کد خبر: ۶۷۳۷۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

ابراز نگرانی پاشینیان درباره احتمال درگیری بین ارمنستان و ترکیه

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به دنبال انتشار گزارش هایی مبنی بر سرنگونی جنگنده این کشور توسط ترکیه گفت نگران درگیری بین ترکیه و ارمنستان است.
ابراز نگرانی پاشینیان درباره احتمال درگیری بین ارمنستان و ترکیه
آفتاب‌‌نیوز :

پاشینیان مدعی شده است ترکیه در «ایجاد بی ثباتی در همسایگی خود، شرق مدیترانه و اکنون قفقاز جنوبی» نقش دارد و تهدیدی علیه امنیت جهانی محسوب می شود.

پاشینیان مدعی شد: ترکیه از زمان آغاز درگیری ها در روز یکشنبه با ارسال پهپاد و اعزام نیرو به جمهوری آذربایجان کمک کرده است.
نخست وزیر ارمنستان گفت: ایالات متحده، روسیه، فرانسه و آلمان خواستار دیپلماسی برای برون رفت از درگیری های اخیر بین این کشور و جمهوری آذربایجان شده اند و او به همراه همکارانش با مقام های ارشد این کشورها گفت و گو کرده اند.

در پی درگیری های جاری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، وزارت امور خارجه ترکیه با حمایت از جمهوری آذربایجان ، در بیانیه ای مواضع ارمنستان را بخاطر آنچه"نقض آشکار حقوق بین‌المللی" خواند، محکوم کرد.

تندترین موضع گیری در این زمینه را رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه داشت. وی بعد از سخنان نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان که از جامعه جهانی خواست از عدم مداخله ترکیه در درگیریها اطمینان حاصل کنند، از شهروندان ارمنستان خواست علیه نخست وزیر کشورشان بایستند و آینده خود را بدست بگیرند.

به رغم تلاش های دیپلماتیک ارمنستان که پاشینیان از آن سخن گفته است، اما تاکنون نشانه ای از پیشرفت در روند آتش بس یا راه حلی برای مذاکره بین طرف های درگیر ظاهر نشده است.

پاشینیان می گوید آنچه که اتفاق افتاده اعلام جنگ علیه مردم ارمنستان است.

نخست وزیر ارمنستان با اشاره به شمار تلفات و زخمی های دو طرف از زمان آغاز درگیری ها ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان این موضوع را درک کند که مشکل قره باغ با راه حل نظامی حل شدنی نیست.
پاشینیان گفت درباره راه حل احتمالی دیپلماتیک با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد گفت وگو کرده است.

شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه عصر سه شنبه در خبری فوری به نقل از وزارت دفاع ارمنستان از ساقط شدن یک فروند جنگنده سوخوی ۲۵ این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، این شبکه روسی افزود ، سقوط این جنگنده ارمنی به دنبال شلیک از سوی یک فروند جنگنده اف ۱۶ ترکیه صورت گرفته است.

بامداد یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ دچار اختلاف هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
1
10
چه رویی داره منطقه رو اشغال کرده داره شعار صلح و ثبات جهانی میده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
1
8
ارمنستان درمقابل آذربایجان مقاومت کندترکیه پیشکش
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین