در مورد نقاط بیشتر طرزالعمل مذاکرات پیشرفت‌هایی صورت گرفته و تنها چند مورد محدود باقی مانده که به زودی طرف‌ها روی آن موارد نیز به اجماعی دست خواهند یافت.

او گفته که اگر این روند به درازا بکشد، گروه طالبان با شکیبایی این مذاکرات را دنبال خواهد کرد.

تاکنون حدود ۲۰ روز از آغاز مذاکرات هیات‌های دولت افغانستان و گروه طالبان گذشته است اما دو طرف روی طرزالعمل مذاکرات بحث دارند و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

همزمان با این گفتگوها، جنگ و خشونت‌ها نیز در افغانستان کماکان ادامه دارد و هر دو طرف به صورت روزانه گزارش‌های از تلفات یک دیگر را ارایه می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین