کد خبر: ۶۷۶۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲

تولید واکسن نوترکیب کرونا در سال آینده/واکسنی برای پیشگیری از کووید ۱۹ و سرخک

محققان یکی از شرکت های دانش بنیان با استفاده از سنتز ویروس کرونا و انتقال آن به ویروس سرخک نسل جدیدی از واکسن کرونا را تولید کردند که در فاز حیوانی قرار دارد و امیدوارند تا اوایل سال آینده به تولید انبوه برسد.
تولید واکسن نوترکیب کرونا در سال آینده/واکسنی برای پیشگیری از کووید ۱۹ و سرخک
آفتاب‌‌نیوز :

بابک نگاهدار،ی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در نشست خبری امروز با بیان اینکه این واکسن اولین نمونه واکسن کرونا مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک است، گفت: روش به کار رفته در ساخت این واکسن یک روش پیشرفته (سوم) ساخت واکسن‌ها و جزو فناوری‌های مرز دانش است که در این شرکت موفق به کسب دانش تولید نمونه اولیه این نوع واکسن شدیم.

وی با بیان اینکه ساخت نخستین نمونه واکسن کرونا در این شرکت و با همکاری هلدینگ دارویی وابسته به ستاد فرمان اجرایی امام (ره) طراحی شده است اظهار کرد: در طراحی و ساخت این فناوری از مشاوران خارجی استفاده کردیم و اولین گروهی هستیم که ویروس انسانی زنده تکثیر شونده مبتنی بر فناوری مهندسی ژنوم ویروس را به تولید رساندیم.

نگاهداری با تاکید بر اینکه در این پروژه ژن یک ویروس کرونا را سنتز و بخشی از ژن آن را استخراج کردیم، ادامه داد: ژن‌های استخراج شده را در داخل ژن ویروس سرخک قرار دادیم و یک ویروس جدید نوترکیب تولید کردیم که این واکسن هم برای سرخک و هم برای کرونا کاربرد دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه ساخت واکسن نسل سوم کرونا در اختیار تعداد محدودی از کشورها است، یادآور شد: اکنون ایران در زمره این کشورها قرار گرفته است.

نگاهداری با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی‌ها بنا داریم که فاز حیوانی را تا آبان ماه به پایان برسانیم، ادامه داد: اکنون در حال ورود به فاز حیوانی برای میمون هستیم؛ برای این آزمایش‌ها و تست‌ها با شرکتی در چین در ارتباط هستیم که آنها نیز این تست‌های فاز حیوانی را انجام دهند.

به گفته وی با این روش وقتی محصول به تولید برسد، قابلیت رقابت پذیری آن را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد.

مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تکنولوژی ساخت نسل سوم واکسن کرونا، گفت: این تکنولوژی پیشرفته در اختیار چند مجموعه تحقیقاتی و شرکت خارجی همچون انستیتو پاستور فرانسه، یک شرکت آمریکایی، انستیتو روسی، مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی آلمان و یک کلینیک در آمریکا قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران با ساخت این ویروس نوترکیب و واکسن آن، وارد این کلوپ کشورهای سازنده این نوع واکسن‌ها شده است.

وی در خصوص روند ساخت این نوع واکسن، گفت: همه این شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی واکسن‌های تولیدی خود را مبتنی بر ویروس سرخک با پروتئین‌های S و N (نوکلئوتید اسید) تمرکز دارند که ما در این شرکت بر هر دو ژن Sو N در ۶ سازه مختلف تمرکز کرده ایم.

نگاهداری با تاکید بر اینکه از این رو ۶ نسل واکسن را تولید کرده ایم، یادآور شد: ۳ تا ۴ واکسن ۳-۴ با پروتئین S و دو واکسن با پروتئین N مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند؛ از این رو تعداد واریته‌های ما از همه شرکت‌های تولیدکننده دنیا بیشتر است.


مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه هر کدام از این تست‌ها که پاسخ بهتری داشته باشد، آن را بعد از تست حیوانی و فاز انسانی به تولید انبوه می رسانیم، اضافه کرد: فاز حیوانی این واکسن در آبان ماه به اتمام می‌رسد و بنا داریم تا پایان سال به فاز انسانی ورود کرده باشیم و بعد از اخذ تاییدیه های وزارت بهداشت و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تا اوایل سال آینده وارد تولید انبوه شویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین