کد خبر: ۶۷۷۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵

الکاظمی: تظاهرکنندگان مانع انحراف تظاهرات به دست قانون شکنان شدند

نخست‌وزیر عراق از رعایت نظم و انضباط ازسوی اکثریت مطلق تظاهرات‌کنندگان و رفتار حرفه‌ای نیروهای امنیتی عراق تشکر کرد.
الکاظمی: تظاهرکنندگان مانع انحراف تظاهرات به دست قانون شکنان شدند
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از میدل ایست نیوز، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، در نشست هفتگی هیئت وزیران عراق تأکید کرد که سفرش به کشورهای اروپایی سفری مثبت بوده است.

به گزارش کانال تلگرام رسمی دفتر نخست وزیر عراق او امروز (سه‌شنبه ۲۷ اکتبر) گفت که این سفر باعث ارائه تصویری واضح از وضعیت عراق شد و به امضای یادداشت‌هایی در عرصه‌های حمل‌ونقل و کشاورزی و آموزش و فرهنگ انجامید.

الکاظمی افزود که سران این کشورها از عزم دولت برای اجرای انتخابات و اعلام موعد برگزاری آن ابراز رضایت و بر حمایت از اجرای آن تأکید کرده‌اند.

نخست‌وزیر عراق همچنین از رعایت نظم و انضباط ازسوی اکثریت مطلق تظاهرات‌کنندگان و رفتار حرفه‌ای نیروهای امنیتی عراق تشکر کرد و گفت که برخی گروه‌های قانون شکن کوشیدند که تظاهرات را از مسیر مسالمت‌آمیز آن منحرف کنند اما تظاهرکنندگان مانع از آن شدند.

وی گفت که عراق با چالش‌های بزرگی روبه‌روست و باید آنها را به فرصت‌هایی برای خدمت به میهن و ملت تبدیل کند.

همچنین فعالان تظاهرات در عراق دو روز پس از راه‌پیمایی در نخستین سالروز تظاهرات ۲۵ اکتبر، در صدد برچیدن چادرهای تظاهرات در میدان التحریر بغداد برآمده‌اند.

عاملان تظاهرات در عراق دو روز پس از راه‌پیمایی در نخستین سالروز تظاهرات ۲۵ اکتبر، در صدد برچیدن چادرهای تظاهرات در میدان التحریر بغداد برآمده‌اند.

به گزارش «الشرق الاوسط» این تصمیم درپی نگرانی‌ از احتمال حمله به تحصن‌کنندگان در میدان التحریر ازجانب گروه‌های مسلح گرفته شده است.

«موسی رحمه»، از سران تظاهرکنندگان در بغداد، تأکید می‌کند که «معترضان نگران‌اند که در صورت پافشاری بر ماندن در میدان‌های تظاهرات هدف حمله گروه‌های مسلح ناشناس که دست به آدم‌ربایی و ترور فعالان مدنی زده‌اند، قرار گیرند.

وی افزوده که «زمزمه‌هایی درباره توافق برای پایان دادن به تظاهرات به گوش می‌رسد و نیروهای وابسته به جریان صدر و برخی از دیگر گروه‌های مسلح بر تعداد افراد خود در اطراف میدان التحریر افزوده‌اند».

روز دوشنبه، فردای تظاهرات اصلی در سالروز ۲۵ اکتبر، برخی نقاط بغداد شاهد درگیری‌هایی میان معترضان و نیروهای امنیتی بود، به‌خصوص وقتی که معترضان در پی عبور از پل‌هایی برآمدند که به منطقه خضراء می‌رسد، آنان بدین منظور به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند و نیروهای امنیتی هم با شلیک گاز اشک‌آور آنان را متفرق کردند.

ناصریه و کربلا و دیوانیه هم شاهد تنش‌هایی از این نوع هرچند به صورت محدود بود.

با وجود آرامش نسبی در تظاهرات، کمیساریای حقوق بشر عراق با انتشار بیانیه‌ای از زخمی شدن ۳۲ تظاهرکننده و ۱۳۸ نیروی امنیتی در اولین روز تظاهرات خبر داد.

این کمیساریا در بیانیه خود تأکید کرد که این تلفات نتیجه استفاده برخی معترضان از کوکتل مولوتف علیه نیروهای امنیتی و پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی بود.

کمیساریای حقوق بشر عراق از معترضان خواست که حالت مسالمت‌آمیز تظاهرات خود را حفظ کنند و نگذارند که کسانی آن را از حالت مسالمت‌آمیز خارج سازند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین