کد خبر: ۶۷۷۶۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد

طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر می‌خواهیم به قشر زحمتکش مستوجب کمک و احترام بازنشستگان کمک کنیم، باید این کمک در قالب کمک‌های معیشتی و هدف‌مند انجام شود.
طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور
آفتاب‌‌نیوز :

محسن خندان‌دل در خصوص طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سال‌های گذشته در قانون مطرح شده و در برخی از سال‌ها در کنار این بحث، ضرایبی تحت عنوان ضرایب افزایش حقوق توسط دولت عنوان می‌شود و ماده 30 برنامه ششم توسعه نیز این موضوع را تاکید می‌کند. امسال 6500 میلیارد تومان بودجه برای اجرای این طرح در نظر گرفته‌ شده تا علاوه بر افزایش سنواتی حقوق به بازنشستگان مشمول طرح همسان‌سازی داده‌ شود.

وی در خصوص تاثیر اجرای این طرح در جامعه گفت: ما همواره سطح درآمد خود را با سطح هزینه مقایسه می‌کنیم و در شرایط سخت اقتصادی از این قضیه رنج می‌بریم که درآمد افزایشی نیافت، در حالی‌ که هزینه کالا افزایش یافته‌، اتفاقی که این روزها به‌ کرات در کشور ما رخ می‌دهد. چنین اتفاقی بار روانی بزرگی بر افرادی که درآمد ثابتی دارند، می‌گذارد که دو گروه بزرگ از این افراد، قشر کارگران و قشر بازنشستگان هستند. اجرای چنین طرح‌هایی ممکن است بار مثبتی برای این اقشار ایجاد کند اما از نظر اقتصادی صددرصد به ضرر این قشر و کل آحاد جامعه اقتصادی است.

این کارشناس اقتصادی افزود: در جنگ جهانی دوم تورم به قدری شدید شده‌ بود که حتی امکان خرید یک عدد تخم‌ مرغ برای هیچکس وجود نداشت، زیرا عرضه‌ای برای کالا نبود، عرضه‌کننده نرخ را تعیین می‌کرد و فرد به طور مثال حاضر می‌شد تا تخم‌ مرغ را با یک عدد خانه مبادله کند و بحث عرضه و تقاضا از حالت عادی خارج شده‌ بود.

خندان‌دل خاطرنشان کرد: امروز در کشور ما مشابه این اتفاق رخ داده‌، تمام عوامل داخلی نیز تحت‌الشعاع سیاست‌های اقتصادی قرار گرفته و هیچ نگاه کارشناسی بر افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. زمانی که تولیدکننده‌ای در آبان ماه اعلام می‌کند نرخ کالا افزایش خواهد یافت، مگر چه عاملی در تولید این کالا تغییر کرده و افزایش یافته‌ که باعث تغییر قیمت کالا می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه قیمت کالا سه فاکتور حقوق و دستمزد نیروی انسانی، قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جانبی تاثیرگذار هستند، عنوان کرد: در آبان‌ ماه تغییری بر حقوق و دستمزد اعمال نمی‌شود. حتی با احتساب کم‌ شدن تفاوت قیمت ارز نیمایی و آزاد و قرارگیری دلار بر پایه 30 هزار تومان که مربوط به ماه اخیر نیست و حداقل در چهار ماه گذشته شاهد چنین اتفاقاتی در نرخ ارز بوده‌ایم، تغییری در قیمت کالا اتفاق نمی‌افتد، کمااینکه بسیاری از کالاهای موجود در بازار نیز وابستگی به ارز ندارند. به طور مثال یک کیلو خیارشور از کیلویی 15 هزار تومان به 45 هزار تومان افزایش یافته، در حالی‌که نمک، خیار و آب مصرفی آن وارداتی نیست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عده‌ای تصور می‌کنند که اگر درآمدشان افزایش یافته و به طور مثال اگر در گذشته پرایدی با قیمت 15 میلیون خریداری کرده‌ بودند و در حال حاضر قیمت این پراید به حدود 150 میلیون تومان رسیده، در واقع دارایی آن‌ها افزایش یافته‌ است. چنین نگاه‌هایی در افزایش حقوق و دستمزد به اقتصاد پایه‌ای یعنی زیربنای اقتصاد و غیر پایه‌ای یعنی اقتصاد جاری کشور به‌ شدت صدمه وارد می‌کند.

خندان‌دل در خصوص تاثیر اجرای چنین طرح‌هایی در اقتصاد پایه تصریح کرد: از منظر اقتصاد پایه‌ای، حجم نقدینگی بازار با تزریق پول در قالب افزایش به طور مثال حداقل دستمزدهای ماهانه بازنشستگان لشکری و کشوری افزایش می‌یابد. افزایش و تزریق نقدینگی به بازار پولی کشور به معنای پایین‌ آوردن ارزش پول جاری است، تبعات این اتفاق بر گردن عده‌ای می‌افتد و گفته‌ می‌شود که این افراد بازار ارز را به‌ هم می‌ریزند، در حالی ‌که این موضوع صحت ندارد و تزریق پول باعث کاهش ارزش پول ملی در مقایسه با پول سایر کشورها می‌شود و نرخ دلار یا یورو افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در اقتصاد پایه‌ای خودمان باعث ایجاد چنین اتفاقی می‌شویم و این موضوع باعث می‌شود تا شاهد افزایش مدام قیمت در بازار تحت عنوان افزایش نرخ پول‌های خارجی باشیم. وقتی از کسی در خصوص افزایش قیمت سوالی می‌شود، بیان می‌کند که نرخ ارز افزایش یافته و تصور بر این است که ارز از کشور دیگری وارد کشور ما می‌شود و حال باید با قیمت بیش‌تری آن را وارد کنیم.

این کارشناس اقتصادی در خصوص راهکار مناسب برای افزایش حمایت از افراد جامعه بیان کرد: در سایر کشورها به جای تزریق این نقدینگی حمایت‌های معیشتی کنترل ‌شده انجام می‌شود. در کشورهای حوزه اقیانوسیه، کم‌ترین حجم آسیب‌دیدگی ویروس کرونا را شاهد بوده‌ایم. دلیل این موضوع این است که به محض رخ دادن این اتفاق حمایت‌های معیشتی انجام، هزینه یک ماه زندگی به حساب هر فرد واریز و یک کارتن لوازم بهداشتی و یک کارتن لوازم خوراکی و معیشتی ارسال شد اما بیان کردند که اگر فردی به بیرون و به خیابان بیاید با او برخورد بسیار شدیدی انجام می‌شود.

خندان‌دل با اشاره به لزوم اهدای کمک‌های معیشتی به جای تزریق نقدینگی به جامعه خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم به قشر زحمتکش مستوجب کمک و احترام بازنشستگان کمک کنیم، باید این کمک در قالب کمک‌های معیشتی و هدف‌مند انجام شود. باید مجددا شرکت‌ تعاونی‌ها احیا شده و به‌ جای افزایش 16.5 درصدی حقوق در قالب همسان‌سازی، به طور مثال کالا از تعاونی با تخفیف 16.5 درصدی اهدا شود.

وی در خصوص تاثیر اجرای این طرح در اقتصاد جاری گفت: از منظر اقتصاد جاری، زمانی که فردی پولی در جیب ندارد، به سراغ هزینه‌های غیر ضروری نمی‌رود. به بیانی دیگر با افزایش نقدینگی در دست مردم آن‌ها ناخواسته به سمت مصرف‌گرایی می‌روند. درست است که ایجاد گردش مالی به اقتصاد کشور کمک می‌کند و چرخه اقتصادی را به گردش درمی‌آورد اما کمکی به معیشت خانواده نخواهد کرد، زیرا اقدام صورت‌ گرفته هدفمند و در راستای رفع مشکلات جامعه هدف نیست.

این کارشناس اقتصادی افزود: بودجه در نظر گرفته‌ شده برای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 96، 2200 میلیاردتومان، در سال 98، 3250 میلیارد تومان و امسال 6500 میلیارد تومان بوده‌ که این موضوع نیز نشان از کاهش ارزش پول ملی دارد، یعنی در سال 99 نسبت به سال 96، ارزش پول ملی کشور ما حدود یک‌سوم شده‌ است.

خندان‌دل ادامه داد: کشور ما اقتصادی سیاسی دارد. اقتصاد سیاسی چندوجهی و چندبعدی‌ است. ما باید در حوزه سیاست و امنیت ملی نکاتی را مدنظر قرار دهیم که در اقتصاد صرف این نکات مدنظر قرار نمی‌گیرند و دولت امروز برای ایجاد یک بار روانی مثبت، تزریق پول و نقدینگی را در جامعه انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: این افزایش حقوق افراد در مقایسه با افزایش هزینه‌های روزانه فرد، چه بسا حقوق او را کم‌تر از قبل کرده‌ باشد. در اقتصاد سیاسی، سیاستمداران مجبور هستند برای حفظ رضایت افراد جامعه پول رایج کشور را وارد بازار کنند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت فعلی کشور عنوان کرد: امروز طبقه میانی در جامعه وجود ندارد و سیاستمداران تلاش می‌کنند تا شرایطی را در جامعه ایجاد کنند که افراد خود را متعلق به طبقه پایین جامعه ندانند. به طور مثال زمانی که فردی پراید دارد، گفته می‌شود که ماشینی 100 میلیونی داشته، بنابراین وضع اقتصادی خوبی دارد.

خندان‌دل تصریح کرد: تصمیمات صحیح اقتصادی مبتنی بر علوم روز دنیا ما را به عقلانیت و موفقیت می‌رساند. باید برای مردمی که انسان‌های باشرفی هستند اما شب به ناچار شرمنده زن و بچه خود می‌شوند، فکری بکنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
4
منطق شما درست اما اینکه نمیشود همیشه حقوق بازنشسته ها کمتر باشد ودرست نشود چرا که بار تورمی دارد حالا مگر چند میلیون بازنشسته داریم که باعث افزایش نقدینگی بشه در ثانی مرگ یکبار شیون هم یکبار اگر به فرض در حال حاضر بار تورمی هم داشته در سالها بعد در اقتصاد حل میشود و عدالت برای باز نشسته ها هم اجرا شده است باید یکبار برای همیشه این موضوع فیصله پیدا میکرد حالا هم که دولت مجلس اومدن یکاری انجام بدن یک عده دارن اعتراض میکنن ثالثا دولت به علت عدم توان در تامین کمکهای معیشتی غیر نقدی از سال گذشته با حذف اون به جاش داره ماهیانه مبلغی پرداخت میکنه که یک دهم کمکهای غیر نقدی هم نیست پس این تفکر وتئوری شما لااقل برای وضعیت کنونی اجرا شدنی نیست پس نباید بازنشستگان تاوان بدهند وضرر کنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین