کد خبر: ۶۷۴۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴

فعالان اقتصادی از "رزم حسینی" چه می‌خواهند؟

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران ساماندهی وضعیت واردات و صادرات و همچنین تنظیم بازار داخلی را از مهمترین موضوعاتی دانست که باید وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار دهد.
فعالان اقتصادی از
آفتاب‌‌نیوز :

کیوان کاشفی با اشاره به انتخاب "رزم حسینی" به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت و مهمترین خواسته‌هایی که فعالین اقتصادی از وی دارند، گفت: تعیین وزیر جدید صمت در شرایطی صورت گرفت که این وزارتخانه مهم حدود یک سال متولی نداشت و با کش و قوس‌های فراوانی همراه بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی وزیر صمت باید چند موضوع مهم را در اولویت کاری خود دهد که یکی از مهمترین آنها رسیدگی عاجل و سریع به وضعیت تجارت خارجی شامل صادرات و واردات کشور است که بخش خصوصی هر روز بیشتر از دیروز با مشکلات مربوط به این حوزه مواجه می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از پیامدهای جدی سیاست‌هایی مانند پیمان سپاری ارزی و شیوه برگشت ارز که بانک مرکزی بسیار بر آن اصرار دارد یاد کرد که باید ساماندهی شود و افزود: بخش زیادی از صادرکنندگان که نمی‌توانند با ساز و کارهای پیمان سپاری ارزی فعالیت کنند، از کار کنار کشیده اند و نتیجه آن را در کاهش صادرات کشور شاهدیم.

به گفته کاشفی در شرایطی که نرخ ارز امسال حدود دو برابر شده و باید تاثیر آن را در افزایش صادرات می‌دیدیم، با کاهش صادرات مواجهیم.

وی ساماندهی زیرشاخه‌های صادرات مانند کارت‌های بازرگانی را نیز از دیگر مواردی دانست که باید مورد توجه وزیر صمت قرار بگیرد و عنوان کرد: هم اکنون کارت بازرگانی که یک مجوز کوچک در مسیر صادرات و واردات است آنقدر در مسیر قوانین و سامانه‌ها گیر کرده که گاهی تمدید آن یک تا دو ماه زمان می‌برد و این موضوع به شدت فضای کسب و کار در حوزه تجارت برون مرزی را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه به مشکلات واردات هم اشاره کرد و افزود: امروز با مقادیر فراوانی کالاهای دپو شده در گمرکات مواجهیم که عمدتا شامل مواد اولیه مورد نیاز صنایع و کالاهای واسطه‌ای است.

کاشفی تعیین تکلیف این کالاها را بسیار ضروری دانست که باید با همکاری وزیر جدید صمت صورت بگیرد و افزود: توقع داریم وزیر صمت هماهنگی بین فعالین بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی مرتبط با واردات و صادرات مانند بانک مرکزی، گمرک و... ایجاد کند تا شاهد حل مشکلات و سرعت بخشیدن به کارها در این زمینه باشیم.

وی همچنین با گلایه از اینکه طی سال‌های اخیر وزارت صمت و خصوصا سازمان توسعه تجارت نسبت به بازارهای هدف صادراتی کم توجهی کرده، گفت: متاسفانه بخشی از بازارهای خوب منطقه شامل کشورهای اوراسیا، عراق، افغانستان، سوریه و ... به دلیل بخشنامه‌ها و مقررات داخلی که داشتیم با مشکل مواجه شده که این موضوع نیز باید مرتفع شود.

وی اولویت دیگر وزیر جدید صمت را ساماندهی تنظیم بازار داخلی دانست و گفت: بخشی از این مشکلات ناشی از ورود دلار 4200 تومانی بود که بخش‌هایی از بازار کشور را مسموم کرده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران معتقد است، امروز که دیگر توان تامین ارز 4200 تومانی در کشور وجود ندارد، نتایج قطع شدن آن را در افزایش قیمت برخی محصولات مانند کره، تخم مرغ، نهاده‌های دامی و احتمالا در آینده نزدیک در قیمت مرغ شاهد خواهیم بود.

وی حذف ارز 4200 تومانی از چرخه واردات را نیازمند تصمیم قاطع و شجاعانه دانست و افزود: مسئله مهم این است که این دلارهای 4200 تومانی در نهایت هم به قیمت واقعی که باید کالای وارد شده با ارز 4200 تومانی داشته باشد، منجر نمی‌شد.

کاشفی معتقد است، برای کاهش اثرات حذف دلار 4200 تومانی از برخی از کالاها که اقلام اساسی مردم هستند، باید از روش‌هایی برای کاهش این تفاضل قیمت استفاده شود تا فشار چندانی به مردم وارد نشود.

وی اضافه کرد: امروز سفره مردم کشور کوچک شده و تنظیم بازار داخلی یکی از خواسته‌های عموم از وزیر جدید صمت است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ساماندهی تنظیم بازار برای برخی از صنایع را نیز از دیگر مطالبات بخش خصوصی از وزیر صمت اعلام کرد و یادآور شد: اکنون در برخی از صنایع مانند فولاد علی رغم اینکه صفر تا 100 تولید تا زنجیره آخر آن در داخل کشور رخ می‌دهد، اما با افزایش قیمت و عدم تنظیم بازار مواجه هستیم، به گونه‌ای که قیمت آن حتی گاهی از قیمت روز جهانی هم فراتر می‌رود.

کاشفی معتقد است، مشابه این مشکلات در صنعت خودرو هم وجود دارد که زمینه نارضایتی مردم و صاحبان کارخانجات خودرو را فراهم کرده و نیازمند ورود جدی وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین