کد خبر: ۶۷۴۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
دبیر ستاد مرکزی اربعین:

عراق ۱۵۰۰ زائر ایرانی در مراسم اربعین می‌پذیرد

دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اعلام دولت عراق برای پذیرش ۲۵۰ موکب ایرانی با ظرفیت هر موکب ۱۰ نفر و همچنین پذیرش ۱۵۰۰ شهروند ایرانی در ایام اربعین حسینی گفت: دولت عراق تاکنون پذیرش ۱۵۰۰ ایرانی در مراسم اربعین را به ما اعلام کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

حسین ذوالفقاری روز شنبه در گفت و گویی با ارائه آخرین برنامه ها درباره مراسم اربعین امسال گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا قرار شد هیچ زائری به کربلا اعزام نشود که در فضاهای مجازی مسایلی در این زمینه مطرح شد. پیگیری‌های زیادی با طرف عراقی انجام دادیم و در نهایت وزارت بهداشت عراق اعلام کرد هیچ زائر خارجی در مراسم اربعین امسال نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: همزمان، وضعیت این بیماری در ایران هم بررسی شد و ستاد ملی کرونا هم اعلام کرد که در ایام اربعین پیاده روی و اعزام زائر نخواهیم داشت و بعد از بیان این دو موضع رسمی، تکلیف ستاد مرکزی اربعین هم تقریبا روشن شد و اعلام کردیم مرزها باز نمی شود.

دولت عراق ۱۵۰۰ زائر ایرانی در مراسم اربعین می‌پذیرد

معاون وزیر کشور ادامه داد: ما قصد داشتیم تعدادی موکب به عراق اعزام کنیم تا خدمات بهداشتی و درمانی ارائه دهند اما در نهایت این موضوع هم منتفی شد و بعد از آن به دنبال برنامه‌های جایگزین رفتیم.

وی افزود: پنجشنبه گذشته برخی از داخل با بنده تماس گرفتند و گفتند که دولت عراق تصمیم گرفته ۲۵۰ موکب با ظرفیت هر موکب ۱۰ نفر و در مجموع ۲۵۰۰ زائر ایرانی را بپذیرد. این موضوع هم اعلام شد که دولت عراق علاوه بر این با پذیرش ۱۵۰۰ شهروند ایرانی دیگر موافقت کرده است.

ذوالفقاری افزود: به همین منظور تماس‌هایی با مسئولان عراقی گرفته و به آنها گفته شد چرا هنگامی که درخواست اعزام ۵۰۰ موکب را دادیم و نپذیرفتید، همان موقع اعلام نکردید. الان حتی اگر یک میلیون نفر هم سهمیه داشته باشیم، انتخاب و اعزام آنان دیر است و این افراد تا به عراق برسند آخر مراسم اربعین خواهد بود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: من امروز سوال کردم گفتند که قرار است وزارت کشور عراق به شما اعلام کند که تصمیم عدم پذیرش زائران خارجی تغییر کرده است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: از کانال‌های غیررسمی متوجه شدم دولت عراق تحت‌فشار برخی افراد متنفذ در داخل عراق و به دلیل ارتباطات و دوستیها این کار را انجام دادند. البته باید از خودشان پرسید که چرا انقدر دیر اعلام کردند.

ذوالفقاری با اشاره به رایزنیهای خود گفت: امروز هم با وزارت خارجه و هم با عراق و هم با سفیر عراق در ایران صحبت کردم. تاکنون پذیرش ۱۵۰۰ نفر را به سفیر عراق اعلام کردند و او به وزارت خارجه ما یادداشت داد.

وی ادامه داد: همچنین امروز در مورد ۲۵۰۰ نفری که مطرح شده، سوال کردم و گفتند قرار است وزارت کشور عراق به شما اعلام کند؛ اما هنوز هیچ موضع رسمی به ما اعلام نشده است.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: ستاد ملی کرونای جمهوری اسلامی ایران به خاطر بیماری با هر گونه اعزام و برپایی راهپیمایی مخالفت کرده است و تصمیم بر این شد افرادی که شرایط ویژه‌کاری دارند مانند کارکنان شهرداری برای ارائه خدمات یا خبرنگاران برای تهیه خبر و گزارش به عراق بروند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین