کد خبر: ۶۷۴۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
تحلیل انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری؛

چه بایدن و چه ترامپ هیچ‌کدام نمی‌توانند به سیاست فشار حداکثری ادامه دهند

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نشستی با موضوع بررسی آخرین تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سیاست متناسب ایران در قبال آن برگزار کرد.
چه بایدن و چه ترامپ هیچ‌کدام نمی‌توانند به سیاست فشار حداکثری ادامه دهند
آفتاب‌‌نیوز :

 به منظور بررسی آخرین تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سیاست متناسب ایران در قبال آن، نشستی با حضور فؤاد ایزدی، امیرعلی ابوالفتح، کوشا گرجی، مهدی فصیحی، ابراهیم حاجیانی، و بهزاد احمدی در محل مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

این نشست در دو محور برگزار شده و در پایان نیز کارشناسان به جمع بندی آخرین وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت‌اند.

در این نشست درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر ایران و آینده ایران اعلام شده است: متغیر ایران همیشه در انتخابات آمریکا مطرح بوده است اما الان ایران درگیر بحران بزرگی با آمریکا نیست. لذا بیشتر به نظر می‌رسد وزن متغیر ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی ایرانی‌ها بزرگنمایی شده است. متغیر ایران در بحث سیاست خارجی در مناظرات مطرح خواهد شد و اگر بحرانی رخ ندهد سیاست خارجی در اولویت رأی‌دهندگان آمریکایی نیست.

در این نشست همچنین مطرح شد که در دو صورت احتمال اینکه متغیر ایران وزن ویژه‌ای در انتخابات مذکور پیدا کند وجود دارد: نخست اینکه تنشی در منطقه رخ دهد که برای آمریکایی‌ها حیثیتی باشد و آن‌ها با اقداماتی از جنس ترور شهید سلیمانی باعث تصاعد تنش شوند؛ در این حالت اقدام حیثیتی می‌شود و ترامپ برای کاهش فشار ناچار به واکنش به ایران می‌گردد و ترور حاج قاسم نشان داد که ترامپ در بحث برخورد با ایران مخالفی جدی در حزب جمهوریخواه و حزب دموکرات ندارد. در حالت دوم، آمریکا قبل از 18 اکتبر بحث تشدید تحریم تسلیحاتی ایران را دنبال خواهد کرد. در صورت موفقیت آمریکا، کنار گذاشتن پروتکل الحاقی (حداقلی) و خروج از NPT (حداکثری) می‌تواند ازجمله واکنش‌های ایران باشد. خروج ایران از NPT می‌تواند واکنش جهانی و منطقه‌ای شدید ایجاد کند و به بحران جهانی منجر شود که به ضرر ترامپ است و بر نتیجه انتخابات تأثیر گذارد.

در پایان این نشست جمع بندی اعضا به این صورت بوده است: بررسی احتمالات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بیان آن‌ها ممکن اما تشخیص نتایج به سختی میسر است. در ج.ا.ایران همانند چهار سال پیش و احتمالاتی که درباره کلینتون وجود داشت، این ذهنیت وجود دارد که بایدن برنده 2020 است. در این زمینه دو ملاحظه وجود دارد: نخست اینکه برای عدم تکرار این اشتباه نباید ذهنیت برد بایدن تشدید شود. دوم اینکه پیروزی دموکرات‌ها الزاماً به معنای کاهش مسائل درهم‌تنیده آمریکا با ایران نیست و اصولاً (دیگر) اپوزیسیون کاخ سفید برگ بنده ایران نیست. چه بایدن و چه ترامپ هیچ‌کدام نمی‌توانند به سیاست فشار حداکثری ادامه دهند. لذا سیاست آمریکا نسبت به ایران باید قاعدتاً عوض شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین