کد خبر: ۶۷۳۹۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳

کنایه کواکبیان به قالیباف درباره بذرپاش

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: ما با فرد محوری مسأله داریم و معتقدم عقل جمعی باید محور قرار گیرد؛ البته مشورت با بزرگان لازم است اما سرنوشت خود را به شورای عالی سیاستگذاری گره نمی‌زنیم و حزب مردم سالاری مخالف آن است.
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی کواکبیان در نشستی تحت عنوان «ایران؛ سیاست» که در دفتر مرکزی حزب ندای ایرانیان برگزار شد با اشاره به عملکرد مجلس یازدهم اظهار کرد: حاشیه‌های این مجلس بیشتر از عمر چهار ماهه آن است. آخرین موارد هم در موضوع دریافت خودرو دنا پلاس و واکسن آنفلوآنزا توسط نمایندگان است. این در حالی است که مردم با هزار زحمت خودرو دریافت می کنند. خودرویی که در بازار ۶۰۰ میلیون و به نمایندگان ۳۰۰ میلیون آن هم به صورت اقساطی داده می‌شود.

وی افزود: من نمی‌گویم چنین خدماتی در دوره‌های قبل نبوده است اما در این شرایط حساس کشور، مقداری غیر قابل هضم است که با نمایندگان به صورت وی ‌آی ‌پی رفتار شود؛ در حالی که مردم توان خرید یک پراید را نداشته باشند. یکی از نمایندگان مجلس یازدهم گفته بود؛ کواکبیان خودش هم دو مرتبه واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده است؛ سال قبل کسی نسبت به آنفلوآنزا حساسیتی نداشت که ما دنبال دریافت واکسن آن باشیم.

کنایه کواکبیان به قالیباف درباره بذرپاش

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتی من در مجلس دهم تست کرونا هم ندادم، یادآور شد: تا خرداد در مجلس بودم و در اوج کرونا درخواست هیچ خدمات ویژه‌ای را نداشتیم. به نظر من دو سه اقدام این نمایندگان جای بحث و تأمل جدی دارد. آنها بدون در نظر گرفتن سوابق، رییس دیوان محاسبات را انتخاب کردند و جالب اینکه رییس مجلس در پاسخ به پی‌گیری افکار عمومی گفت که "حالا بگذریم".

کواکبیان ادامه داد: جایگاهی مانند دیوان محاسبات که قرار است "مو را از ماست بکشد"، بسیار حساس است؛ چگونه می‌توان آن را نادیده گرفت؟ یادمان نرفته که در مجلس نهم در مورد شرکت سایپا تحقیق و تفحصی صورت دادیم و رییس کنونی دیوان محاسبات مجلس، مدیرعامل وقت سایپا بود که مشکلاتی داشت. مواردی دیگری مانند انتخاب رییس مرکز پژوهش‌ها و اخراج غلامرضا تاجگردون از نقاط مورد بحث و حاشیه ساز مجلس یازدهم بود.

وی با بیان اینکه «من در مقام دفاع از تاجگردون نیستم» افزود: اما صراحتاً عرض می‌کنم؛ او را ناجوانمردانه از مجلس اخراج کردند زیرا بر خلاف آیین‌نامه عمل شد؛ چون شورای نگهبان، شورای تحقیق مجلس و کمیسیون تحقیق، صلاحیت او را تأیید کرده بودند و به او قول داده بودند که در صحن به او رأی می‌دهند اما اتفاق دیگری رقم خورد. معتقدم در چهار ماهی که از عمر مجلس می‌گذرد، مجلسی که ادعای انقلابی دارد و رفع تنگناهای معیشتی مردم از وعده‌های آن بود، کارنامه خوبی را شاهد نبودیم.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: مهمتر از همه، این مباحث طرح اخیر مجلس در مورد اصلاح قانون انتخابات در حوزه شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری است که حزب مردم سالاری ۲۰ اشکال حقوقی به آن وارد کرده است و به لحاظ سیاسی خلاصه همه اشکالات این است که این طرح در جهت تضعیف جمهوریت نظام است و از رییس جمهوری به عنوان دومین مقام کشور، موجودی ضعیف و مفلوک خارج می‌کند. در این طرح، موارد و اشکالات زیادی پیرامون تعریف رجل سیاسی و شرایط نامزدهای پست ریاست جمهوری وجود دارد که بارها در مورد آن صحبت کرده ام.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، طرح مجلس یازدهم را مانع مشارکت مردم قلمداد کرد و افزود: این آقایان با این کار به پای قانون اساسی قفل می‌زنند. از طرفی هم انگار در این مملکت حزب وجود ندارد در حالی که در دنیا همه نظام‌ها از ریاستی، نیمه ریاستی، پارلمانی و تلفیقی، احزاب همه کاره هستند.

دلواپسان و ترامپ مقصر تحریم‌ها هستند
کواکبیان در پاسخ به این پرسش که دولت تلاش کرد برجام را حفظ کند؛ چه مقدار از تحریم های کنونی ترامپ ریشه داخلی دارد، گفت: مسائلی در کشور می‌توانست اتفاق نیفتد. در مجلس دهم بعضی‌ها طرح سه فوریتی آوردند که شرکت توتال باید از ایران برود و نباید با آنها کار کنیم؛ چون بعد از توافق برجام واقعاً شرکت‌های بزرگ خارجی می‌آمدند و می خواستند امکاناتی را وارد کنند اما نمایندگان در مجلس مانع آن شدند. حتی در مقطعی من بشدت ناراحت شدم و موجب اعتراض شدید من شد.

وی افزود: دلواپسان داخلی اتفاقاتی را رقم زدند که اگر بخواهم فهرست کنم، زیاد هستند؛ اتفاقاتی که شاید اگر رقم نمی‌خورد، آمریکا از برجام خارج نمی‌شد. رفتند سفارت عربستان را تسخیر کردند و یا با اقدامات دیگر چوب لای چرخ دولت گذاشتند. معلوم بود نمی‌خواهند برجام حفظ شود. یک نمونه آن هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام اتفاق افتاد و بحث لوایح FATF بود که هنوز در آن نهاد معطل مانده است و مسائل دیگر.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: این مسائل امکان زیادی به کشورهای همسایه داد که بروند و جوی را ایجاد کنند که آمریکایی ها و ترامپ را مسیری هدایت کنند که شاهد آن هستیم. معتقدم تأثیرگذاری مسائل داخلی و خارجی در انسداد برجام را باید با هم مورد بررسی قرار دهیم. دولت روحانی خیلی تلاش کرد که برجام را حفظ کند و در زمان حاضر هم در تلاش است که حفظ شود اما رقبایش در کشور چنین اعتقادی نداشتند و نهایتاً به خروج ترامپ از برجام منجر شد.

وی با بیان اینکه با برجام بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی ما حل شده بود، اظهار کرد: یکجا ۷ قطعنامه برداشته شد و خیلی می‌توانست فایده داشته باشد. حالا همان افرادی که برای خروج ترامپ از برجام کف و سوت می‌زدند در مجلس هستند و همچنان بر عقیده‌ای پایبند هستند که ترامپ است؛ این تفکر می تواند مانع بزرگی بر راه سر آرامش اجتماعی و اقتصادی کشور و دولت باشد.

شورای عالی یا پارلمان اصلاحات؟
کواکبیان در مورد آخرین شرایط شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان و احتمال ایجاد پارلمان اصلاحات گفت: عملاً ۸ ماه است که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تشکیل نشده است؛ چون فلسفه وجودی اش هم این بود که فقط در زمان انتخابات نقش ایفا کند. اما در شب انتخابات اسفند ۹۸ گفتند که ما لیست نمی‌دهیم در حالی که فلسفه وجودی این شورا انتخاباتی بود. البته حزب مردم سالاری از اول با شورای عالی مخالف و معتقد بود ما شورای هماهنگی داریم و رئیس آن دوره‌ای است و نیازی به شورای دیگری نداریم.

وی افزود: رییس شورای عالی، ثابت و دموکراتیک هم نبود؛ ضمن آنکه ساز وکار شورای عالی، موقتی بود و قرار بود برای مجلس دهم باشد و بعد از آن تمام شود اما بعد، ادامه پیدا کرد و گفتند در حال آسیب‌شناسی هستیم؛ امری که اتفاق نیفتاد. لذا شأن این شورا عملاً از بین رفته است و در زمان حاضر هم کسی به دنبال احیای شورای عالی نیست. اما در مورد پارلمان اصلاحات واقعیت این است که در بهمن ۱۳۹۶ حزب مردم سالاری پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات را به شورای هماهنگی داد و تصویب شد اما چون عده ای از دوستان شورای هماهنگی به ادامه کار شورای سیاستگذاری تمایل داشتند، ول کن معامله نبودند و باعث شدند طرح پارلمان اصلاحات به نتیجه نرسد. با این وجود من هنوز امیدوارم که به نتیجه برسد.

زلف خود را به شورای عالی گره نمی‌زنیم
دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه برخی می‌گویند سیدمحمد خاتمی رییس اصلاحات باشد و عده‌ای آیت‌الله موسوی خویینی‌ها را مطرح می‌کنند، اضافه کرد: بحث آیت الله موسوی خوئینی ها، آقای خاتمی نیست؛ ما با فردمحوری مسأله داریم؛ معتقدم که عقل جمعی باید محور قرار گیرد. البته مشورت با بزرگان لازم است اما زلف خود را به شورای عالی سیاستگذاری گره نمی‌زنیم و حزب مردم سالاری مخالف آن است.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم برای شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ قدمی برداریم، باید هر تصمیم و هر نهاد جدیدی از دل شورای هماهنگی اصلاح طلبان که همه احزاب آنجا حضور دارند، خارج شود. من اینجا به عنوان مسؤول کمیته استان‌های شورای هماهنگی اعضای اصلاح طلب صحبت می کنم. در استانها از من می‌پرسند، شورای سیاستگذاری چه شد و آیا شورای هماهنگی نمی خواهد کاری انجام دهد و چه می کنید.

دو لیست در اسفند ۹۸ مطرح شد
کواکبیان با اشاره به دو لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ۹۸، گفت: بعد از تصمیم شورای عالی سیاستگذاری مبنی بر عدم ارائه لیست، چند حزب اصلاح‌طلب تصمیم به ارائه لیست گرفتند و یک حزب هم لیست اختصاصی خودش را داد. این مسائل هم ریشه در غیر دموکراتیک بودن تصمیمات در اصلاح طلبان دارد؛ اما برخی از احزاب خود را برادر بزرگتر محسوب می‌کنند. ۸ حزب آمدند لیست دادند شما هم با آنها متحد می‌شدید.

وی در انتقاد تلویحی به حزب کارگزاران سازندگی گفت: به نظر من، این حرکت دوستان حزب جالب نبود؛ برای خودشان عنوان و برند یاران هاشمی را برگزیدند. من سه بار در مجلس دهم در مورد آقای هاشمی صحبت کردم که کسی جرأت نمی کرد در مورد او صحبت کند؛ حتی آقای لاریجانی. آیا من جزو یاران هاشمی نبودم؟ چرا اسم من جزو یاران هاشمی لیست آنها نبود؟ نمی‌خواهم گلایه کنم اما منِ کواکبیان یار هاشمی محسوب نشدم. البته در انتخابات اسفند ۹۸ اگه بقیه اصلاح‌طلبان هم می‌آمدند، هیچ اتفاقی نمی افتاد؛ چون مردم رأی نمی دادند و حضور مردم اتفاق نمی‌افتاد. شب انتخابات، همکاران روزنامه مردم سالاری گفتند دوستت داریم اما رأی نمی‌دهیم!

کواکبیان در پاسخ به این پرسش که از کیفیت و کمیت مشارکت بی خبر بودید، اگر خبر داشتید چرا لیست دادید؟ پاسخ داد: واقعاً فکر می‌کردیم در بدترین حالت، مردم تهران ۴۰ درصد مشارکت خواهند داشت؛ در مناطق ۲۲ گانه تهران و شهرهای مختلف ایران رفت و آمد داشتیم و همه می گفتند اگر بیایید رأی می دهیم. جالب اینکه شب انتخابات بچه‌های روزنامه مردم سالاری گفتند که ما را دوست داریم اما با عرض پوزش به شما و هیچ شخص دیگری رأی نمی دهیم. اگر ۴۰ درصد مشارکت بود، حداقل تا ۱۰ نفر از اصلاح‌طلبان رأی می آوردند؛ ما خیلی دیر فهمیدیم که با عدم استقبال و مشارکت مردم روبرو خواهیم شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا شورای هماهنگی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری در سال۱۴۰۰ برنامه‌ای دارد، گفت: به دلیل کرونا جلسات شورای هماهنگی به صورت مجازی برگزار می‌شود و از میان کمیته‌های این شورا، تنها کمیته استانها با مسؤولیت من و کمیته سیاسی به ریاست آقای حسین کمالی فعال هستند. مقرر شد کمیته سیاسی، راهبردها و مانیفست شورای هماهنگی و کمیته استانها آن راهبردها را اجرایی کند.

برخی آمادگی دارند با مشارکت ۱۵ درصدی رییس جمهور انتخاب کنند
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: سه راهبرد بیشتر وجود ندارد؛ یکی آنکه عطای انتخابات را به لقایش ببخشیم و بگوییم که کاندیدا نداریم و لیست نمی‌دهیم؛ دوم آنکه از دل اصلاح‌طلبان فقط یک کاندیدای کاملاً اصلاح طلب خارج شود و سوم آنکه به سراغ کاندیدای اجاره‌ای و قرضی برویم و آنگونه که شنیده می‌شود دوستانی در حمایت از افرادی مانند علی لاریجانی ابایی ندارند؛ ولی ما به عنوان حزب مردم‌سالاری هرگونه تصمیم‌گیری در رابطه انتخابات را به کنگره حزب سپرده ایم که در اواخر بهمن ماه ۹۹ برگزار می‌شود.

کواکبیان افزود: در انتخابات ۱۴۰۰ حتی اگر بهترین شعار و کاندیدا را هم داشته باشیم اگر مردم حضور نداشته باشند بی فایده است. به نظر من برخی افراد و گروه ها در این کشور بدون رودربایسی حاضرند با ۱۵ درصد آرای مردم رئیس‌جمهوری انتخاب کنند و مشارکت حداکثری برایشان اهمیتی ندارد؛ صحنه‌ای که در اسفند ۹۸ شاهد بودیم. در مورد اصلاح قانون انتخابات هم باید گفت که این طرح به پای جمهوریت قفل می زند و مشارکت را پایین می آورد.

طرح جمهوریت سوم، آماده ارائه به افکار عمومی است
وی ادامه داد: بر فرض اینکه اصلاح‌طالبان خیلی خوب عمل کرده و یک کاندیدای خوب هم معرفی کردند، مردم هم به نحوی حضور پیدا کنند، بعد چه می‌شود؟ رئیس جمهوری چه کاره این مملکت است؟ این مشکلی است که ما در دفتر سیاسی حزب مردم سالاری مدتها روی آن کار کردیم و به طرحی با عنوان "جمهوریت سوم" رسیدیم.

کواکبیان در تشریح طرح جمهوریت سوم حزب مردم سالاری عنوان کرد: حضرت امام (ره) در سال ۶۸ فرمان بازنگری در قانون اساسی را صادر کردند و همه پرسی برگزار شد و قانون اساسی فعلی به رفراندوم گذاشته شد و مردم تأیید کردند. بنابر این خلاصه طرح اینکه از سال ۵۸ تا ۶۸ را جمهوریت اول، از ۶۸ تاکنون جمهوریت دوم و از این به بعد باید جمهوریت سوم را کلید بزنیم.

دبیرکل حزب مردم سالاری تاکید کرد: طرح جمهوریت سوم گره های اساسی از کشور می گشاید و آینده کشور را می سازد؛ این اعتقاد من است. بازنگری در قانون اساسی به این معنا نیست که نظام کنونی نباشد، بلکه منظور بهره بردن از اصل ۱۷۷ قانون اساسی است که تکلیف را مشخص کرده و موارد مشخصی را می‌توانیم به آرای عمومی بگذاریم. طرح جمهوریت سوم به موارد مختلفی می پردازد و ما آن در اختیار عموم قرار خواهیم داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
اصلا وجود این نوع مجلس چه ضرورتی دارد به جز اسراف ؟
ناشناس
|
Singapore
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
اگر مثلا شما آدم سیاسی دیر فهمیدی که مردم تهران در انتخابات مجلس چکار می کنند پیشنهاد می کنم یک چند سالی برو خونه ات سمنان ، استراحت کن و شخصا به کار کشاورزی بپرداز. به خدا نتیجه اش بهتر است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین