کد خبر: ۶۷۴۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
خطر ابتلا به کرونا در اتوبوس و مترو کم است؟

خطرناک‌ترین مناطق کرونا در تهران

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره مسائل مهم مرتبط با اپیدمی کرونا در پایتخت ازجمله پر شدن بیمارستان‌ها از بیماران کرونا و استفاده از سوله‌های بحران شهرداری برای این منظور، لغو نشدن طرح ترافیک و... تا کمترین و بیشترین موارد ابتلا در مناطق تهران توضیح داد.
آفتاب‌‌نیوز :

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: ۵۰ سوله مدیریت بحران هم‌زمان با شیوع کرونا در ماه‌های گذشته آماده استفاده برای مبتلایان به کرونا قرار گرفته است و مدیریت شهری آمادگی لازم را جهت دراختیار قرار دادن کامل این سوله‌ها دارد. اینکه گفته می‌شود چرا با وجود نداشتن ظرفیت پذیرش در برخی ازبیمارستان‌های پایتخت به دلیل کرونا از سوله‌های بحران استفاده نمی‌شود را از مسئولان مربوطه در دانشگاه‌های علوم پزشکی و یا ستاد مقابله با کرونای تهران باید سوال کرد. ما آمادگی لازم را به صورت کامل جهت هماهنگی داریم.

وی افزود: براساس مستندات انجام‌گرفته، پارک‌ها و بوستان‌ها جزو محل‌های خطرناک که سبب ابتلا کرونا به شهروندان شود نیستند و در صورتی که تجمع در بوستان‌ها نداشته باشیم و افراد ماسک هم استفاده کنند و فاصله اجتماعی رعایت شود، احتمال انتقال کرونا پایین است. با این وجود، اگر ستاد مقابله با کرونا صلاح بداند که پارک‌ها و بوستان‌ها تعطیل شود، قطعاً ما نیز در مدیریت شهری به این موضوع تمکین می‌کنیم و اقدامات لازم جهت همکاری صورت می‌گیرد.

خطرناک‌ترین مناطق کرونا در تهران

خداکرمی گفت: نسبت به فضاهای سربسته و مهمانی‌های خانوادگی، خطر ابتلا به کرونا در مترو و اتوبوس کمتر است. البته ویروس کرونا هر روز اطلاعات جدیدی در مورد آن به دست می‌آید. اخیراً آمارها نشان می‌دهد که اگر ماندگاری در یک فضا بیش از ۱۵ دقیقه باشد و فردی بیمار در این مکان حضور داشته باشد، احتمال انتقال کرونا زیاد است. البته ماندگاری اکثر مسافرین در مترو چندان زیاد نیست، اما حتما باید استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: طرح ترافیک سه ماه در پایتخت لغو شد، ولی تغییری در آمار مبتلایان به وجود نیامد. اگر بر روی مسائل جزئی متمرکز شویم، موضوعات اساسی گم می‌شود. ما مقاومتی در برابر لغو طرح ترافیک نداریم، ولی نباید نسبت به پاک کردن صورت مسئله و دلایل اصلی ابتلا به کرونا و شیوع آن اقدام کرد. مطالعات در کشور ما و بسیاری از کارشناسان نشان می‌دهد لغو طرح ترافیک نه تنها اثر مثبت در کاهش آمار مبتلایان ندارد بلکه می‌تواند نتیجه معکوس هم ایجاد کند ولی ما در این زمینه تابع ستاد کرونا هستیم و اگر اعلام کنند طرح لغو شود، شهرداری مخالفتی نخواهد داشت.

این عضو شورای شهر گفت: اوایل شیوع کرونا مساله انتقال ویروس کرونا از طریق سطوح مختلف مطرح بود ولی الان اکثر مطالعات نشان می‌دهد که بیشترین انتقال ویروس کووید۱۹ از طریق هوا و گذر ویروس از بینی و دهان افراد انجام می‌گیرد، بنابراین ضدعفونی معابر هر چند که در حال حاضر انجام می‌گیرد، ولی ضرورت چندانی ندارد. قطعاً تماس نزدیک با بیمار کرونا و انتقال هوابرد ویروس از عوامل اصلی ابتلا است. سطوح در تماس با دهان و بینی افراد نیست. البته پروتکل‌ها روز به روز براساس اعلام جهانی بهداشت ارتقا می‌یابد و اطلاعات جدید منتشر می‌شود که ما تابع رعایت پروتکل‌ها هستیم.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های یک هفته‌ای برای پایتخت بیان کرد: دولت به آثار اقتصادی ناشی از محدودیت‌ها فکر می‌کند، اما لازم است مسئولان تصمیمی عاجل اتخاذ کنند تا هم زنجیره بیماری قطع شود و هم کادر درمان نفسی تازه کنند. ایجاد محدودیت یک هفته‌ای در تهران با توجه به وضعیت شیوع و همچنین دوره بیماری کم است و باید این محدودیت‌ها حداقل یک ماهه باشد.

خداکرمی درباره بیشترین دلیل ابتلا به کرونا در پایتخت گفت: درباره سابقه و دلیل ابتلای به کرونا بر اساس بررسی‌هایی که تابستان انجام گرفت، ۲۲ درصد مبتلایان با فرد مبتلا تماس داشته‌اند، ۱۷ درصد سابقه سفر به شهرهای پرخطر و ۶۷ درصد سابقه حضور در تجمع را داشته‌اند.

وی همچنین اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، مناطق ۴، ۸ و ۱۳ بیشترین مبتلایان و مناطق ۹، ۲۸، ۲۱و ۲۲ کم‌ترین میزان ابتلا را داشته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین