کد خبر: ۶۷۵۳۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰

درمان موفقیت‌آمیز کودکی که مورد حمله گاندو قرار گرفت

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از موفقیت آمیز بودن اقدامات درمانی برای کودک چابهاری که مورد حمله گاندو قرار گرفته بود، خبر داد.
درمان موفقیت‌آمیز کودکی که مورد حمله گاندو قرار گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر آرش ملک، فلوشیپ ارتوپدی اطفال بیمارستان اختر گفت: اوایل مهرماه پسربچه ای از اهالی یکی از روستاهای شهرستان چابهار با آسیب شدید در اندام فوقانی چپ بر اثر گازگرفتگی گاندو (تمساح پوزه کوتاه ایرانی) به بیمارستان اختر مراجعه کرد.

وی ادامه داد: در ابتدای وقوع این حادثه، کودک در یکی از بیمارستان های خارج از کشور تحت درمان قرار گرفته بود و مچ دست چپ وی را قطع کرده بودند، اما به علت درد زیاد و ترشحاتی که از ناحیه آرنج و محل قطع عضو داشت، به بیمارستان اختر مراجعه کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص روند درمان کودک در بیمارستان توضیح داد: پس از مراجعه این کودک به بیمارستان اختر، زخم های پسربچه بلافاصله شست و شو داده و آنتی بیوتیک های تزریقی تجویز شد. همچنین پلاتینی که در بازوی او قرار داده بودند، مناسب نبود و طی عمل جراحی پلاتین را تعویض کردیم.

ملک افزود: آنتی بیوتیک های تزریقی اثرگذار بوده و ترشحات عفونی خشک شده و همچنین شکستگی ایجاد شده از لحاظ بالینی رو به بهبود است و درد سابق وجود ندارد.

وی یادآور شد: محدود بودن دامنه حرکت آرنج کودک از مشکلات فعلی این کودک است که با درمان های فیزیوتراپی و تلاش های کودک قابل درمان است.

به گزارش ایرنا؛ ۲۱ مرداد ۹۹ پسر بچه روستایی از اهالی روستای هوت‌گت‌بالا از توابع شهرستان چابهار مورد حمله تمساح قرار گرفت و از ناحیه مچ دست چپ دچار آسیب جدی شد.

علت وقوع این حادثه که منجر به قطع دست پسر بچه از ناحیه مچ توسط تمساح شده، این بود که چند نوجوان به قصد شنا به زیستگاه تمساح رفته و یکی از آنان مورد حمله گاندو قرار گرفته و دچار آسیب جدی شده بود که بلافاصله به بیمارستان منتقل شد و استاندار سیستان و بلوچستان نیز دستور داد تمامی اقدامات درمانی وی انجام شود اما خانواده، این پسر بچه را برای درمان به پاکستان منتقل کردند.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی با نام محلی گاندو (در بلوچستان) از جمله گونه های ارزشمند ملی ایران و در معرض تهدید نسل بوده که در آخرین طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سال ۲۰۱۵ در گروه آسیب پذیر قرار گرفته است.

یکی از مناطق حائز اهمیت زیست محیطی گاندو بخش هایی از نواحی جنوب سیستان و بلوچستان معروف به زیستگاه گاندو تمساح پوزه کوتاه مردابی (crocodylus palustris) است.

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان درمورد لت وقوع حوادث انسانی در منطقه حفاظت شده گفت: مدت ۲ سال است که براثر بارندگی ها زیستگاه تمساح وسیع تر شده است، با توجه به افزایش بارندگی ها نسبت به سال های قبل و بیشتر شدن برکه های آب تا پایان مهر خطر حمله تمساح ها در صورت مراقب نبودن والدین و تجاوز انسان به زیستگاه این جانور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تابلوهای هشداردهنده بیشتری در منطقه نصب شده و حتی اشکالی بر روی این تابلوها طراحی شده تا کسانی که سواد ندارند نیز متوجه موضوع شوند با این وجود گاهی اوقات به سبب نادیده گرفتن هشدارها شاهد اتفاقات ناگواری هستیم.

وی گفت: از آنجایی که تنها راه برای جلوگیری از حمله تمساح به انسان آموزش جوامع و نظارت و پایش است ۳۰ نفر از کارکنان محیط زیست سراسر استان به صورت بسیج همگانی به مناطقی که احتمال زیست تمساح وجود داشت، اعزام شده و با نصب بنر، گفت وگو با مردم و سخنرانی در میان جماعات مردمی هشدارهای لازم در مورد زیستگاه تمساح ها و پرهیز از نزدیک شدن به آنها را ارایه کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: حصارکشی امکان پذیر نیست زیرا محدوده زیست تمساح بسیار وسیع است و طول رودخانه باهوکلات نیز بیش از ۳۴۰ کیلومتر و برکه های محل زیست گاندوها متعدد و پراکنده است و از طرف دیگر حصار کشی تعارض ایجاد می کند و هدف محیط زیست از بین بردن تعارض هاست.

پورمردان یادآور شد: افزود: در ۱۰ سال گذشته گاندو باعث مجروح شدن ۹ نفر شده که از این تعداد هفت نفر آسیب جزئی و ۲ نفر دچار آسیب جدی شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین