کد خبر: ۶۷۶۲۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰

زنگ خطر ورود بیماری آنفلوانزا پرندگان به صدا درآمد

معاون رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای منطقه و بویژه همسایگان ما زنگ خطر جدی برای ورود بیماری به کشور است.
زنگ خطر ورود بیماری آنفلوانزا پرندگان به صدا درآمد
آفتاب‌‌نیوز :

بهمن نقیبی مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور، از شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان در قزاقستان خبر داد و گفت: شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای منطقه و بویژه همسایگان ما زنگ خطر جدی برای ورود بیماری به کشور است.

وی با اشاره به اینکه وقوع بیماری محدود به زمان خاصی از سال نیست، افزود: این در حالی است که در نیمه دوم سال شیوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در واحدها بیشتر است چرا که ورود پرندگان مهاجر به کشور تا اواسط آذر ادامه خواهد داشت.

نقیبی با بیان اینکه در نیمه دوم سال نگرانی شیوع بیماری به سبب ورود پرندگان مهاجر تشدید می‌شود، گفت: این بیماری بسیار مهم تا سال ۹۶ در کشور ما خسارت قابل توجهی به صنعت طیور کشور و تولید تخم مرغ وارد کرد، به طوریکه ناگریز به واردات تخم مرغ از خارج جهت تامین نیاز کشور شدیم.

این مقام‌مسئول با بیان اینکه امکان بروز بیماری در کشور بسیار بالاست، افزود: بنابر گزارشات مناطق مختلف دنیا بویژه کشورهای همسایه، نگرانی‌های ما در خصوص شیوع بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان تشدید می‌شود.

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی در راستای پیشگیری و کنترل آنفلوانزا فوق حاد پرندگان بیان کرد: از تیرماه سال ۹۷ واکسیناسیون گله‌های حساس صنعتی در کشور بر علیه بیماری آغاز و در تعدادی از استان‌ها این اقدام در حال استمرار است. همچنین توصیه اکید ما به مرغداران همکاری جهت انجام مایه کوبی بر علیه بیماری بر اساس توصیه ادارات کل دامپزشکی استان هاست.

وی ادامه داد: علی رغم تمام مشکلات در تامین ارز و واردات واکسن، سازمان نسبت به تامین واکسن مورد نیاز تلاش کرده است طی سالیان اخیر با انجام کمیته‌های ممیزی اقدامات خوبی در راستای رفع نواقص واحدها و تشدید اقدامات امنیت زیستی بعمل آمده است.

نقیبی در پایان با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه ارتقای دانش بهره برداران در ارتباط با بیماری از طریق همکاری با مرکز آموزش تحقیقات جهاد کشاورزی بعمل آمده است، تصریح کرد: موفقیت نهایی در پیشگیری از بروز بیماری حاصل تشریک مساعی سازمان دامپزشکی؛ تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط و مرغداران خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین