کد خبر: ۶۷۷۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
رخدادهای نجومی هفته اول آبان ماه ۹۹

امشب رصد هم‌نشینی ماه و مشتری را از دست ندهید

هم‌نشینی ماه و مشتری، ملاقات کیوان و ماه، رسیدن ماه به تربیع اول و مقارنه داخلی سیاره تیر از رویدادهای جذاب نجومی هفته اول آبان ماه ۹۹ هستند.
امشب رصد هم‌نشینی ماه و مشتری را از دست ندهید
آفتاب‌‌نیوز :

مدیر انجمن نجومی آماتوری ایران روز پنجشنبه گفت: اولین رویداد نجومی آبان ماه از جمله رخدادهای جذاب نجومی برای رصدگران آسمان است؛ در ساعت ۲۰:۴۰ دقیقه شبانگاه پنجشنبه اول آبان ۹۹ هم نشینی ماه و مشتری را خواهیم داشت که با چشم غیرمسلح در افق جنوب غربی قابل مشاهده خواهد بود؛ در این زمان غول سامان خورشیدی برجیس دو درجه (به اندازه قطر یک انگشت در فاصله یک دست کشیده از چشم) شمال هلال زیبای افزاینده ماه خواهد بود.

مسعود عتیقی افزود: این هم نشینی در صورت فلکی کمان (قوس) رخ خواهد داد؛ صورت فلکی کمان به سمت مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد؛ بدیهی است از درون تلسکوپ جزئیات بیشتری از دهانه های سطح ماه و اقمار گالیله ای برجیس و علائم سطحی این سیاره مشاهده خواهد شد؛ در نجوم قدیمه مشتری را «سعداکبر» می دانستند و قِران ماه و مشتری را نیک دانسته و انجام امور را در این زمان مبارک می دانستند اما امروزه از نظر علمی اثر اجرام آسمانی بر زندگی ساکنان کره زمین مردود است و مورد تایید نیست.

وی ادامه داد: ساعت ۷:۱۹ صبح جمعه دوم آبان ۹۹، سیاره حلقه بر گردن کیوان (زحل)، ۲.۶ درجه شمال ماه خواهد بود و با توجه به نور روز و غروب این اجرام در شب گذشته بهتر است پس از تاریکی هوا در شامگاه این روز اقدام به مشاهده و عکاسی از همراهی این اجرام کنید. هر چند که در آن زمان ماه در سمت چپ سیاره کیوان قرار گرفته است.

به گفته عتیقی، ساعت ۱۶:۵۳ عصر جمعه دوم آبان، ماه به تربیع اول می رسد و نیمی از سطح روشن ماه به سمت ناظران زمینی قرار خواهد گرفت. دو روز بعد یعنی یکشنبه چهارم آبان، سیاره تیز پای تیر (عُطارد) ساعت ۲۱:۳۰ به مقارنه داخلی می رسد و میان زمین و خورشید قرار می گیرد. سیارات داخلی تیر و ناهید به دلیل آنکه مدارشان نسبت به زمین به خورشید نزدیکتر است، در گردش به دور خورشید در دو وضعیت مقارنه داخلی و خارجی قرار می گیرند.

وی خاطر نشان کرد: سیاره تیر پس از مقارانه داخلی از افق شامگاهی به افق صبحگاهی می رود و طی شب های قبل و بعد از این تاریخ در آسمان قابل مشاهده نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین