کد خبر: ۶۷۵۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

راهکارهایی برای مدیریت ترس و اضطراب کودکان در دوران کرونا

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن گرامیداشت هفته ملی کودک خاطرنشان کرد: وضعیت زندگی، رشد و بالندگی کودکان روشن‌ترین نشانه توسعه و توان هر جامعه‌ای است.
راهکارهایی برای مدیریت ترس و اضطراب کودکان در دوران کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر اهدایی‌وند خاطرنشان کرد: هر ساله هفته ملی کودک با تمرکز بر اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز در سراسر کشور برگزار می شود و شعار امسال این هفته "آینده را باید ساخت" است.

وی با بیان اینکه در پاندمی کرونا بزرگسالان قادر به کنترل احساسات خود بوده و می‌توانند صبورانه عمل کنند، یادآور شد: کودکان در شرایط نامطلوب معمولا دچار سر درگمی شده و بسیار وابسته به دیگران و طبق رفتار اطرافیان خود عمل می‌کنند.

اهدایی‌وند با بیان اینکه برای کودکان بسیار دشوار است که در بحران‌ها نگرانی خود را پنهان کنند، تصریح کرد: در بحران کرونا اقدامات محدود شونده نظیر فاصله گذاری اجتماعی، ممنوعیت فعالیت‌های خارج از خانه، تعطیلی مدارس و مهدهای کودک، دوری از دوستان و بازی و ورزش باعث شده که کودکان در شرایطی پیچیده‌ای قرار گرفته و پریشانی و استرس و اضطراب در آنها افزایش یابد.

وی در این رابطه کاهش ترس و نگرانی کودکان از راه‌های مناسب و تقویت ذهن آنها را ضروری دانست و تاکید کرد: والدین با مراقبت و علاقمندی بیشتر می‌توانند استرس کودکان را کاهش دهند.

به گفته دکتر اهدایی وند، وقتی کودکی دچار استرس می‌شود ممکن است پاسخ‌های متفاوتی نظیر جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین یا خشمگین شدن و غیره از خود نشان دهد که برای کمک به وی باید نسبت به احساس کودک آگاهی داشته باشیم و فعالیت‌های مختلفی را برایش در نظر بگیریم.

وی با اشاره به برگزاری هفته ملی کودک با رویکرد بازی، نشاط و تحرک فیزیکی گفت: برنامه‌های این هفته بر موضوعاتی نظیر بازی و نشاط و بازی‌های مناسب خانگی، کنترل اضطراب آنها در دوران کرونا، فعالیت فیزیکی و پیشگیری از چاقی و اضافه وزن ، سلامت و ایمنی، تغذیه مناسب شیرخواران و کودکان تمرکز دارد.

مدیریت ترس و نگرانی کودکان با استفاده از روش‌های ساده

دلبرپور احمدی رئیس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیرمادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با تاکید بر مدیریت ترس و نگرانی در کودکان خاطرنشان کرد: مادران با روش‌هایی ساده اما موثر می‌توانند به مدیریت ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آسایش و اطمینان خاطر در کودکان بپردازند.

وی به مادران توصیه کرد: زمانی را برای ارتباط دو طرفه با کودک در نظر گرفته و برای هر کودک جداگانه وقت بگذارید. یک جریان روزمره منعطف ولی ثابت ایجاد کرده و برنامه‌ای برای خود و کودک تهیه کنید و زمانی را برای فعالیت، فراغت و استراحت داشته باشید. سعی کنید ورزش را در برنامه هر روز کودک بگنجانید.

احمدی با تاکید بر این که کودکان باید مرتب دستان خود را با آب و صابون بشویند، گفت: باید شست و شوی دست‌ها و رعایت بهداشت برای کودک سرگرم کننده باشد و برای این منظور می‌توان یک شعر ۲۰ثانیه‌ای ساخت و چند حرکت به آن اضافه کنید.

به گفته وی، همه کودکان بدرفتاری‌ها و کج خلقی‌هایی دارند که در هنگام خستگی، گرسنگی، ترسیدن یا یادگیری مهارت‌های مستقل طبیعی هستند. به ویژه وقتی که مجبورند در خانه بمانند می‌توانند والدین را بسیار عصبی کنند.

دلبر پوراحمدی به مادران تاکید کرد که رفتار بد کودک را سریع به جهت مثبت تغییر دهند و قبل از این که رفتار بد شروع شود، آن را متوقف کنند.

به گفته وی، والدین باید روال معمول کودک را حفظ و هر گونه تغییر را متعادل کنند. در صورت امکان خواب و وعده‌های غذایی معمولی کودک را منظم کرده و مطمئن شوند کودک به درستی غذا می‌خورد و خواب کافی دارد.

دلبرپور احمدی با تاکید بر ضرورت ایجاد محیطی آرام در خانواده، از والدین خواست میزان استرس و اضطراب در کودکان و سایر افراد خانواده را مدیریت کنند. ضمن کنترل ترس، خشونت و دلهره خود از بحث در مورد آنها در حضور کودکان اجتناب کنند.

وی تاکید کرد که والدین هرگز نباید ذهن کودک را با دلواپسی‌های آینده و نگرانی‌های خود پر کنند، بلکه درباره مفهوم و ضرورت تعطیلی و قرنطینه برای آنها توضیح دهند.

دلبرپور احمدی با اشاره به اهمیت نقش کودکان برای ساخت آینده ای بهتر گفت: نمی‌دانیم ویروس تا کجا و یا چه حدی ممکن است گسترش یابد، اما می توانیم با مراقبت از خود، به کودکان آسایش و اطمینان خاطر بدهیم. اطلاعات واقعی را بر اساس نیاز کودک در اختیارش قرار دهیم و ضمن ایجاد روابط عاطفی رفتارهای پیشگیرانه مثبت را در آنها ترغیب کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین