کد خبر: ۶۷۵۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴

علائمی شبیه آنفلوآنزا که باعث خفگی می‌شود/مراقب روزهای سرد پیش رو باشید!

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز از مرگ سه نفر بر اثر خفگی توسط قاتل نامرئی خبر داد.
علائمی شبیه آنفلوآنزا که باعث خفگی می‌شود/مراقب روزهای سرد پیش رو باشید!
آفتاب‌‌نیوز :

مهرداد بابایی با بیان اینکه روز گذشته طی تماس با اورژانس البرز، یک مورد حادثه مسمومیت با گاز CO در کمالشهر کرج اعلام شد، گفت: متاسفانه هنگام رسیدن تکنسین‌های اورژانس بر بالین مددجویان، هیچ یک دارای علائم حیاتی نبودند و یک خانم، یک آقا و یک پسربچه دو ساله، همگی در دم جان باخته بودند.

بابایی در خصوص آغاز فصل سرما و افزایش احتمال گازگرفتگی به دلیل فعالیت وسایل گرمایشی افزود: رعایت نکردن اصول ایمنی در کاربرد وسایل گرمایشی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. گاز مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی ‌بو است و به همین دلیل «قاتل نامرئی» خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر این گاز سمی در یک فضای بسته و بدون تهویه جمع شود، بسیار خطرناک است؛ این گاز سبک تر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و به همین دلیل در تمامی نقاط فضا به سرعت متراکم شده و چون هموگلوبین خون میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد، بنابراین مانع رسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن شده و به سرعت موجب مسمومیت می‌شود.

بابایی افزود: مهمترین علت بروز گازگرفتگی ناآگاهی و غفلت است. هنوز بسیاری از مردم کشنده بودن این گاز را باور ندارند و توصیه‌های ایمنی را جدی نمی‌گیرند، گاز CO قربانیان خود را در محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب به دام می ‌اندازد و آرام و بی ‌صدا فرد را می‌کشد.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز گفت: نشانه‌های اولیه ناشی از این گاز تا حدی شبیه به آنفلوآنزا است با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد همزمان در اکثر افراد خانواده ایجاد می‌شود و اثرات آن شامل خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌ حالی، سردرد، تهوع و استفراغ، کاهش دید،کاهش هوشیاری، قطع تنفس، تشنج، اغما و مرگ از جمله اثرهایی است که در مسمومیت با گاز CO ممکن است ایجاد شود.

وی ادامه داد: زمانی که فردی بر اثر گاز CO مسموم می ‌شود به سرعت این گاز با گلبول‌ های قرمز خون ترکیب می‌شود، زیرا میل ترکیبی گاز CO با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیشتر از میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین خون است، به همین دلیل جایگزین اکسیژن بافت شده و در نهایت منجر به خفگی در کل بافت ‌های بدن می‌شود.

وی در خصوص چگونگی برخورد با مسمومیت ناشی از گاز CO هم گفت: به سرعت از هوای آزاد تنفس کرده و درها و پنجره‌ ها را باز کنیم و وسایل گرمازا مانند اجاق‌گاز و بخاری را خاموش کنیم و اطرافیان را خبر کنیم. یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ را باز کنیم. در صورت امکان عملیات اکسیژن ‌دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت شروع کنیم.

بابایی با تأکید بر باز نگه داشتن راه ‌های هوایی و تماس با اورژانس خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشیم که خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهم ترین اقدامات محسوب می ‌شود.

وی با هشدار نسبت به منابع تولید گاز CO در ساختمان‌ها گفت: استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت‌ گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک ‌پزی برای گرمایش، به کارگیری روشنایی گازی به مدت طولانی به وِیژه در فضای بدون تهویه، آبگرمکن‌های دیواری و زمینی به ویژه وقتی که دودکش مناسب ندارند، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، خودروی روشن در پارکینگ، نبودن تهویه درست و مناسب در محیط، نقص فنی در وسایل گرمازا و نقص فنی در شبکه تهویه(لوله‌کشی آبگرمکن ‌ها، بخاری ‌ها، شومینه ‌ها و...) از عوامل ایجاد مونوکسید کربن هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین