کد خبر: ۶۷۴۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹

نگرانی لابی‌های ضد ایرانی از موقعیت شکننده ترامپ

حضور ترامپ در کاخ سفید بهترین فرصت لابیهای ضد ایرانی برای اعمال فشار بر تهران بوده است حالا و در شرایطی که حدود یک ماه به انتخابات آمریکا باقی مانده است این جریانات نگران از دست رفتن فرصت ترامپ در کاخ سفید هستند.
نگرانی لابی‌های ضد ایرانی از موقعیت شکننده ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها تندروهای آمریکایی به شدت نگران نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هستند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ناچار شد به علت ابتلا به کرونا بعد از نخستین مناظره با رقیب دموکرات خود به قرنطینه برود هرچند ترامپ امروز از بیمارستان مرخص شد. اگر چه او سعی دارد نشان دهد همچنان اوضاع را تحت کنترل دارد اما واقعیت این است که پیش از این نیز ترامپ تسلط چندانی بر اوضاع نداشت. دولت ترامپ توسط چهره های تندرو چون مایک پمپئو وزیر امور خارجه اداره می شود که ظاهرا گوش به فرمان ترامپ هستند اما عملا آنها هستند که به رئیس جمهور مشاوره های سیاسی می دهند و تصمیمات از سوی آنها اتخاذ می شود. ترامپ در مقابل بیشتر وقت خود را در زمین گلف خود می گذراند، تا جایی که جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ در اولین مناظره انتخاباتی در مورد کرونا گفت که شما (ترامپ) باید از سنگر خود بیرون بیایی، از چاله شنی (در زمین بازی گلف)، و زمین بازی گلف خود بیرون بیایی، و به دفتر رئیس جمهور بروی، و دموکرات‌ها و جمهوریخواهان را کنار هم قرار دهی و بودجه آنچه را که اکنون باید انجام شود تامین کنی، و جان‌ها را نجات دهی.

در تاریخ آمده است نرون امپراتور روم در حین سوختن رم، ویولون می‌نواخت. دونالد ترامپ، هم در حالی که کالیفرنیا می سوزد، نگران ضرر مالی ناشی از زمین‌های گلف خود بود. این روزها در حالی که بیش از ۲۰۰هزار آمریکایی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، آزمایش کرونای رئیس‌جمهور و بانوی اول مثبت اعلام شده است. از ترامپ نیز مانند نرون، بدون شک به عنوان یک شخصیت سیاسی با خوی بی‌رحمانه، غیرانسانی و احتمالاً دیوانه یاد خواهد شد.

یکی از مهمترین موضوعاتی که ذهن تندروهای آمریکایی را به خود مشغول کرده، موضوع ایران است. اعضای اندیشکده‌ها و سیاستمداران سابق و قانونگذاران تندرو در کنگره چندین دهه است که ایران را خطرناک‌ترین تهدید علیه امنیت ملی جا زده‌اند. در میان اندیشکده‌ها می‌توان به انستیتو واشنگتن، بنیاد دفاع از دموکراسی، اتحاد علیه ایران هسته‌ای و اندیشکده هریتیج و برخی از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا اشاره کرد. این تندروها پشت ویترین ترامپ سیاست‌های ضد ایرانی خود را پیگیری می کردند. حالا و در شرایطی که نظرسنجی‌ها حاکی از افول ترامپ نزد افکار عمومی است، این چهره ها و شخصیت‌ها نگرانی خود را از کنار رفتن او و حضور نامزد دموکرات‌ها اعلام کرده اند. دیوید فریدمن، سفیر واشنگتن در اراضی اشغالی یکی از تندروهایی است که نگران شکست ترامپ و البته پیروزی جوبایدن است. او ایران را مهم‌ترین مسئله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌داند و گفته است که در صورت پیروزی جو بایدن سیاست آمریکا در برایر ایران تغییر خواهر کرد و این تغییر برای کشورهای منطقه است.

فریدمن با اشاره به احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گفته است: همان طور که می‌دانید، جو بایدن عضوی از دولت اوباما بود که توافق هسته‌ای را مذاکره کرده و آن را به اجرا درآورد، این چیزی بود که رئیس‌جمهور ترامپ فکر می‌کند بدترین توافق بین‌المللی‌ای بوده است که آمریکا به آن وارد شده است و من هم با او هم نظرم.

او مدعی شده که دولت ترامپ در زمینه تحریم‌هایی که بر ایران اعمال کرده است در موقعیت خوبی قرار دارد و با ادامه این مسیر ایران انتخابی جز پایان دادن به عملکرد بدخواهانه خود نخواهد داشت. او مدعی شده است: اگر بایدن پیروز شود، شاهد تغییر سیاستی خواهیم بود که از دیدگاه شخصی من برای منطقه از جمله اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر و کویت بد خواهد شد.

این چهره ها به دنبال تداوم حضور ترامپ در کاخ سفید هستند تا به گمان آنها اشتباهات دوران اوباما اصلاح شود و امنیت جهانی آنگونه که آنها می خواهند تعریف شود. از دیدگاه اعضای اردوگاه ترامپ او فردی است که با عواقب سیاست‌های دولت اوباما روبرو شده و سعی در اصلاح آن‌ها دارد. تو محافظه کارانی که همه چیز را در برخورد قلدرمآبانه با جهان می‌بینند.

گروهی بزرگی از شخصیت‌ها و چهره‌های ضد ایرانی در انتظارند تا ترامپ به طور رسمی مراسم تحلیف دوره دوم ریاست جمهوری را انجام دهد تا ایده‌های خود را به ترامپ القا کنند. این افراد باور دارند مشکل تنها برنامه هسته‌ای ایران نیست بلکه آنان نگران توسعه برنامه موشکی ایران و حمایت ایران از گروه‌های مورد پشتیبانی‌اش در منطقه هستند. به نظر می‌رسد که جنگ‌طلبان مصمم هستند که ترامپ را وادار به اعمال مجازات‌های بیشتر علیه ایران کنند.

نکته قابل تامل این است که این چهره‌ها عمدتا طرف حساب لابی‌های ضد ایرانی سعودی- صهیونیستی هستند وعملا تا زمانی که در قدرت حضور دارند، کارگزار سیاست‌های خصمانه این لابی‌ها علیه تهران هستند کما اینکه در سال‌های حضور ترامپ در کاخ سفید هم چنین بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین