کد خبر: ۶۷۷۱۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
سایه آرای ارسالی با پست بر انتخابات آمریکا؛

سناریوهای محتمل انتخابات آمریکا چیست؟

ده ها میلیون نفر از رای دهندگان آمریکایی امسال یا به صورت غیابی و یا با ارسال رای های خود با پست در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند. دلیل اصلی افزایش میزان مشارکت در انتخابات از طریق ارسال رای با پست شیوع ویروس کرونا است.
سناریوهای محتمل انتخابات آمریکا چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اغلب در شب پس از رای گیری یا نهایتا ساعات اولیه بامداد روز بعد مشخص می شود. به عنوان مثال نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ حدود ساعت ۲ بامداد (به وقت شرق آمریکا) مشخص شد. رسانه‌های ایالات متحده با تکیه بر نتیجه آرای شمارش شده، نتیجه نظرسنجی ها هنگام خروج رای دهندگان از حوزه‌های رای گیری و همچنین سابقه هر ایالت و مناطق مختلف آن ایالت برنده را اعلام می کنند.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ که نتیجه آن چند هفته بعد از رای گیری و با تصمیم دیوان عالی آمریکا به توقف بازشماری آراء در ایالت فلوریدا مشخص شد در این میان یک استثناء بود. با این حال ارسال ده‌ها میلیون رای با پست احتمال تکرار فرایندی مشابه انتخابات سال ۲۰۰۰ را افزایش داده است.

رسانه‌های آمریکا برای تعیین برنده هر ایالت و در نتیجه برنده نهایی انتخابات در دوره‌های گذشته محافظه کارتر شده‌اند. اشتباه برخی رسانه‌ها در معرفی ال گور، نامزد حزب دموکرات به عنوان برنده انتخابات سال ۲۰۰۰ یکی از دلایل اصلی تجدیدنظر آنها در روند معرفی برنده انتخابات در هر ایالت است.

رسانه ها با تعیین برنده رای گیری در هر ایالت، آرای الکترال آن ایالت را به نام نامزد پیروز ثبت می کنند. کل آرای الکترال در اکثر ۵۰ ایالت آمریکا به نام نامزدی ثبت می شود که بیشترین آراء را به دست آورده است.

سناریوهای محتمل انتخابات آمریکا چیست؟

ایالت‌های مین و نبراسکا تنها ایالت هایی هستند که کل آرای الکترال آنها به نام نامزدی که بیشترین رای را در این ایالت ها آورده است ثبت نمی شود. با این حال این دو ایالت به دلیل جمعیت کم آرای الکترال زیادی ندارند. رسانه های آمریکا در طول شب پس از رای گیری، نامزدی را که موفق به کسب ۲۷۰ رای الکترال بشود به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری معرفی می کنند.

بنا به سنت پس از آن نامزد بازنده در جمع هواداران خود حاضر می شود و با پذیرش شکست اعلام می کند که پیروزی در انتخابات را به نامزد پیروز تبریک گفته است. البته چهار سال پیش دونالد ترامپ زودتر از هیلاری کلینتون در جمع طرفداران خود حاضر شد و در نهایت هیلاری کلینتون روز بعد با حضور در برابر دوربین های تلویزیونی به طور رسمی شکست را پذیرفت.

آیا آرای ارسالی با پست منجر به تاخیر در اعلام نتیجه انتخابات خواهد شد؟

شرکت پست آمریکا که با کاهش بودجه روبرو شده است وظیفه انتقال و تحویل آرای پست شده را برعهده دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده با افزایش بودجه شرکت پست مخالفت کرده است. امری که نگرانی‌هایی را بابت امکان تاخیر در تحویل آرای ارسالی پدید آورده است. این در حالی است که شمارش آرای ارسالی با پست به دلیل لزوم تصدیق صحت آنها زمان گیرتر است.

همه ایالت های آمریکا نیز برای ارسال رای با پست مقررات یکسانی ندارند. بسیاری از ایالت ها تنها آن دسته از آرای ارسالی را که تا پایان زمان رای گیری به حوزه ها برسند شمارش خواهند کرد.

برخی از ایالت ها اما تا چند روز پس از پایان رای گیری در روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) نیز آرای دریافتی را شمارش خواهند کرد. مقررات ایالت ها برای زمان شمارش آرای ارسال شده با پست نیز یکسان نیست. برخی از ایالت ها مانند فلوریدا شمارش آرای ارسالی با پست را قبل از روز رای گیری آغاز می کنند اما برخی دیگر تنها پس از پایان رای گیری دست به شمارش آرای ارسالی با پست می زنند.

از سوی دیگر در صورت رقابت فشرده دو نامزد در یکی از ایالت هایی که مهلت دریافت آرای ارسالی با پست را زمان پایان رای گیری تعیین کرده است نیز ممکن است نتیجه نهایی تا یک هفته بعد از انتخابات مشخص نشود. به عنوان مثال نتیجه انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۸ در ایالت آریزونا یک هفته پس از روز رای گیری مشخص شد. این ایالت امسال از جمله ایالت هایی است که شاهد رقابت تنگاتنگ دونالد ترامپ و جو بایدن است.

در این میان نباید فراموش کرد که نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته در سال ۲۰۱۶ حدود یک ماه پس از روز رای گیری مشخص شد، هرچند پیروزی دونالد ترامپ در برابر هیلاری کلینتون پیش از آن مسجل شده بود.

نتیجه رای‌گیری در چه صورت به چالش کشیده خواهد شد؟

در این دوره از انتخابات به دلیل تعداد زیاد آرای ارسالی با پست احتمال اینکه نامزد پیشتاز در شب پس از رای گیری در نهایت برنده انتخابات نشود زیاد است. این در حالی است که رسانه ها در صورت رقابت تنگاتنگ دونالد ترامپ و جو بایدن در یک یا چند ایالت و همچنین عدم شمارش آرای ارسال شده با پست در این ایالت ها، احتمالا هیچ کدام از دو نامزد را برنده رای گیری اعلام نخواهند کرد. به این ترتیب احتمال اینکه یکی از دو نامزد بتواند در ساعات اولیه پس از رای گیری ۲۷۰ رای الکترال را به دست آورد کاهش می یابد.

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در دوره قبل از جو بایدن خواسته است که به هیچ وجه در شب پس از رای گیری شکست احتمالی خود را نپذیرد تا همه آراء شمارش شود. در مقابل اما دونالد ترامپ صحت آرای ارسالی با پست در برخی ایالت‌ها را زیر سوال برده است. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که نامزد جمهوریخواهان شکست احتمالی خود در برخی ایالت‌ها را نپذیرد. او همچنین حاضر نشده است که «انتقال صلح آمیز قدرت» در صورت شکستش در انتخابات را تضمین کند.

نتیجه انتخابات در کدامیک از ایالت‌های سرنوشت‌ساز در شب پس از رای‌گیری مشخص خواهد شد؟

مقامات ایالت های فلوریدا و کارولینای شمالی بر این باور هستند که نتیجه شمارش اکثر آراء در این دو ایالت در شب پس از رای گیری مشخص خواهد شد. رقابت دونالد ترامپ و جو بایدن در هر دو ایالت بسیار فشرده است. نامزد جمهوریخواهان چهار سال پیش در هر دو ایالت موفق به غلبه بر هیلاری کلینتون شد. به این ترتیب می توان انتظار داشت که روند تعیین تکلیف انتخابات این دوره تا حدود زیادی به نتیجه شمارش آراء در این دو ایالت وابسته خواهد بود.

در صورتی که جو بایدن موفق شود تا دونالد ترامپ را در این دو ایالت شکست دهد بخت رئيس جمهوری کنونی آمریکا برای راهیابی مجدد به کاخ سفید بسیار کاهش خواهد یافت. این در حالی است که سه ایالت کلیدی پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان مانند فلوریدا و کارولینای شمالی شمارش آرای ارسالی با پست را زودتر آغاز نمی‌کنند. به این ترتیب ممکن است برنده آرای الکترال این ایالت ها تا چند روز پس از رای گیری مشخص نشود. جو بایدن هم اکنون در نظرسنجی‌های انجام شده در این سه ایالت از دونالد ترامپ پیشی گرفته است. رئیس جمهوری کنونی آمریکا چهار سال پیش در هر سه ایالت پیروز شده بود.

سناریوهای محتمل انتخابات آمریکا چیست؟

نامزد دموکرات‌ها با احتساب آرای الکترال ایالت هایی که پیروزی وی در آنها قطعی به نظر می رسد و همچنین دو ایالت نیوهمپشایر و مینه سوتا ۲۲۶ رای الکترال خواهد داشت. این دو ایالت از جمله ایالت های کلیدی محسوب می شوند اما جو بایدن بنا به نظرسنجی ها در این دو ایالت با اختلاف قابل توجهی پیشتاز است. این در حالی است که هیلاری کلینتون نیز چهار سال پیش در این دو ایالت پیروز شده بود.

نامزد دموکرات ها با احتساب آرای الکترال نیوهمپشایر و مینه سوتا، برای پیروزی در شب پس از رای گیری (بدون در نظر گرفتن نتیجه ایالت های پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین) به غلبه بر دونالد ترامپ در فلوریدا نیازی مبرم خواهد شد.

در مقابل سناریوی پیروزی دونالد ترامپ بدون کسب آرای الکترال سه ایالت پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان بسیار نامحتمل به نظر می رسد.

اگر نامزد بازنده نتیجه را نپذیرد چه خواهد شد؟

در صورتی که نامزد بازنده انتخابات نتیجه رای گیری در یک یا چند ایالت را به چالش بکشد نزاعی حقوقی بین دو طرف آغاز خواهد شد. با این حال امکان به چالش کشیدن نتیجه انتخابات در شرایطی وجود خواهد داشت که اختلاف آراء دو نامزد در یک یا چند ایالت سرنوشت ساز اندک باشد.

دونالد ترامپ پیش از این گفته است که به باور او پرونده این دوره از انتخابات مانند سال ۲۰۰۰ به دیوان عالی کشیده خواهد شد. عالی ترین نهاد قضایی ایالات متحده در آن سال ۳۶ روز پس از روز انتخابات دستور توقف بازشماری آراء در فلوریدا را صادر کرد. تصمیمی که به معنای پیروزی جورج بوش پسر در این ایالت تعیین کننده و راهیابی او به کاخ سفید بود.

نامزد جمهوریخواهان ممکن است که پس از شمارش آرای ارسالی با پست صحت رای گیری در یک یا چند ایالتی را که جو بایدن در آنها برنده شده است زیر سوال ببرد. او در این صورت به دادگاه شکایت خواهد کرد و حکم دادگاه های فدرال نیز احتمالا در نهایت در دیوان عالی به چالش کشیده خواهد شد. اما حتی حکم دیوان عالی نیز ممکن است فصل الخطاب نباشد. زیرا فرماندارها و مقامات یک یا چند ایالت ممکن است در صورت پیروزی نامزد حزب مخالفشان از تصدیق نتیجه انتخابات در ایالت خود سر باز بزنند. در این صورت اگر هیچ کدام از دو نامزد موفق به کسب ۲۷۰ رای در کالج الکترال نشوند وظیفه انتخاب رئیس جمهوری و معاون او با کنگره خواهد بود.

سناریوی ریاست جمهوری ترامپ با معاونت هریس؛ تکلیف بن‌بست در کالج الکترال چه می‌شود؟

در صورتی که آرای الکترال دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مساوی (۲۶۹ در برابر ۲۶۹) باشد یا تکلیف نتیجه انتخابات در یک یا چند ایالت مشخص نشده باشد وظیفه انتخاب رئیس جمهوری با مجلس نمایندگان خواهد بود. این رویداد از سال ۱۸۲۴ میلادی تاکنون سابقه نداشته است. با این حال احتمال روی دادن چنین سناریویی منتفی نیست. دوره جدید مجلس نمایندگان آمریکا ابتدای ماه ژانویه آغاز می شود و دموکرات ها به احتمال زیاد اکثریت خود را در این مجلس حفظ خواهند کرد.

اما انتخاب رئیس جمهور از سوی مجلس نمایندگان نیز ساز و کاری مشابه کالج الکترال دارد. اعضای مجلس نمایندگان از هر ایالت باید با برگزاری رای گیری داخلی اعلام کنند که تک رای آن ایالت به کدام نامزد تعلق می گیرد. این فرایند با وجود اکثریت دموکرات ها در مجلس نمایندگان احتمالا به سود جمهوریخواهان خواهد بود و منجر به راهیابی دوباره دونالد ترامپ به کاخ سفید خواهد شد. با این حال تکلیف معاون رئیس جمهوری را مجلس سنا مشخص خواهد کرد. هر چند جمهوریخواهان هم اکنون در مجلس سنا اکثریت کرسی ها را در اختیار دارند اما احتمال تغییر ترکیب کنونی مجلس سنا و به اکثریت رسیدن دموکرات ها در انتخابات سوم نوامبر زیاد است. در این صورت مجلس سنا با ترکیب جدید احتمالا کامالا هریس را به عنوان معاون رئیس جمهوری انتخاب خواهد کرد.

به این ترتیب ممکن است که آمریکایی ها روز ۲۰ ژانویه سال آینده میلادی (اول بهمن سال جاری شمسی) شاهد مراسم تحلیف دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری و کامالا هریس به عنوان معاون رئیس جمهوری باشند.

از سوی دیگر اگر ایالت یا ایالت هایی به دلیل نزاع حقوقی بین دو کارزار انتخاباتی تا روز هشتم دسامبر (۱۸ آذر) اعضای خود در کالج الکترال را معرفی نکرده باشند ممکن است هیچ کدام از نامزدها ۲۷۰ رای الکترال را کسب نکنند. در این حالت نیز فرایند انتخاب رئیس جمهوری در مجلس نمایندگان و معاون رئیس جمهوری در مجلس سنا به اجرا در خواهد آمد.

این سناریو در این دوره به طور خاص در صورتی که دونالد ترامپ پس از شمارش آرای ارسالی با پست در یک یا چند ایالت نتیجه رای گیری در آن ایالت را نپذیرد محتمل خواهد بود. در این حالت فرماندارها یا مقامات جمهوریخواه ایالت هایی که جو بایدن پس از شمارش آرای پستی در آنها برنده شده است از تائید نتیجه انتخابات اجتناب خواهند کرد. این اتفاق در سال ۲۰۰۰ در ایالت فلوریدا روی نداد زیرا رای دیوان عالی به نفع جورج بوش پسر، نامزد جمهوریخواهان بود و فرماندار ایالت فلوریدا نیز جب بوش، برادر او بود. اما اگر رای دیوان عالی به نفع ال گور رقم خورده بود احتمال اینکه جب بوش با عدم تائید نتیجه رای گیری در فلوریدا مانع از انتخاب ال گور در کالج الکترال شود وجود داشت. در این صورت ترکیب هیات های نمایندگی هر ایالت در مجلس نمایندگان جدید آمریکا در سال ۲۰۰۱ رئیس جمهوری را بر می گزید.

در نهایت اکنون در حالی که تنها چند روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده به نظر می رسد که شمارش آراء در شب پس از رای گیری روز سوم نوامبر ممکن است رئیس جمهوری این کشور را مشخص نکند. با این حال حتی اگر برنده انتخابات در طول آن شب مشخص نشود اما احتمالا تصویر روشن تری از اینکه کدام سناریو در روزها و شاید هفته های پس از آن محتمل تر است به دست خواهد آمد.

سناریوهای محتمل انتخابات آمریکا چیست؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
3
مسخره کردن آمریکاییها با عکس و فتوشاپ و متن های خنده دار مثل این همه سال
فقط خالی کردن خودمانه و بس
طی این چهل سال فقط ما ضرر کردیم و منافع بلند مدت ما و کشور عزیزمان
و رشد قابل توجه ارزش دلار در مقابل ریال گواه این ادعاست
وقتی ارزش پول و اقتصاد ملتمان سیر نزولی داره و هر سال شدیدتر شده
اگر منافع ملی مد نظرباشه و به فکر آینده گان و جوانان باشیم به یقین باید مدیران ما خیلی زودتر از اینا با امریکای لعنتی وارد مذاکره میشدند
و نمی دانم این رویه تا کی ادامه دارد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین