کد خبر: ۶۷۳۷۸۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵

انواع کلاهبرداری‌ها به بهانه شبکه شاد!

کمتر از یک ماه از آغاز سال تحصیلی گذشته است و در همین مدت، سامانه شاد آموزش و پرورش حواشی زیادی داشته است؛ از اختلال‌ها گرفته تا ترافیک اینترنت؛ حالا هم کلاهبرداری‌هایی که به اسم آن صورت می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت آموزش و پرورش شبکه آموزشی دانش‌آموزان را از سال تحصیلی گذشته راه‌اندازی کرد. سامانه‌ای که «شاد» نامیده شده، اما آه را از نهاد بسیاری از معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها بلند کرده است.

مشکلات اپلیکیشن شاد، از یک سو کندی سرعت است و از سوی دیگر هزینه اینترنت آن که مسئولان مدعی هستند رایگان است و برخی از مردم می‌گویند نیست.

انواع کلاهبرداری‌ها به بهانه شبکه شاد!

از سوی دیگر، از چندی پیش مباحثی نیز در مورد کلاهبرداری از شاد مطرح بوده که حتی محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مورد به مردم هشدار داد. موضوع هم به سیم‌کارت‌های جعلی باز می‌گشت و هم به تماس با کلاهبرداران به جای پشتیبانی شاد.

امروز هم خبرگزاری فارس، گزارشی به کلاهبرداری‌هایی که به بهانه این سامانه انجام شده، پرداخته است. بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد ماجرای سوءاستفاده از سیم‌کارت شاد به عدم اطلاع‌رسانی به موقع آموزش و پرورش، برمی‌گردد؛ در شرایطی که سکاندار این وزارتخانه از پیگیری برای ارائه سیمکارت «شاد» به دانش‌آموزان خبر داده بود و در مراسم رونمایی از نسخه جدید شاد در 13 شهریور، خبری مبنی بر «توزیع سیم‌کارت شاد بین دانش‌آموزان در هفته آینده» منتشر شد، خبری از این موضوع نبود و به جای آن، کلاهبرداران نقش ایفا کردند.

سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در این رابطه تأکید کرده است که خانواده‌ها فریب تبلیغات فروش «سیمکارت شاد» را نخورند؛ او توضیح داده است که کلاهبرداران و سودجویان فضای مجازی به سراغ دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها می‌روند و با ارائه طرحی به اسم سیم‌کارت شاد سعی دارند تا از این افراد کلاهبرداری کنند؛ به این شکل که کلاهبرداران با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و فعالیت در فضای مجازی سعی می‌کنند تا به اهداف شوم خود دست پیدا کنند؛ این افراد به دو روش کلاهبرداری می‌کنند یا از خانواده‌ها می‌خواهند که اطلاعات محرمانه خود را برایشان ارسال کنند و با این روش سعی در جمع‌آوری افراد داشته یا با ارسال لینک‌هایی در فضای مجازی و درخواست اطلاعات کارت افراد برای تشخیص هویت حساب بانکی آنها را خالی می‌کنند.

بسته‌های اینترنت قلابی هم رسید

در شرایطی که وزیر ارتباطات از ارائه بسته‌های اینترنتی رایگان به معلمان خبر داده بود، حالا خبرگزاری فارس گزارش کرده است که کلاهبرداران با ارائه اپلیکیشن جعلی شاد و همچنین ارسال پیام درباره هدیه اینترنت به معلمان و دانش‌آموزان، به دنبال خالی کردن حساب بانکی آنها هستند.

به گفته حمدعلی آدینه‌لو، رئیس پلیس فتای استان زنجان در این باره تاکید کرده است که مدیران، معلمان و دانش‌آموزان، برای نصب و به روزرسانی اپلیکیشن شاد، حتما به سایت وزارت آموزش ‌و پرورش یا منابع معتبر، مراجعه کنند و به پیام‌هایی که عموما با مضامین نصب و تبلیغ نرم‌افزارها، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند توجه نکرده و از نصب اپلیکیشن‌های جعلی خودداری کنند.

وی همچنین به با ارسال لینک‌های جعلی بسته‌های رایگان اینترنتی یا شارژهای شگفت‌انگیز و ارزان تلفن همراه در گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، معلمان و مدیران مدارس خبر داده که افراد را به درگاه‌های جعلی بانکی هدایت و اقدام به برداشت از حسابشان می‌کنند

مشکلات کی حل می‌شود؟

یکی دیگر از حواشی مربوط به شبکه آموزش دانش‌آموزان، هزینه اینترنت شاد و همچنین کندی آن است. به گزارش عصر ایران، آذری‌جهرمی، وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز گفته است که مجموع ترافیک شاد، در حال حاضر حدود ۲۰۰گیگابیت بر ثانیه است و ظرفیت شبکه کشور، حدود ۲۰۰۰۰گیگابیت؛ بنابراین برای شاد مشکل کمبود پهنای باند وجود ندارد.

به گفته او حجم ترافیک شاد در حال رسیدن به ترافیک واتس‌اپ است و طبیعی است که تیم‌های فنی با چالش‌های لبه تکنولوژی مواجه شوند اما شبانه روز در حال تلاشند تا مشکل‌ها را برطرف کنند.

وزیر ارتباطات اعلام کرده است که شاد 8.5 میلیون نصب فعال روزانه دارد 1.5 میلیون نفر هم‌زمان در ال استفاده هستند و همه آنها رایگان دریافت خدمت می‌کنند، به همین دلیل کار بزرگی در حال انجام است، مشکلات هم وجود دارند اما همه با هم در حال تلاش برای حل آنها هستند.

تبلیغات در شاد و درآمد شبکه شاد از دیگر حواشی این روزهای این سامانه آموزش مجازی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین