کد خبر: ۶۷۷۷۲۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶

ماموریت ویژه و انتخاباتی خاتمی به مجمع روحانیون /استارت ورود اصلاح طلبان به انتخابات ۱۴۰۰ زده شد؟

به نظر می رسد تا الآن حضور مردم خیلی جدی نشده و این چیزی است که مجمع به خوبی درک کرده و تجربه انتخابات مجلس نشان داد که ظاهرا درصد کم آراء مسأله خیلی مهمی نیست و حتی ممکن است مشارکت مردم آسیب جدی به روندی که طراحی شده بگذارد و به همین دلیل پیش بینی می شود که حاکمیت به مشارکت حداقلی راضی شود.
ماموریت ویژه و انتخاباتی خاتمی به مجمع روحانیون /استارت ورود اصلاح طلبان به انتخابات ۱۴۰۰ زده شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

مجمع روحانیون مبارز در ادامه جلسات نوبه ای خود ۵ آبان ماه جلسه مجازی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین خاتمی برگزار کرد.

در این جلسه پس از ارائه اخبار سیاسی و فرهنگی، مشکلات حاد اقتصادی و معیشتی مردم و عوامل دور و نزدیک آن مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و سپس گزارشی از آخرین نظرسنجی از میزان تاب آوری اجتماعی که گزارش مهمی بود به جلسه ارائه شد.

دستور اصلی جلسه موضوع انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بود و اولین نکته مهمی که مورد توجه قرار گرفت حراست از اصل اساسی انتخابات و نقش مردم به عنوان نماد جمهوریت نظام و از بین بردن موانع انتخابات واقعی بود.

در این جلسه با یادآوری و توجه ویژه به این نکته که بحران کرونا در جهان به ویژه در ایران و مشکلات طاقت فرسای اقتصادی و معیشتی جامعه به ویژه اقشار گسترده آسیب پذیر مجال پرداختن به هر موضوعی را تنگ کرده است، ولی یادآوری شد که انتخابات موضوعی است که اگر رها شود سر رشته امور را از دست همه خارج خواهد ساخت .

بر این اساس مجمع کمیته ای از اعضای خود را مامور کرد که شرایط انتخابات را بررسی کنند و برنامه ای برای ورود مؤثر مجمع در بحث انتخابات و شرایط لازم برای مشارکت فعال تهیه و در جلسه آتی مجمع ارائه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی ابطحی درباره جزئیات این جلسه به جماران گفت: مجمع مدت ها است که جلسات نوبه ای دو هفته ای مربوط به بحث انتخابات را از طریق اسکایپ و فضای مجازی دنبال می کند. اما بعد از بیانیه آیت الله موسوی خوئینی ها این موضوع جدی تر دنبال شد و نظرات مختلف بر اساس محورهای این بیانیه مطرح شد.

وی افزود: من فکر می کنم اصلی ترین دغدغه مجمع نسبت به انتخابات این است که انتخابات دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است و جامعه بر اساس این دستاورد رأی و نظر خودشان را اعلام می کنند و اگر این دستاورد بزرگ، کمرنگ و یا به یک عنصر خالی از محتوا تبدیل شود طبیعتا قدرت مردم گرفته می شود و بُعد جمهوریت به طور جدی مورد خدشه قرار می گیرد. یعنی علی رغم مشکلاتی که برای مردم هست، آنها باید این نهاد را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه انتخابات شرایط دارد، تصریح کرد: شرایط انتخابات، توجه کردن به رأی مردم است؛ به صورت آزاد و در فضایی که همه کسانی که می توانند در انتخابات مورد توجه مردم قرار بگیرند، از جریانات مختلف امکان حضور داشته باشند.

 

ابطحی گفت: در جلسه هم بحث شد که آنچه به چشم می آید روندی نیست که اتفاق جدیدی بیفتد و احتمالا انتخابات ریاست جمهوری بر اساس همان حداقل آراء و حداقل کاندیداهای مطلوب پیش می رود. ولی از باب اینکه ما حتما مسیر واقعی رسیدن به رأی مردم را طی کنیم، بحث این مطرح بود که شاید ضرورت نداشته باشد گذشته را قضاوت کنیم و نیاز دارد که به آینده هم نگاه کنیم، گرچه از نظر تحلیلی باور ما این است که اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.

وی تأکید کرد: بالاخره یک جریان سیاسی باید دیدگاه خودش را برای اینکه نظرات مردم در جامعه مقبول بیفتد مطرح کنند و طبیعی است که اگر چنین اتفاقی نیفتد و انتخابات به شکل واقعی در جامعه برگزار نشود، جریان اصلاحات و بدنه جامعه امکان اینکه بتوانند فعالانه کاندیدا معرفی کنند و در انتخابات فعال باشند را نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: مشارکت فعال در انتخابات وقتی خواهد بود که شرایط انتخاب فراهم و انتخابات واقعی باشد. طبیعی است که در هر شرایطی نظرات مختلفی وجود دارد اما باید شرایط انتخابات طوری باشد که بتوان عنوان انتخابات بر آن گذاشت.

عضو مجمع روحانیون مبارز اظهار کرد: به نظر می رسد تا الآن حضور مردم خیلی جدی نشده و این چیزی است که مجمع به خوبی درک کرده و تجربه انتخابات مجلس نشان داد که ظاهرا درصد کم آراء مسأله خیلی مهمی نیست و حتی ممکن است مشارکت مردم آسیب جدی به روندی که طراحی شده بگذارد و به همین دلیل پیش بینی می شود که حاکمیت به مشارکت حداقلی راضی شود.

وی با تأکید بر اینکه حذف مردم از مدار حاکمیت چیزی نیست که بتوان به آن بی توجه بود، ادامه داد: به همین دلیل مجموعه ای تشکیل شده که بررسی کنیم چه با طرح هایی می توانیم در انتخابات ورود کنیم و ببینیم که آیا طرح هایی وجود دارد که مردم حس کنند با مشارکتشان می توانند تغییر جدی ایجاد کنند؟

ابطحی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که مطرح است هم این است که به هم ریختگی موجود در داخل جریان اصلاحات سازماندهی شود و تصمیم مشخص و معینی همه با هم بگیرند. امیدوارم آن جلسات برگزار شود و نتایجش را هم به اطلاع ملت برسانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
0
چوب های دوسر ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
0
فرقی نمی کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
2
درود بر خاتمی عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
با این وضعیت حاکمیت و چینش قدرت در ایران هر کسی رئیس جمهور شود هیچ کاری نمی تواند بکند و در اخر سر هم می شود مغضوب پدر خوانده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
متاسفانه به اصلاح طلبان اجازه خدمت نمی دهند ودر آخر تمام کاسه و کوزه ها سر اصلاح طلبان شکسته می شود همون بهتر که کاندیدای ریاست جمهوری معرفی نکنند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین