کد خبر: ۶۷۷۱۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵

آیا دوره افول شعار «اول آمریکا»ی ترامپ فرا رسیده است؟

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات آمریکا ممکن است با تغییر در سیاست خارجی آمریکا شعار «اول آمریکا»ی او را تضعیف کند اما متحدان اروپایی با توجه به تضعیف جایگاه این کشور در سطح بین المللی اعتماد گذشته را به دولت آمریکا نخواهند داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

فایننشال تایمز اخیرا در گزارشی نوشت: اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد بسیاری از متحدان آمریکا امیدوارند این آخرین باری باشد که جهان شعار «آمریکا در اولویت است» را بشنوند.

بایدن، رقیب ترامپ تلاش می کند با هدف احیای روابط دیپلماتیکِ تحت فشار آمریکا، این کشور را در چارچوب عنوان جدید «احیای رهبری آمریکا» از چهار سال انزوا در سیاست خارجی اش خارج کند.

آیا دوره افول شعار «اول آمریکا»ی ترامپ فرا رسیده است؟

 

بایدن آشکارا گفته که دولتش تصمیمات سیاست خارجی ترامپ را با ورود دوباره به توافق آب و هوایی و توقف خروج از سازمان جهانی بهداشت تغییر خواهد داد.

معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا همچنین نشانه های تمایلش برای ملحق شدن دوباره به توافق هسته ایران، افزایش حمایت دیپلماتیک از ناتو، سختگیری در مقابل عربستان و هدایت مجموعه ای از ابتکارعمل ها در سطح بین المللی از جمله واکنش جهانی به همه گیری کرونا را بروز داده است.

بایدن در نشست هفته گذشته در تاون هال گفت «شعار اول آمریکا، آمریکا را تنها کرده است و ترامپ حمایت از ناتو را تضعیف کرده و تا جایی رسانده که این سازمان را در معرض خطر شکنندگی قرار داده است.

داده های مرکز تحقیقاتی پیو نشان می دهد موضوع سیاست خارجی اهمیت زیادی برای رای دهندگان آمریکایی دارد. اگر بایدن ترامپ را شکست دهد تاثیر آن بیش از همه در این بخش مشاهده خواهد شد.

برایان مک کوئن مشاور سیاست خارجی بایدن گفته است اگر او پیروز شود باید کارهای بسیاری برای بهبود سیاست خارجی انجام دهد. ترامپ به همه متحدان وشرکای ما حمله کرده است، جنگ تجاری به راه انداخته و از نهادهای بین المللی خارج شده است.

بسیاری از پایتخت های اروپایی امیدوارند لحن بایدن در سیاست خارجی، نگرانی ها را درباره خطر نابودی نظم بین المللی لیبرال و چندجانبه گرایی مبتنی بر مقررات مرتفع کند.

یک دیپلمات غربی در واشنگتن (که نامش فاش نشده) گفت: جهان به آمریکای قدرتمند نیاز دارد ولی هشدار داد که ساده لوحانه است اگر فکر کنیم که همه چیز به قبل از دوران قبل از پیروزی ترامپ باز خواهد گشت.

بایدن بر خلاف ترامپ که مجری سابق برنامه های تلویزیون واقعیت و تاجر املاک است چند دهه در سیاست خارجی تجربه دارد و تجارب خوبی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس کمیته روابط خارجی سنا داشته است.

بایدن همچنین تمایل زیادی به روابط با اروپا دارد و به گفته تام رایت از اندیشکده آمریکایی بروکینگز این رقیب دموکرات در صورت پیروزی بیش از هر رئیس جمهوری از زمان جورج بوش پدر هوادار روابط با اروپاخواهد بود.

کمپین ترامپ مدعی است که رئیس جمهور دستاوردهایی در بخش سیاست خارجی داشته و از جمله به موفقیت او در عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات و بحرین اشاره می کند.

هواداران ترامپ همچنین مدعی اند که رئیس جمهور موفق شده منافع بیشتری را از متحدان ناتو کسب کرده و به تصمیم او در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی مباهات می ورزند.

یک مقام ارشد دولت ترامپ با رد انتقادها از سیاست خارجی رئیس جمهوری کنونی آمریکا مدعی شده که ترامپ تلاش کرده در خارج از اروپا از جمله در استرالیا، هند، ژاپن و آمریکا ائتلافاتی برقرار کند که هدف از آن مقابله با نفوذ چین است.

این رسانه افزود: حتی اگر دولت بایدن لحن ترامپ را تغییر دهد برخی از متحدان آمریکا این کشور نمی تواند بر اساس شعارهای کمپین انتخاباتی اش نقش رهبری آمریکا را ایفا کند. به عبارتی حتی اگر آمریکا بخواهد نقش سنتی خود در رهبری جهان را برعهده بگیرد این کشور همواره کشوری خواهد بود که ترامپ را انتخاب کرد.

یک دیپلمات اروپایی گفت؛ بایدن نمی تواند یکی از تصمیمات جنجال برانگیز ترامپ یعنی تغییر سفارت آمریکا در اسرائیل از تل آویو به اورشلیم (قدس) تغییر دهد.

این دیپلمات که نامش فاش نشده گفت: دولت بایدن نمی تواند موضع نزدیکی با اروپا درباره روابط با روسیه و ایران اتخاذ کند.

ربه کا لیزنر استادیار کالج جنگی نیروی دریایی آمریکا گفت تاثیر پایدار دوران ترامپ بیش از «معاملات رسمی»، «دیپلماسی غیر رسمی تر» خواهد بود. تصمیم ترامپ برای خروج از بسیاری از توافقات بین المللی نشان داده که رئیسان جمهوری در آمریکا نمی توانند دولت های بعدی را وادار به پیروی از توافقات قبلی کنند. این موضوع به ویژه با توجه به قطبی گرایی در سیاست های داخلی آمریکا صدق می کند.

وی گفت: دوران پیمان های مهم به سر رسیده است. احتمال همتایان اروپایی ما اعتمادی به آمریکا برای حفظ معاملات نخواهند داشت.

این استاددانشگاه معتقد است با توجیه به ظهور قدرت چین، قدرت مانور بایدن محدود است و آمریکا در وضعیت افول نسبی در جایگاه خود قرار دارد و باید اساسا تصوری را که از رویکرد این کشور در سیاست خارجی وجود دارد تغییر دهد.

تام رایت از اندیشکده بروکینز چنین استدلال کرده که اردوگاه بایدن دچار اختلاف بر سر رویکرد این کشور در قبال چین، خاورمیانه، مسائل اقتصادی، دموکراسی لیبرال و روسیه است.

مشاور بایدن در این زمینه گفت، تجربه او از فعالیت در کارزار بایدن چنین اختلافاتی را تایید نمی کند اما یک عضو دیگر این کمپین به فایننشال تایمز گفته است بحث های پیچیده ای درباره سیاست خارجی و امنیت ملی در داخل حزب دموکرات در جریان است.

رایت پیش بینی کرده این اختلافات مطمئنا در صورت پیروزی بایدن آشکار خواهند شد.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برای تعیین رئیس جمهوری و مهاون او ۱۳ آبان ما برگزار خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین