کد خبر: ۶۷۷۸۷۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹

درخواست جهانگیری برای نظارت بر بازار با تمام ظرفیت در ایام پیش رو

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تلاش برای ایجاد تشنج در بازار اقدامی ضدانقلابی و برخلاف منافع ملی کشور است، از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان تعزیرات خواست در ایام پیش رو با تمام ظرفیت نسبت به نظارت بر بازار فعال باشند.
درخواست جهانگیری برای نظارت بر بازار با تمام ظرفیت در ایام پیش رو
آفتاب‌‌نیوز :

جلسه کارگروه تنظیم بازار و کالاهای اساسی ظهر امروز (چهارشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به افزایش قیمت برخی اقلام و کالاهای اساسی، گفت: لازم است دستگاههای اجرایی و نظارتی به خصوص ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات حکومتی نظارت جدی و مستمر بر اجرای تصمیمات مرتبط با قیمت‌گذاری کالاها داشته باشند چراکه اگر بر روند اجرای مصوبات نظارت و کنترل وجود نداشته باشد، قیمت گذاری کالاها در حقیقت مفهومی ندارد.

معاون اول رییس جمهور ضمن انتقاد از عدم اجرای تصمیمات مرتبط با قیمت گذاری کالاهای اساسی اظهار داشت: رویکرد جدی دولت این است که کالاهای اساسی و اقلام ضروری مورد نیاز مردم باید به وفور در بازار موجود و تحت کنترل و نظارت دقیق باشد و وقتی تصمیمی برای تعیین قیمت یک کالا اتخاذ می شود باید با جدیت و تا اجرای کامل پیگیری شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی باید با حساسیت انجام شود، افزود: با توجه به اختلاف زیاد قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز آزاد، باید هم نظارت و هم تعزیرات در تامین این ارز جدی باشد.

وی ادامه داد: دستگاههای نظارتی باید با جدیت و سختگیری بر نحوه توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارت داشته باشد زیرا در شرایطی که دولت با محدودیت منابع ارزی مواجه است، بخاطر رعایت حال مردم و کمک به معیشت جامعه ارز کالاهای اساسی را با قیمت ۴۲۰۰ تومان تامین کرده است و اگر وارد کننده ای بخواهد از این ارز سوءاستفاده کند، به کشور خیانت کرده است که باید به طور جدی با او برخورد شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه از زمان تخصیص ارز تا واردات کالاهای اساسی نباید زمان زیادی سپری شود، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست نظارت جدی بر نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات کالاهای اساسی داشته باشد و واردات این اقلام را به واردکنندگان خوشنام و معتبر محول کند.

وی اضافه کرد: دولت مایل نیست که تولید کنندگان پرونده تعزیراتی داشته باشند اما انتظار می رود تولید کنندگان نیز همراهی لازم را در تامین کالا و قیمت ها داشته باشند چراکه عدم رعایت مصالح مردم موضوعی غیرقابل اغماض است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مهترین خواسته و مطالبه مردم مدیریت شرایط کنونی است، خاطرنشان کرد: مدیران کشور مسئولیت پذیرفته اند که مشکلات مردم را حل کنند و در این مسیر باید آبرو و منافع شخصی خود را فدای مردم و کشور کنند.

وی افزود: متاسفانه این روزها عده ای در داخل و خارج تلاش می کنند تا اوضاع کشور را نابسامان جلوه دهند و مانع از تعاملات سازنده ایران با کشورهای دیگر شوند. در این شرایط نظارت بر بازار و قیمت کالاها از اهمیت فراوانی برخوردار است چراکه عده ای در صدد بر هم زدن شرایط اقتصادی کشور هستند بنابراین مسئولین وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید بصورت شبانه روزی بر تامین کالاهای اساسی و قیمت های بازار تمرکز داشته باشند.

جهانگیری همچنین با بیان اینکه تلاش برای ایجاد تشنج در بازار اقدامی ضدانقلابی و برخلاف منافع ملی کشور است، از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان تعزیرات خواست در ایام پیش رو با تمام ظرفیت نسبت به نظارت بر بازار فعال باشند.

معاون اول رییس جمهور افزود: در شرایطی که با محدودیت منابع ارزی مواجه هستیم، ارز باید با اولویت بندی به کالاهای مورد نیاز کشور و اقلامی که کمبود داریم تخصیص داده شود و مدیریت و مسئولیت این فرایند بر عهده بانک مرکزی و دستگاههای ذیربط و متولی تامین کالاهای اساسی و اقلام ضروری مورد نیاز مردم است. لازم است دستگاههای ذیربط پیش بینی های لازم را متناسب با نیازهای کشور انجام دهند و اگر کمبودی در کالایی ایجاد شود مسئولیت آن بر عهده دستگاه ذیربط خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به گزارش رییس سازمان غذا و دارو در جلسه در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جبران کمبود انسولین در کشور، گفت: هرچه ورود و توزیع دارو شفاف تر باشد و مردم در جریان جزئیات آن قرار بگیرند، نقش مهمی در جلوگیری از سوءاستفاده رسانه های معاند و سیاه نمایی آنها خواهد داشت.
جهانگیری از وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک خواست ظرف یک هفته گزارشی دقیق از نحوه اجرای مصوبات سفر بندر عباس برای تسهیل واردات ترخیص کالاها از گمرکات کشور ارائه دهند تا مشخص شود که چه دستگاهی در این زمینه همکاری لازم را نداشته است.

در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، دادگستری، رییس سازمان غذا و دارو، رییس سازمان تعزیرات حکومتی و رییس کل گمرک نیز حضور داشتند، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گزارشی از آخرین وضعیت بازار و میزان افزایش و کاهش قیمت برخی اقلام و کالاها ارائه کرد.

در این نشست همچنین دلایل افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیماتی برای حل این مسائل و نظارت دقیق بر وضعیت بازار اتخاذ شد.

رییس سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه گزارشی از شایعات رسانه های معاند در خصوص داروهای قاچاق کشف شده در کشور عراق ارائه کرد و ضمن تاکید بر اینکه حتی یک قلم از این داروها ایرانی نبوده است، به بیان توضیحاتی در خصوص دلایل کمبود انسولین و اقدامات انجام شده برای جبران این کمبود پرداخت و اطمینان داد این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین