کد خبر: ۶۷۴۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۲
درخت گردو به‌صورت محدود اکران می‌شود

نماینده اسکار ایران از کردستان می‌آید؟

درحالی‌که پیش از این گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره شانس‌های امسال سینمای ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۱ مطرح شده بود، به‌نظر می‌رسد احتمال معرفی فیلم «درخت گردو» بیش از هر اثر دیگری است.
آفتاب‌‌نیوز :

روز گذشته مرتضی شایسته سخنگوی شورای صنفی نمایش عنوان کرد که «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان از ۸ تا ۱۳ آبان در کردستان به نمایش در می‌آید.

اکران محدود این فیلم تنها در استان کردستان (به مناسبت هفته وحدت انجام خواهد شد)،‌ مهم‌ترین نشانه برای معرفی این فیلم به اسکار است. نکته دیگر این است که فیلم درخت گردو در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر توانست دو سیمرغ مهم کارگردانی و بازیگری را به دست بیاورد.

نماینده اسکار ایران از کردستان می‌آید؟

با این حال هنوز معرفی این فیلم به اسکار اعلام رسمی نشده است. طبق پروتکل‌های آکادمی اسکار، هر کشوری با تشکیل یک کمیته ویژه برای معرفی فیلم‌ها به اسکار از میان آثار اکران شده در یک بازه زمانی مشخص،‌ یک فیلم را به آکادمی معرفی خواهد کرد. امسال به‌خاطر شیوع کرونا،‌ زمان اکران فیلم‌ها تغییر کرد و احتمالا به همین خاطر است که اکران محدود این فیلم در بازه زمانی یاد‌شده انجام خواهد شد. قصه این است که در شرایط نامطمئن کرونایی بسیاری از فیلم‌سازان دوست ندارند که آثارشان در سینماها و در چنین شرایطی روی پرده برود، زیرا فیلم‌های نامزد معرفی به اسکار معمولا فیلم‌های پرخرجی هستند و کمتر کسی ممکن است ریسک اکران بی‌بازده فیلمش را به جان بپذیرد. به همین دلیل است که صاحبان آثار معمولا تلاش می‌کنند به بهانه‌های مختلف شرایط اکران کوتاه‌مدت را در مناطقی محدود برای فیلم‌هایشان ایجاد کنند تا شرط اکران شدن فیلم در سال اسکار را داشته باشند.

درباره درخت گردو

درخت گردو فیلمی ایرانی در ژانر درام و تراژدی به کارگردانی محمدحسین مهدویان، به قلم ابراهیم امینی و حسین حسنی و تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمدی در سال ۱۳۹۸ ساخته شده است. داستان این فیلم بر مبنای داستان واقعی تلخ و انسانی زندگی مردی رنج کشیده‌ کرد به نام قادر مولان‌پور و خانواده‌اش در فاجعه بمباران شیمیایی سردشت است. پیمان معادی نقش فردی به‌نام «قادر مولان‌پور» را روایت می‌کند که در خلال بمباران شیمیایی سردشت خانواده‌اش دچار مشکلات شیمیایی می‌شوند. در سکانس‌های آخر فیلم، «قادر» در جواب قاضی دادگاه لاهه که می‌پرسد: «چرا اینقدر امیدواری؟»، جواب می‌دهد: «اگر ما کردها امیدوار نبودیم خیلی زودتر از بین رفته بودیم.»

محمدحسین مهدویان برای ساخت این فیلم در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و پیمان معادی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در نقش اول این فیلم از آن خود کردند. این فیلم همچنین در ۹ بخش دیگر جشنواره فیلم فجر نامزده دریافت سیمرغ شده بود. علیرضا قربانی به‌عنوان خواننده، حبیب خزایی‌فر به‌عنوان آهنگساز و اردشیر کامکار به‌عنوان کمانچه‌نواز با این فیلم همکاری کرده‌اند.

دیگر نامزدهای احتمالی

اما در شرایطی که احتمال معرفی فیلم درخت گردو به اسکار بسیار بالاست، دیگر فیلم‌ها از جمله «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان و «شنای پروانه» محمد کارت از گزینه‌های احتمالی ایران برای معرفی به اسکار هستند. البته اگر مانند سال قبل فیلمی که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کند (فارغ از خوب بودن یا بد بودن این جریان) به اسکار معرفی نشود.

همه ایرانی‌های معرفی شده به اسکار

تا امروز، فیلم‌های «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی، «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی، «رنگ‌خدا» به کارگردانی مجید مجیدی، «زمانی برای مستی اسب‌ها» به کارگردانی بهمن قبادی، «باران» به کارگردانی مجید مجیدی، «من ترانه ۱۵ سال دارم» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «نفس عمیق» به کارگردانی پرویز شهبازی، «لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» به کارگردانی بهمن قبادی، «خیلی دور خیلی نزدیک» به کارگردانی رضا میرکریمی، «کافه ترانزیت» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی، «میم مثل مادر» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور، «آواز گنجشک‌ها» به کارگردانی مجید مجیدی، «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی، «بدرود بغداد» به کارگردانی مهدی نادری، «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی، «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی، «محمد رسول‌الله» به کارگردانی مجید مجیدی، «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی، «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار و «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند نمایندگان کشورمان برای حضور در اسکار بوده‌اند.

سهم ایران در این بین، دو جایزه اسکار برای فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» بوده است. فیلم «بچه‌های آسمان» هم در دوره‌ای نامزد دریافت جایزه اسکار شد، اما از کسب آن بازماند. بقیه فیلم‌های معرفی شده به اسکار از سوی مسوولان کشورمان، نامزد دریافت جایزه اسکار نشده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین