کد خبر: ۶۷۷۲۵۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹

داروخانه‌های تبریز خالی از انسولین است

تمام داروخانه‌های مرکز استان آذربایجان شرقی را که زیر پا بگذاری، خبری از انسولین قلمی نیست و این شرایط نامطلوبی است که بیماران مبتلا به دیابت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
داروخانه‌های تبریز خالی از انسولین است
آفتاب‌‌نیوز :

نبود انسولین قدری او را آشفته کرده. یکی از بیماران مبتلا به دیابت را می‌گویم که نسخه پزشک را در دست گرفته. زمانی که دست خالی از داروخانه بیرون آمد، تلفنی کرد و گفت: در این داروخانه هم نیست. چه خبر از تو؟ پیدا کردی؟ اما گویا پشت تلفن هم همان جوابی را شنید که در داروخانه شنیده بود. جواد ۱۷ سالی می‌شود که به دیابت مبتلا است، یعنی از موقعی که چند سال بیشتر نداشته. کار و زندگی‌اش را رها کرده و دنبال پیدا کردن انسولین از داروخانه است. می‌گوید داروهای بیماری‌های خاص و بیماران دیابتی باید در هر شرایطی وجود داشته باشد؛ ما اگر انسولین تزریق نکنیم، نمی‌توانیم زنده بمانیم.

سهمیه‌بندی انسولین در داروخانه‌ها
حسن آقاجانی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به کمبود انسولین‌های قلمی گفت: در حال حاضر، عرضه انسولین‌ها سهمیه‌بندی شده و بر اساس اعلام سهمیه هر استان از تهران بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود. سهمیه‌بندی انسولین و مشخص شدن سهمیه بر اساس مصرف هر بیمار توسط سیستم‌های سازمان بیمه‌گر، انسولین را با کمبود در بازار مواجه کرده است.

وی توضیح داد: انسولین‌ها داروهای تأییدی هستند و داروخانه‌ها نیز در سیستم سازمان بیمه‌گر تأیید می‌کنند. برای مثال، ممکن است تجویز پزشک برای بیمار ۱۵ انسولین قلمی باشد، اما سازمان بیمه ۷ انسولین را تأیید کند که در این صورت کمبودی وجود ندارد، بلکه سیاست بیمه برای کنترل کردن هزینه‌ها است. احتمال اینکه قاچاق انسولین وجود داشته باشد ضعیف است، چراکه تعداد داروهای تحویلی به داروخانه‌ها ثبت و برای تأیید به بیمه تحویل داده می‌شود.

به گفته معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز، انسولین‌های ایرانی از سال‌های گذشته در بازار موجود و به حد کافی وجود دارد ولی با ورود انسولین‌های قلمی به بازار، مصرف آنها کاهش یافته و بیماران به دلیل استفاده راحت از انسولین‌های قلمی به آنها روی آورده‌اند و حال، کمبود در انسولین‌های قلمی است.

انسولین‌های وارداتی از کشورهای اروپایی
آقاجانی با اشاره به ورود انسولین‌های قلمی نورومیکس و نوورپید از کشورهای اروپایی گفت: انسولین‌های تولید داخل به حد کافی در بازار موجود است و تولید انسولین‌های قلمی نیز اخیراً شروع شده و به صورت محدودی وارد بازار شده است و اگر ادامه یابد، عرضه آن افزایش خواهد یافت. ادامه‌دار بودن کمبود انسولین در بازار مشخص نیست و به میزان واردات بستگی دارد. به هر حال تلاش بر این است که این وضعیت مدیریت شود تا انسولین به دست تمام بیماران برسد.

وعده راه‌اندازی سامانه برای مدیریت و توزیع عادلانه انسولین‌
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از راه‌اندازی سامانه برای توزیع عادلانه انسولین به بیماران خبر داد و افزود: علاوه بر ثبت داروهای انسولین توسط داروخانه‌ها در بیمه، در این سامانه نیز ثبت خواهد شد و خرید انسولین از یک داروخانه فقط بر اساس کد ملی فرد ممکن است و امکان خریداری همان فرد با کد ملی از داروخانه دیگر میسر نخواهد بود. از این سامانه برای مدیریت و توزیع عادلانه انسولین‌ها به بیماران استفاده خواهد شد و تمام داروخانه‌ها نیز باید آن را برای استفاده از انسولین‌های قلمی به کار گیرند.

انسولین آب شده و زیر زمین رفته
خانم کریم‌پور یکی از بیماران دیابتی و ۵۶ساله است که مانند تمام بیماران دیگر با نبود انسولین قلمی مواجه شده. این بیمار دیابتی گفت: اوایل از انسولین‌های ایرانی استفاده می‌کردم، اما مدتی است که به تجویز پزشک از انسولین قلمی استفاده می‌کنم. از صبح به همه داروخانه‌های مرکز شهر سر زدم، ولی انسولین‌های قلمی اصلاً وجود ندارد. کار به جایی رسیده که از شهرهای دیگر هم پیگیری می‌کنیم، اما انسولین آب شده و زیر زمین رفته.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین