کد خبر: ۶۷۷۷۹۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
شاخص بورس در ارتفاع یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد قرار گرفته است

افت شدید بورس در ۱۰ دقیقه| شاخص بورس ارتفاع ۱.۳ میلیون واحد را هم از دست داد

بورس در ۱۰ دقیقه ابتدایی ۲۰ هزار واحد افت کرد. در جریان معاملات امروز بازار سرمایه دقایقی پیش، شاخص بورس ارتفاع ۱.۳میلیون واحد را هم از دست داد.
افت شدید بورس در ۱۰ دقیقه| شاخص بورس ارتفاع ۱.۳ میلیون واحد را هم از دست داد
آفتاب‌‌نیوز :

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه در حالی تا به این لحظه یک میلیارد و ۳۵۹ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان در ۱۵۶ هزار نوبت توسط معامله‌گران در بورس دست به دست شده که شاخص بورس با ثبت افت ۲۲ هزار واحد، در ارتفاع یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد قرار گرفته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نماد‌های معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، ملی مس ایران و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بیشترین اثر منفی را بر نماگر بازار سرمایه داشته‌اند.

افت شدید بورس در ۱۰ دقیقه| شاخص بورس ارتفاع ۱.۳ میلیون واحد را هم از دست داد

به نوشته خبرگزاری تسنیم، از سوی دیگر در فرابورس ایران نیز با معامله ۲۹۰ میلیون ورقه به ارزش ۳۹۳ میلیارد تومان در ۸۷ هزار نوبت، تا به این لحظه شاخص فرابورس هم ۱۲۳ واحد افت کرده و در ارتفاع ۱۶ هزار و ۵۶ واحد قرار گرفته است.

 آیا امروز بورس جمع می‌شود؟

سایت تجارت‌نیوز نیز درباره ریزیش بورس نوشت: در دو هفته اخیر روند شاخص کل نزولی بود و امروز نیز با شروع معاملات بازار سهام عرضه در کلیت بازار باعث شد تا شاخص کل کانال یک میلیون و 300 هزار واحد را نیز از دست بدهد و به یک میلیون و 278 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز روندی نزولی داشته و کلیت بازار سهام قفل در صف‌های فروش است.

حتی در حال حاضر توانایی خروج از بازار برای سهامداران متضرر شده نیز وجود ندارد و سرمایه آنها در صف‌های فروش قفل شده است و همین اصرار برای فروش سهام نیز باعث به وجود آمدن صف‌های فروش است و نقدشوندگی بازار سهام که یکی از ویژگی‌های مثبت این بازار نسبت به بازارهای موازی بود از بین رفته است.

در جریان معاملات امروز بازار سهام نمادهای فملی و فولاد مقاومت قیمتی خود را از دست دادند و در کف قیمت با صف فروش سنگین عرضه شدند.

همچنین در جریان معاملات امروز بازار سهام نمادهای پالایشی صف فروش بالایی دارند و عرضه در این نمادها زیاد است، صندوق پالایشی یکم نیز به دلیل روند نزولی این نمادها با قیمت‌های امروز با وجود تخفیف 40 درصدی 8 درصد ضرر کرده است. (نبض بورس)

اما به نظر می‌رسد بازار امروز در حال تحرکات مثبت است و موج‌های مثبتی در گروه‌های فلزات اساسی، نمادهای سیتا و امین که دیروز به قیمت زمان عرضه خود رسیده بودند، خودرو، محصولات شیمیایی چون آریا و نوری دیده می‌شود.

ریزش بازار سهام طولانی شده است و از لحاظ تکتیکال باید واکنشی مثبت به ریزش‌های اخیر شاخص کل داشته باشد اما به نظرمی‌رسد واکنش مثبت پایدار بازار سهام تا انتخابات آمریکا به تعویق افتاده است.

خبر آقای وزیر برای بورسی‌ها چه بود؟

تحلیل‌گران در روزهای ابتدایی کاهش شاخص، این روند را تا حدی منطقی و لازم می دانستند اما چراغ قرمز این روزهای بورس، با توجه به سایر پارامترها از جمله قیمت کنونی دلار و گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها، قدرت تحلیل را هم از تحلیل گران گرفته است. در واقع بسیاری از سهامداران در صف فروش سهم‌هایی هستند که با توجه به قیمت دلار، سودآوری چشمگیری و در نتیجه آینده روشنی دارند.

موضوعی که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته در حاشیه جلسه با کمیسیون اقتصادی و نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد و گفت که خبر خوش من به سهامداران این است که شاهد افزایش نرخ سودآوری شرکت‌ها هستیم. شرکت‌های بورسی از بنگاه‌های گلچین و صادراتی هستند که در حال حاضر نرخ رشد سود برخی از آنها بیش از ۳۰۰ درصد بوده است. p/e برخی از شرکت‌ها به چهار رسیده است که این عدد بسیار خوبی است.

وی همچنین از سهامداران تقاضا کرد که با تامل نسبت به خرید و فروش سهام خود اقدام کنند. وقتی از سودآوری شرکت‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم یعنی این شرکت‌ها اعتبارآور هستند و نباید سهام آنها ارزان به فروش برود. البته بنده به عنوان یک مقام مسئول به سهامداران نه می‌گویم بفروشید، نه می‌گویم بخرید.

منظور از نسبت P/E چیست؟

نسبت P/E در واقع انتظارات سرمایه گذاران از بازدهی آینده یک دارایی را نشان می دهد. در بورس نیز مفهوم کلی P/E همینطور است. برای مثال شرکتی در حال حاضر ۲۰۰ تومان قیمت دارد و سودی که برای سال جاری پیش بینی کرده برابر با ۵۰ تومان است. برای محاسبه P/E این شرکت باید قیمت روز آن را بر سودی که دارد تقسیم کرد. کارشناسان بر این باور هستند که درحال حاضر ببیش از ۸۰ – ۷۰ درصد بازار ارزنده است، دلیل این ادعا هم نسبت های P/E است. در حقیقت افزایش تورم و به تبع آن افزایش نرخ ارز، موجب افزایش نرخ محصولات شرکت های بورسی می شود.

تجربه نشان داده است که هر یک درصد افزایش در نرخ فروش محصولات شرکت ها ناشی از تورم، چیزی حدود چهار درصد سود شرکت ها را افزایش می دهد. در نتیجه در محاسبه های ارزش سهم یا قیمت سهم، نرخ رشد سودآوری شرکت ها به مراتب بیشتر از نرخ تورم است و همین باعث می شود که بازار در P/E که به سهم ها در شرکت های رشدی می دهد، نسبت بالایی را در نظر بگیرد.

تکمیلی/ عقب‌گرد بورس به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد

در معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل ۱۳ هزار و ۸۳۵ واحد کاهش یافت و رقم یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۳۱۵۶ واحد کاهش به رقم ۳۷۶ هزار و ۹۵۵ واحد رسید.

معامله‌گران امروز ۷۸۹ هزار معامله به ارزش ۷۱ هزار و ۱۱ هزار میلیارد ریال انجام دادند.

پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، سرمایه‌ گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت بندرعباس و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۵۵ واحد کاهش در رقم ۱۶ هزار و ۱۲۴ واحد ایستاد.

معامله‌گران این بازار ۴۲۳ هزار معامله به ارزش ۱۳۳ هزار و ۳۱ میلیارد ریال انجام دادند.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، پلیمر آریاساسول و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و سرمایه‌ گذاری صبا تامین، بانک دی، پتروشیمی تندگویان، سنگ آهن گوهر زمین و فرابورس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
3
21
مجلس فقط دخالت نکرده بودکه بحمدالله اونم پاشوکردتوش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
3
22
عاقبت طمع، خسران و ضرر است.
آخر بورس دولتی جای سرمایه گذاری است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
1
11
دولت محترم چند درصد به حقوق بازنشستگان اضافه ، چندین برابرکسری ایجاد شده از این محل و همچنین گرانی حدودا سی میلیونی خودرو تامین کرد
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
5
ما که هزار بار گفتیم این بورس تقلبیه این موشکی که به بالا پرتاب شده بالاخره بر میگرده سر جای اولش فقط مردم پولشون رو از دست میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
5
واقعا، نامردی
بیش از 70 درصد سهامداران بخاطر تشویق دولتمردان (حتی بخاطر اطمینان از جهش تولید) هرچه داشتند توی این بازار ریختند در صورتیکه تقریبا 50 در صد سرمایه هایشان را از دست دادند. جالب اینجاست اکثر شان محرومین جامعه هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
محرومین را چه به بورس اصلا محرومین معنی بورس را می دانند مگر بنویسید دروغگو طمع کار را گول می زند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
خدایا کی این خبر خوش به ما میرسه که مسئولان دیگه به مردم خبر خوش نمیدن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
2
... مارو بدبخت کردن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین