کد خبر: ۶۷۸۰۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
تبلیغات

باردار شدن یا نشدن، آیا تصمیم خود را گرفته‌اید؟

بارداری یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های زندگی هر فردی‌است، چه با انتخاب خودتان اتفاق افتاده باشد و چه ناخواسته پیش آمده باشد. پس از مواجه شدن با این مساله باید بتوانید تصمیمات درستی برای مراقبت از خود و فرزندتان بگیرید و تا حد امکان بستر مناسبی برای طی کردن دوران بارداری برای خود فراهم کنید.
باردار شدن یا نشدن، آیا تصمیم خود را گرفته‌اید؟
آفتاب‌‌نیوز :

بسیاری از زوجین پس از ازدواج هنوز درباره‌ی روش‌های جلوگیری از بارداری به اتفاق نظر نرسیده‌اند و در این بین ممکن است دچار بارداری ناخواسته شوند.  بارداری ناخواسته تاثیرات روانی بسیاری بر زوجین دارد. وقتی بدون آمادگی و برنامه‌ریزی مسئولیت بزرگی مانند بچه‌دار شدن به ما محول شود، زندگی شخصی و مشترک ما دچار چالش‌های فراوانی خواهد شد. از این رو بهتر است بهترین روش برای پیشگیری از بارداری ناخواسته را بدانیم و در هر زمان که خودمان تمایل به فرزندآوری داشتیم، اقدام به بارداری کنیم.

روش‌های پیشگیری از بارداری

اگر آمادگی داشتن بچه را ندارید، باید مطمئن شوید که دچار بارداری ناخواسته نشوید. شاید زیاد شنیده باشید، اما در واقع بهترین راه برای جلوگیری از بارداری پرهیز از رابطه جنسی است. روش‌های پیشگیری از بارداری اگر به‌درستی استفاده نشوند با شکست مواجه می‌شوند. برخی کار‌هایی که می‌توانید برای اطمنیان از داشتن روش صحیح برای کنترل بارداری استفاده کنید، در زیر آمده است:

گزینه‌های پیشگیری را بررسی کنید: این‌که نسبت به هر اقدامی با علم و شناخت اقدام کنید باعث می‌شود تا کمتر دچار مشکل شوید. برای پیشگیری از بارداری روش‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا دو دسته روش‌های هورمونی و غیر هورمونی را بررسی می‌کنیم:

روش‌های هورمونی: استفاده از قرص‌های حاوی پروژسترون و استروژن که هر دو شکل مصنوعی هورمون‌های تخمدان هستند.

همچنین برچسب‌هایی هورمونی نیز وجود دارند که در مدت ۲۱ روز به پوست می‌چسبند. تا استفاده از برچسب بعدی ۷ روز فاصله وجود دارد.

استفاده از حلقه‌های واژن یکی دیگر از روش‌های هورمونی است.

دستگا‌ه‌های داخل رحمی از جمله IUD میتوانند هورمونی باشند یا نباشند.

مطمئن شوید که از روش پیشگیری به‌شکل درستی استفاده می‌کنید. چه دارو مصرف کنید یا سایر روش‌های پیشگیری از براداری را امتحان کنید، چنانچه دوره مصرف یا هر نکته مرتبط با طرز استفاده را رعایت نکنید، ممکن است به صورت ناخواسته باردار شوید. اگر طبق مشاوره با متخصص زنان قرص مصرف می‌کنید، باید آن را در موعد مشخص بخورید در غیر اینصورت تعادل هورمونی بدن شما از بین می‌رود. اگر از حلقه یا برچسب‌های ضد بارداری استفاده می‌کنید باید مطمئن شوید که آن را در زمان مشخص تعویض و جایگزین کنید.

یکی از روش‌های طبیعی دیگر برای کنترل بارداری پیگیری زمان‌های عادت ماهانه و تخمک‌گذاری است. در این زمان‌ها باید از داشتن رابطه جنسی پرهیز کنید.

همچنین می‌توانید با مشورت پزشک متخصص از گزینه‌های طولانی مدت پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

باردار شدن یا نشدن، آیا تصمیم خود را گرفته‌اید؟

چه زمانی از تست بارداری استفاده کنیم

عدم موفقیت در روش‌های کنترل بارداری برای هر کسی ممکن است اتفاق بیوفتد. عقب افتادن زمان مصرف قرص‌ها یا استفاده از کاندوم تاریخ مصرف گذشته، هر کدام می‌توانند دلیلی برای عدم کارایی راه پیشگیری بارداری باشند. اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار شده باشید، می‌توانید از تست‌های بارداری در منزل استفاده کنید. معمولا این تست‌ها را در روز شروع قاعدگی استفاده می‌کنند.

در طول چرخه قاعدگی، تخمک‌ها از تخمدان آزاد شده و به سمت لوله رحمی حرکت می‌کنند. اگر در این مدت رابطه جنسی بدون پیشگیری صورت گیرد، امکان بارداری وجود دارد.

تعیین زمان دقیق تخمک‌گذاری کار دشواریست، زمانی که از سوی پزشکان مطرح می‌شود معمولا ۱۰ الی ۱۶ روز پیش از شروع دوره قاعدگی است.

اگر تصمیم به بارداری گرفتید بهتر است در مورد علائم و نشانه‌های بارداری بیشتر بدانید.

علائم بارداری

علائم بارداری در هر کسی می‌تواند به اشکال مختلف بروز کند، اما اشتراکاتی در این علائم وجود دارد. البته بسیاری از نشانه‌های بارداری با علائم پیش از دوره قاعدگی یکسان هستند، در ادامه مطلب این علائم را بررسی می‌کنیم.

درد در سینه‌ها: در دوران بارداری این علامت در بیشتر خانم‌ها مشاهده می‌شود که مشابه ان در دوران پیش از قاعدگی نیز اتفاق می‌افتد. در این زمان سینه‌ها حساس‌تر شده و دردناک می‌شوند.

تغییر خلقیات: بیشتر خانم‌ها در دوران بارداری به‌علت تغییرات هورمونی که در بدن اتفاق می‌افتد، دچار احساسات متناقضی می‌شوند. اگر زود عصبانی و ناراحت می‌شوید یا بخاطر مسائل پیش پا افتاده دچار هیجان می‌شوید باید بدانید که این حالات ممکن است تا پایان دوران بارداری نیز همراه شما بمانند.

حالت تهوع و استفراغ: همه زنان باردار بیماری صبحگاهی یا حالت تهوع دوران بارداری را تجربه نمی‌کنند. اما این مورد نیز به‌علت تغییراتی که در سطوح هورمون پروژسترون در بدن اتفاق می‌افتد وجود دارد. شما می‌توانید با داشتن رژیم غذایی سالم و خواب کافی بر این مشکل غلبه کنید.

برخی از علائم بارداری کمتر بین خانم‌ها متداول هستند از جمله:

افزایش دمای بدن
تکرر ادرار
سرگیجه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد این علائم در همه زنان یکسان نیست و ممکن است فردی هیچ‌کدام از نشانه‌های بارداری که در بالا ذکر شد را تجربه نکند.

باردار شدن یا نشدن، آیا تصمیم خود را گرفته‌اید؟

بارداری یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های زندگی هر فردی‌است، چه با انتخاب خودتان اتفاق افتاده باشد و چه ناخواسته پیش آمده باشد. پس از مواجه شدن با این مساله باید بتوانید تصمیمات درستی برای مراقبت از خود و فرزندتان بگیرید و تا حد امکان بستر مناسبی برای طی کردن دوران بارداری برای خود فراهم کنید. در این میان داشتن حمایت همسر و اطرافیان کمک شایان توجهی به مادر خواهد کرد؛ لذا با مطالعه بیشتر و کمک گرفتن از یک متخصص می‌توانید این دوران را بدون مشکل پشت سر بگذارید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین