کد خبر: ۶۷۵۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

اعلام آمار تولید در سینمای مستند، همکاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با آفرینش‌های هنری آستان قدس، انتخاب مشاور مخاطبان خاص جشنواره فیلم کودک و خبری از یک مسابقه تئاتری از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.
آفتاب‌‌نیوز :

امسال مستندسازان سینمای ایران با ۱۳۸ فیلم «مستند بلند» متقاضی شرکت در بخش ملی چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده‌اند که این آمار نسبت به پارسال (۷۴ فیلم) بیش از ۸۶% افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در این دوره‌ی جشنواره ۸۷۱ فیلم مستند متقاضی شرکت در بخش‌های رقابتی ملی چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت شدند که از این تعداد، ۱۳۸ فیلم مستند بلند بوده و نشان از رشد ۸۶ درصدی تولید مستندهای سینمایی در کشور دارد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند سینماحقیقت، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال است. ضمن این که مستندهای بلند در دیگر بخش‌های رقابتی مسابقه ملی جشنواره نظیر بهترین فیلم، جایزه ویژه هیات داوران، جایزه تماشاگران و جوایز فنی هم شانس دریافت جایزه دارند.

اسامی آثار منتخب بخش‌های ملی جشنواره سینماحقیقت،نیمه دوم آبان‌ماه ۹۹ اعلام خواهد شد.

*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و معاونت اجتماعی-فرهنگی شهرداری مشهد همکاری می‌کند.

به گزارش روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، این انجمن در ایام سوگواری آخر ماه صفر با همکاری و مشارکت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و معاونت اجتماعی-فرهنگی شهرداری مشهد، ویژه‌برنامه «سوگ خورشید» را با حضور گروه‌های نمایش خیابانی از استان‌های مختلف کشور برگزار می‌کند.
در این برنامه فرهنگی-هنری، گروه‌های نمایش خیابانی در مبادی حرم مطهر و شریف امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) برای زائران و مجاوران حریم رضوی به اجرای برنامه می‌پردازند. گفتنی است آثار نمایشی این ویژه‌برنامه توسط فرهاد قائمیان، امیرحسین شفیعی و مهدی سیم‌ریز ارزیابی و انتخاب شدند.
این برنامه از روز سه شنبه ۲۲ مهرماه در مشهد آغاز خواهد شد.

همکاری گروه "سوینا" با جشنواره فیلم کودک و نوجوان

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گروه سوینا را به عنوان «مشاور مخاطبان خاص» انتخاب کرد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از روابط عمومی سوینا، این اتفاق برای نخستین بار در جشنواره‌های سینمایی با هدف ارج‌گذاری به کودکان و نوجوانان نابینا و مشارکت آنها در این رویداد بین‌المللی رخ داده است.

بر اساس این خبر، با توجه به نمایش بخشی از فیلم‌های این دوره از جشنواره در فضای مجازی و به صورت برخط، سوینا (سینمای ویژه نابینایان) در ادامه خدمات نوین و ارزشمند خود در اجرای طرح سینمایی ویژه نابینایان و توضیح‌دار کردن فیلم‌های کودک و نوجوان برای مخاطبان خاص این گروه سنی، به عنوان «مشاور مخاطبان خاص» سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فعالیت خواهد کرد.
هدف مهم این تعامل، برقراری پل ارتباطی جشنواره با این بخش از مخاطبان سینمای ایران و رشد و اعتلای فرهنگی این قشر از مخاطبان کودک و نوجوان با استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان و نابینایان خواهد بود.
سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا تابش ۲۷ مهر تا ۲ آبان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

بیش از ۸۰ اثر در مسابقه نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه شرکت کرده‌اند.

ایوب آقاخانی - مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری - با اشاره به استقبال از مسابقه‌ی سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» گفت: این «شبه‌جشنواره» نخستین مسابقه‌ای در کشور است که مبنای اقتباس را فقط ادبیات کهن (شاهنامه، مثنوی معنوی، جوامع‌الحکایات، و گلستان) به نیت جلب توجه دوباره‌ی جامعه‌ی علاقه‌مندان به نمایشنامه‌نویسی به ارزش‌های ادبیات کهن و زبان فاخر فارسی قرار داده است.

او افزود: آثار دریافتی دبیرخانه‌ی این مسابقه نشان می‌دهد که بیش از هشتاد اثر از نوزده استان کشور در این مسابقه شرکت نموده‌اند که از یازده استان از این مجموعه، بیش از یک اثر دریافت شده است. این برای ما غرورآفرین و برای جامعه‌ی فرهنگی کشور امیدبخش است. توجه داشته باشید که از اولین اعلان فراخوان تا اتمام مهلت ارسال آثار، زمان زیادی هم نداشتیم.

مسابقه‌ی نمایشنامه‌نویسی چهارراه طبق اعلام دبیر این مسابقه‌ی سراسری به‌زودی داوران خود را از طریق رسانه‌ها معرفی خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین