کد خبر: ۶۷۸۲۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳

پاسخ ایران به انتقام ترور سردار سلیمانی

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با تشریح برنامه‌های سالگرد ترور سردار سلیمانی گفت: اما پاسخ به ترور سردار سلیمانی و شهادت ایشان بدون تردید خروج آمریکایی‌ها از منطقه خواهد بود که در آینده نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد و جهانیان شاهد این مسئله خواهند بود.
پاسخ ایران به انتقام ترور سردار سلیمانی
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان، در نخستین نشست خبری ستاد برگزاری سالگرد سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» که روز شنبه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهارداشت: ترور سردار سلیمانی با دستور مستقیم رییس جمهور آمریکا به عنوان تروریسم شماره یک در جهان انجام شد و در این حادثه سردار سلیمانی در کنار همراهان به شهادت رسیدند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در دنیای پیچیده کنونی باید مکتب و اندیشه سلیمانی را برای نسل کنونی و آینده در ایران، منطقه و جهان به تصویر بکشیم، تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع، مجموعه‌ای تحت عنوان بنیاد شهید سلیمانی در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته که این بنیاد با حمایت‌های مردمی فعالیت خود را از سال پیش آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه از ماه‌ها قبل دوستداران سردار سلیمانی در داخل ایران، منطقه و حتی در آمریکای لاتین و داخل آمریکا و اروپا، ایده‌های مردمی خود را برای گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی ارائه می‌دهند، ‌عنوان کرد: در نخستین سالگرد شهید سلیمانی مسوولان جمهوری اسلامی ایران بر آن شدند که برای اینکه گرامیداشتی در خور شخصیت والای سردار سلیمانی برگزار شود، ستادی به این منظور شکل بگیرد.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل با تاکید بر لزوم توجه به ابعاد متنوع شخصیتی سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی فقط یک فرد، یک سردار و یک ژنرال نظامی به تنهایی نبود. بلکه وجوه کامل شخصیتی از سردار سلیمانی به تعبیر رهبری مکتبی را ایجاد کرد که در راستای مکتب اسلام ناب پیامبر عظیم الشأن اسلام و اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود که از آن به عنوان مکتب سلیمانی یاد می‌شود.

وی ادامه داد: بنیاد شهید سلیمانی با حمایت‌های مردمی فعالیت خود را از سال پیش آغاز کرده و امروز در اینجا ما هم به طور رسمی اعلام می‌کنیم که بنیاد شهید سلیمانی به دنبال آن است که اندیشه‌های ناب مکتب سلیمانی را ترویج کرده و مانع از تحریف شخصیت سردار سلیمانی شود.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل تصریح کرد: همچنین به دنبال آن هستیم که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی و ملی نسبت به آثار و اندیشه‌های سردار سلیمانی روشنگری شود تا فهم دقیقی از شخصیت والای آن شهید بزرگوار حاصل شود.

امیرعبداللهیان افزود: این بنیاد در عین حال از وجود حمایت خانواده معظم سردار سلیمانی و به طور مشخص خانم زینب سلیمانی برخوردار است که حقیقتاً از آغازین لحظات دریافت خبر شهادت پدرشان توانستند به طور ویژه نقشی زینب گونه داشته باشند و حتماً در چارچوب بنیاد سلیمانی هم همه ما شاهد فعالیت‌های خوب خانم سلیمانی در این زمینه خواهیم بود و این بنیاد ان‌شاءالله نقش اصلی و اساسی خود را ایفا خواهد کرد.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل گفت: در گرامیداشت سردار سلیمانی در هفته‌های اول شهادت ایشان فقط در ایالات متحده آمریکا در ۵۱ نقطه مراسم‌های خودجوش مردمی برگزار شد و امسال ستاد با درخواست‌های بیشتری از سراسر جهان برای گرامیداشت بزرگداشت سردار سلیمانی مواجه است.

وی نمایش فیلم مستندی از ۱۴ روز آخر زندگی افتخارآفرین سردار سلیمانی در ایام سالگرد ایشان، رونمایی از برخی از آثار سردار سلیمانی و همچنین کتاب‌هایی که در خصوص شخصیت چند بعدی و متنوع این سردار عزیز وجود دارد را از برنامه‌های این ستاد در نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی ذکر کرد.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل تصریح کرد: سردار سلیمانی در کنار فعالیت‌های میدانی در مبارزه با تروریسم و صهیونیسم و تلاش‌های شبانه‌روزی برای تامین حداکثری امنیت ملی کشور، منطقه و جهان، بسیار مطالعه می‌کرد و بسیار می‌نوشت. یک بار در یک جلسه ایشان اشاره کردند که ۱۰ ها دفتر از مطالب و جلسات و خاطرات از در دوران کاری خود را دارند. بخش‌های قابل انتشار این خاطرات انشاءالله در اولین سالگرد ایشان منتشر خواهد شد و در کنار آن طراحی ای برای اهدای جایزه بین المللی سردار سلیمانی انجام شده است.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل اضافه کرد: اهدای این جایزه بین المللی ابعاد مختلفی هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی دارد که ان‌شاءالله در نشست‌های بعدی اطلاع‌رسانی دقیق‌تری راجع به این موضوع خواهد شد.

به گفته امیر عبداللهیان اولین جایزه بین المللی سردار سلیمانی همزمان با برگزاری مراسم سالگرد ایشان تحت برنامه ویژه‌ای در هماهنگی با ستاد ملی کرونا انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: برگزاری کنگره علمی در بررسی ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی و مکتب سلیمانی از دیگر برنامه‌هایی است که همزمان با سالگرد مورد توجه ستاد برگزاری مراسم سالگرد و همچنین بنیاد سلیمانی قرار دارد.

امیرعبداللهیان گفت: تاکنون به صورت خودجوش ده‌ها هزار پیشنهاد به بنیاد سلیمانی و ستاد تاکنون رسیده اما به زودی فراخوان و آدرس سایت و فضای مجازی اعلام می‌شود که هر گونه ایده علمی، پژوهشی، تولید محصولات هنری و فرهنگی در خصوص شخصیت سردار سلیمانی در این مجموعه را می‌توان ارائه کرد.

مشاور رئیس مجلس در امور بین الملل تصریح کرد: در بعد بین المللی، در بُعد حقوقی و در بعد سیاسی، بحث انتقام سردار سلیمانی هنوز موضوع اصلی و اساسی جمهوری اسلامی ایران است و این یکی از موضوعاتی است که از سراسر دنیا در ماه های گذشته از جمهوری اسلامی ایران مطالبه می‌کنند.

وی اضافه کرد: در حادثه اقدام تروریستی ترامپ، رئیس جمهور جنایتکار آمریکا، پمپئو، وزیر دفاع و مقاماتی که جزو عاملین حمله تروریستی به سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان بودند، دو اتفاق افتاد؛ اتفاق اول اینکه خودروی سردار سلیمانی و همراهانش مورد اصابت قرار گرفت و اتفاق دوم این بود که سردار سلیمانی و همراهانش در این حادثه تروریستی در فرودگاه بین‌المللی بغداد به عنوان میهمان رسمی دولت وقت عراق به شهادت رسیدند.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پاسخ و انتقام خودروی منهدم شده سردار سلیمانی را با پرتاب ۱۳ موشک بالستیک نقطه زن به پایگاه استراتژیک آمریکایی در منطقه عین الاسد عراق داد اما پاسخ به ترور سردار سلیمانی و شهادت سردار سلیمانی قطعاً و بدون تردید، خروج آمریکایی‌ها از منطقه خواهد بود که در آینده نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد و جهانیان شاهد این مسئله خواهند بود.

مشاور رییس مجلس در امور بین الملل درباره جزییات برگزاری مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: اگر شرایط اجازه بدهد بخشی از برنامه‌ها به طور حضوری خواهد بود و بخش دیگر این مراسم با توجه به محل تدفین پیکر حاج قاسم سلیمانی در کرمان با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد. برنامه‌هایی هم برای تهران پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: به دلیل علاقه مردم ایران و جهان و پیگیری های آنها برنامه‌ها در سراسر استان‌ها مورد توجه قرار گرفته است اما اینکه چه میزان از این برنامه‌ها را می‌توان حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام داد و چند درصد از برنامه‌ها را به طور وبیناری و فضای مجازی برگزار خواهد شد، متناسب با شرایط ستاد مبارزه با کرونا در هفته‌های آینده به اطلاع رسانی دقیق می‌کند.

امیر عبداللهیان افزود: ستاد مرکزی گرامیداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در ذیل خودش ستاد های فرعی متعددی دارد که به عدد تعداد استان‌های کشور است و درکشورهای دیگر نیز کارگروه هایی فعال هستند.

مشاور رییس مجلس در امور بین الملل در رابطه با آخرین وضعیت پرونده محاکمه تروریست‌هایی که در شهادت حاج قاسم سلیمانی نقش داشتند توضیح داد:‌ درباره دادگاه ویژه سردارسلیمانی جناب آقای رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه از روزهای آغازین ترور دادگاه ویژه‌ای را مأمور این قضیه کردند. این دادگاه می‌توانست به دو شکل عمل کند فرض اول این بود که به سرعت یک رای را صادر کنند و فرض دوم این بود که پرونده کاملاً تکمیل شود به طوری که در سطح بین المللی و محاکم جهانی قابل دفاع و ارائه باشد.

وی با بیان اینکه بازپرس این دادگاه در سفرهای متعدد به عراق و محل وقوع این حادثه تروریستی تمام مستندات اصلی را جمع آوری کرده‌اند، اظهار داشت: دستگاه‌های ذی‌ربط قضایی امنیتی و سیاسی عراق کمک شایان و قابل توجهی را در این موضوع داشتند و بسیار امیدوار هستیم که در آستانه نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و همراهانش شاهد صدور یک رای قضایی قوی تاثیرگذار و قابل پیگیری باشیم.

امیر عبداللهیان گفت: این موضوعی است که به صورت هفتگی مد نظر رئیس قوه قضائیه قرار دارد و تاکنون جلسات مختلف و پیگیری های گوناگون انجام شده است حتی در سطحی که جاسوسانی که می‌توانستند در این حادثه نقش داشته باشند اجرا شده اما اجازه می خواهم تا مراحل تکمیل این پرونده و اعلام آن از طریق مراجع قضایی بیش از این مطلبی عرض نکنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین