کد خبر: ۶۷۶۶۷۹
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
منافع برخی جریانات در سایه تحریم کشور تامین می‌شود

آن‌ها که شعار جنگ سرمی‌دهند، اطلاعی از زندگی مردم دارند؟

«محمدتقی فاضل میبدی» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مخالفت برخی جریانات با سخنان رئیس‌جمهوری در مورد صلح و مذاکره تصریح کرد: دلیل مخالفت‌ها این است که برخی جریانات تامین منافع خود را در گروی تنش و تحریم کشور می‌دانند.
آن‌ها که شعار جنگ سرمی‌دهند، اطلاعی از زندگی مردم دارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سخنان «حسن روحانی» در هفته گذشته و به مناسب شهادت امام حسن مجتبی (ع) باعث شد که جریانات تندرو حملات خود به دولت و رئیس‌جمهوری را مجددا با حجم و شدت بیشتری شروع کنند.

روحانی در جلسه روز چهارشنبه ۲۳مهرماه هیات دولت با اشاره به صلح امام حسن (ع) گفت که ایشان وقتی خواست مردم برای صلح را دیدند، از ادامه جنگ با معاویه دست کشیده و صلح کردند و باید برای جنگیدن و صلح کردن به خواست مردم عمل کرد و هر کدام از این اقدام‌ها را در موقع مناسب خود انجام داد.

همین سخنان باعث شد که چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به طیف‌های تندرو اصولگرا روحانی را به تحریف تاریخ متهم کنند. این در حالی است که سابقه این جریانات نشان داده دغدغه آن‌ها تحریف تاریخ و روایت درست آن نیست چرا که خود ید طولانی در تحریف تاریخ اسلام و انقلاب دارند. همچنین، از دید بسیاری از صاحب‌نظران و ناظران سیاسی مسئله منافعی است که در شرایط تحریم و التهاب کشور نصیب برخی جریانات می‌شود. همین موضوع هم باعث شده با بهانه‌های واهی اما به نیت و قصد تامین منافع، با هر سخنی که بوی تنش‌زدایی با کشورهای مختلف بدهد مخالفت کنند.

در گفت‌وگو با «محمدتقی فاضل میبدی» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه عملیه قم این سوال را مورد بررسی قرار دادیم که چرا برخی جریانات در داخل کشور نسبت به مذاکره و دوری از تنش و جنگ حساسیت دارند و با هر سخنی در این زمینه مخالفت می‌کنند.

صلح و مذاکره یک راهبرد دینی و قرآنی است

فاضل میبدی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی جریانات با سخنان رئیس جمهور در مورد صلح و مذاکره مخالفت کردند و آیا این سخنان مغایر با مفاهیم دینی است، گفت: ما باید این اصل را بپذیریم که انبیا و پیامبران الهی برای صلح آمدند نه برای جنگ و برای اینکه بشر راحت زندگی کند و همه انسان‌ها در کنار هم بتوانند زندگی کنند. برادری شعار انبیا است و جنگ یک مسئله فرعی است که در مقام دفاع از خود انجام می‌شود.

لذا ما باید اصل را بر این بگذاریم که به سمت صلح و صفا و صمیمیت حرکت کنیم. مسئله دوم اینکه ما نمی‌توانیم در زمینه مسائل سیاسی کشور با استفاده ابزاری از دین و مذهب شعارهای تند و افراطی سر دهیم و همیشه خود را آماده جنگ نشان دهیم. به نظر من این با رویکرد قرآن و عقل هماهنگ نیست. نه تنها جنگ رویکرد قرآن نیست بلکه صلح و مذاکره راهبرد دینی و قرآنی ما است. بنابراین مسئولان و مطبوعات ما نباید تلاش کنند که تنش در روابط بین‌اللملی ما افزایش پیدا کند.

منافع برخی جریانات در سایه تحریم کشور تامین می‌شود

وی در مورد مخالفت برخی جریانات با مذاکره هم گفت: این رویکرد فقط در کشور ما نیست و در خیلی از کشورهای دنیا این مسئله وجود دارد. برای اینکه منافع عده‌ای در تنش، جنگ و تحریم است. در سایه تحریم منافع برخی جریانات در داخل کشور تامین می‌شود. این جریانات هم هیچ گاه مصلحت کشور، نظام و مردم را در نظر نمی‌گیرند و تنها تامین منافع شخصی و جریاناتی برای آن‌ها مهم است. ما در طول سال‌های گذشته این جریانات را تجربه کردیم و دیدیم کسانی که شعار جنگ و برخورد با کشورهای مختلف را دادند و خیلی از منابع کشور را هزینه شعارهای افراطی و بی‌حاصل کردند چه مصیبت‌هایی بر سر مردم آوردند.

ببینید ممکن است این نگاه در کشورهای دموکراتیک هم وجود داشته باشد که برخی جریانات جنگ‌طلب باشند. منتها در این کشورها چون قانون قدرت دارد و بر اساس قانون عمل می‌شود هر فردی و جریانی نمی‌تواند در تصمیمات کلان اعمال نفوذ کند و افراد و جریانات سیاسی و فکری مختلف هر موضعی بگیرند مواضع رسمی سیاست خارجی آن کشور تلقی نمی‌شود . ولی در کشور ما گاهی شعارها در سیاست خارجی ما هم نفوذ کرده و برای ما هزینه درست می‌کند.

خواست مردم باید مورد توجه مسئولان ارشد کشور باشد

وی با بیان اینکه باید خواست مردم مبنای عملکرد مسئولان باشد بیان داشت: ببینید ما در حال حاضر در روزگاری زندگی می‌کنیم که اگر بخواهیم در نشان دهیم که کشور اسلامی هستیم بایستی با همه دنیا و با همه ملت‌ها و حکومت‌ها همزیستی داشته باشیم و اگر کسی بخواهد زور بگوید با این زورگویی با منطق مقابله کنیم. دنیا، دنیای جنگیدن نیست دنیای همدلی است و ایجاد هماهنگی و همدلی بین یک ملت بزرگترین خدمت به مردم است.

همچنین در مسئله جنگ و صلح دقیقا باید به خواست مردم عمل شود و به منافع کشور هم توجه شود. یکی از آقایان اخیرا گفته که مردم گرانی‌ها را تحمل می‌کنند خب این حرف حرف بی‌جایی بود. گرانی‌ها به مردم فشار آورده و باعث نارضایتی آن‌ها شده است. اما سخن این فرد نشان می‌دهد که اطلاعی از زندگی مردم ندارد. برای همین هم این جریانات با مذاکره مخالفت می‌کنند. زندگی این‌ها می چرخد و مشکلی ندارند برای همین به مردم می‌گویند مقاومت کنید. کاش خود هم به جرگه مقاومت کنندگان می‌پیوستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۵
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
42
14
اونهایی که شعار صلح و کلید و امید و تدبیر میدادن مملکت رو به این حال و روز انداختن و به شرایط جنگی واردش کردند و حالا خودشون رو زدن به کوچه علی چپ
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
الان که مثلا با همه دنیا قهر هستین این وضع دلار و طلا و غیره است...تا ابد هم که بخواین قهر باشین همین اش و همین کاسه است..بدون دنیا نمیتونیم زندگی کنیم .......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
اصلا جنگ با کی؟؟؟
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
ما با دنیا قهر نکردیم ، چرا برای درک مسائل اینقدر خودتون رو به زحمت میندازید و چشم و گوشتون رو میبندید . این آمریکاست که نه فقط با ما که با جامعه جهانی قهر کرده و به قول قدیمیها داره جفتک میندازه . شما دوست داری زمان جفتپرانی یک یابوی وحشی قهر نباشی باهاش و زیر دست و پاش جون بدی خب اون میل شخصی شماست ولی بقیه مثل شما چشم و گوششون رو نبستند که بخوان رویا و توهم ببینند . تمام وضع موجود ما از سو مدیریت و وابستگی و دلبستگی تاریخی بیش از حد به دلار و آمریکا و سیاستهای پوسیده شه که ظاهرا این یابو دیگه داره کوتاه میاد تا دیگه جفتک نندازه بقیه عمرشو ، من موندم بعد از عقب نشینی این وحشی شما که بسیار عادت کردید به این شرایط ، دنبال جفتکپرانی چه کسی و کسانی میرید و دیگه چه بازیچه ای پیدا میکنید تا دیدن و شنیدین و نهایتا درک درست مسائل رو از خود و نزدیکانتون سلب کنید .
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
این آقای roham هم هر جا کامنت میگذاره پر از ادبیات اصطبل و ....است . نمی تونی وضعیت موجود را تجزیه و تحلیل کنی مثل بقیه رفقات کامنت منفی بگذار عزیز
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
شما ادبیات دیگه ای رو میپسندید جناب سعید ؟!!!!! شما به نظر خودتون تجزیه و تحلیل درستی از شرایط اقتصادی - سیاسی داخلی و خارجی دارید ؟ خب بفرمایید این گوی و این میدان ، ما همگی سروپا گوشیم . بفرمایید و ما رو دوستانتون رو سیراب کنید و با ادبیات دیگه ای با دوستانتون حرف بزنید . فقط از روی تجربه و دلسوزی میخوام یک نکته رو خدمتتون عرض کنم ، که باعث نشه تا دور باطل بزنید در اثر اینکار و سرتون گیج بره و خدای ناکرده نبینید و بخورید زمین و اون هم اینکه ، یک چیز در همه این دوستان ( یا شاید خود شما ) نقطه مشترک به حساب میاد و اون بسته بودن چشم و گوششونه که با هیچ ادبیاتی و یقینا با هیچ تحلیلی نمیشه امید به باز کردنش داشت . من و دوستان ( یا به قول شما رفقا ) سعی کردیم با هر ادبیاتی این میخ آهنی رو به سنگ تحمیل کنیم با این که میدونستیم کار بیهوده ای ست ولی برای منافع ملی این تلاش رو کردیم ولی تا به امروز جواب نداده و اتفاقا من به شما پیشنهاد میکنم که شما که دیکته ننوشته رو خوب از رو میخونی سعی کن از قدرت تحلیلی که دیگران رو فاقد اون میدونی بهره ببری و به قولی فقط یه گوشه ناایستی و رجز بخونی که جدا در این کار شما شهامتی نیست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
اقا سعيد
امثال اين roham كه مدتيه سينه چاك چينه براي موجه جلوه دادن خودشون فرمول عجيبي دارند به اين صورت كه مسايل را كاملا وارونه مطرح و توجيه ميكنند
حالا يا سود امثال اينها در اين وضع و شرايطه
وَيَا طرف ژيمناستيك كاره و روي دست هاش راه ميره.
امريكا با تمام دنيا قهره!!!؟؟؟؟؟؟
هنوز درگير اين ويروس منحوس چيني هستيم كه همه دنيا مخصوصا ايران را بدبخت كرده اونوقت گير داده به امريكا
پاسخ به roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
آقای roham شما که ادعا می کنی اکثریت جامعه خواهان صلح نیستن چرا از رفراندوم می ترسی؟ به هرحال طبق ادعای شمااکثریت نظر شما را خواهند گفت.
مهدی پاکدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
3
45
به تجربه ثابت شده آنها که گلو میدرند و توهین میکنند و داغتر از همه هستند در خفا مشغول چاپیدن و بالاکشیدن بیت المال هستند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
17
8
این حرفها برای مردم آب و نان نمیشود .و خریداری هم ندارد .
حاج آقای عزیز استاد اخلاق اگه راست میگی رییس جمهور را هدایت کن به فکر مردم باشه..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
خدا هم تو رو هدایت کنه که بتونی درست رو از غلط تشخیص بدی
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
خدا شما دوست ایرانی ناشناس و عزیز رو هدایت هم بکنه با وجود داشتن نعماتی چون گوش و چشم بازم نمیتونی بشنوی و ببینی و نمیتونی مسائل رو بفهمی و درک کنی پس بهتره زیاد به خودت فشار نیاری و به کاری که در قبل بهش مشغول بودی برسی ( خواب ) و خودتو چرا درگیر مسائلی میکنی که اصلا در حد و اندازه های فکری و درکی شما نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
Rohamعزيز
عجيبه كه شما چشم و گوش را ميشناسي
با اين طرز تفكر ي كه از پيامهاي قبلي تو معلومه كه چقدر خوابت عميقه
بخواب جانم
بخواب
ناشناس
|
Spain
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
2
18
در این مدارس دینی چه چیزی از علم به انها آموخته می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
13
6
الان که ۷ ساله کسانی دولت را در دست دارند که شعار صلح میدهند و صلح نامه هم امضا کرده اند ولی هم دلار ۱۰ برابر شده و هم جنگ نزدیکتر ، حتی امریکا به اندازه یک قولنامه خرید موتورسیکلت هم به برجام اهمیت نداد
پاسخ ها
پاسخگو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
عزیزم مگر نمی دانی سیاستها دست رییس جمهور نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
اگه دست رییس جمهور نیست پس دست کیه
على
|
United States of America
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
2
8
دنيا در وضعى قرار دارد كه اگر جنگى بين دو كشور رخ دهد هيچ كدام از طرفين جنگ برنده نخواهند بود ضمن اينكه خرابى و تلفات هم براى انها خواهد داشت نمونه جديدش هم جنگ اذربايجان و ارمنستان است بنا براين عقلانيت حكم ميكند كه راهى را نرويم كه به اجبار درگير جنگ شويم بخصوص اگر طرف كشورى باشد كه حاكمان ماجراجو داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
قیاس توان نظامی ایران و امریکا خیلی نتایج خوبی بدست نمیده. عراقی که ما هشت سال جنگیدیم و یه وجب پیشروی نداشتیم در برابر حمله امربکا یک هفته دوام اورد. البته نهایتا ایران خانه ی ماست و ما مهاجمان را بیرون میکنیم اما جنگ ایران و امریکا از حمله مغول هم تبعات ویرانگرتری خواهد داشت. عقلانیت حکم میکند کشور را از گزند جنگ حفظ کنیم و راهی جز مذاکره وجود ندارد
مهدی م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
نه جنگ می شود، نه صلح می کنیم. یعنی به خودمان بپردازیم. کشور ما کشور فقیری نیست. در مواد اولیه تقریبا همه چیز داریم. آنچه نداریم همت است... انها که جلو پیشرفت ما رو در خودرو سازی و دیگر صنایع و غیره گرفته اند، این پالس ها رو برای چپاول بیشتر مردم می دهند. وگرنه هر عقل نیم سلیمی هم می داند که «كس نخاردپشت من جزناخن انگشت من»
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
2
19
آن‌ها که شعار جنگ سرمی‌دهند، اطلاعی از زندگی مردم دارند؟ بله اطلاع کافی دارند اما وجدان ندارند و فقط به فکر دزدی و اختلاس و رانت خواری و مفت خوری هستند زن و بچه هایشان هم در کانادا و امریکا و یا اروپا مشغول عیش و نوش هستند و اگر هم جنگ شود فلنگ رو میبندند و فرار میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
1
اطلاع دارند ولی منافع مهمتر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
المان تورمش ٢ دهم درصده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
1
لطفا تبلیغ وسط صفحه رادبردارید خیلی رو اعصابه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
1
روزهایی که به به و چه چه میکردند و در مقابل توهین های روحانی ساکت بودند باید منتظر خواری امروز و فردایتان هم بودید سال آینده دهان همه شما بسته است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین