کد خبر: ۶۷۸۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰

ممنوعیت، سفرهای کرونایی مردم را کمتر می‌کند؟

در پی اعمال محدودیت‌های ترافیکی که از ظهر امروز اجرایی شده و تا جمعه این هفته ادامه دارد، باید دید که سفرهای مردم که رابطه‌ی مستقیمی با شیوع ویروس کرونا دارد کاهش می‌یابد یا مانند محدودیت اعمال شده ماه گذشته، بازهم شاهد رکوردی دیگر از سفرهای بین‌استانی و نهایتا کرونا خواهیم بود.
ممنوعیت، سفرهای کرونایی مردم را کمتر می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

شب گذشته وزارت کشور و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند که از امروز ظهر ساعت ۱۲ محدودیت تردد در ورودی و خروجی ۲۵ استان کشور اعمال می‌شود و بر این اساس اگر پلاک غیر بومی در این استان‌ها دیده شود ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

در همین راستا مژگان جلیلیان – معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور- در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: با ابلاغ وزارت کشور، از فردا محدودیت رفت و آمد در ۲۵ شهر مراکز استان‌های قرمز اعمال می‌شود و خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به ۲۵ مرکز استان ممنوع است. براساس ابلاغیه وزارت کشور، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با هماهنگی پلیس راهور استان اقدام به انسداد معابر غیراصلی می‌کنند اما خودروهای عمومی، انتظامی، امدادی، درمانی، خدماتی، حمل کالاها و مواد اساسی مشمول این ممنوعیت‌ها نمی‌شوند.

وی افزود: از همه مردم می‌خواهیم با توجه به ابلاغیه‌های متعدد ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از هرگونه سفر خودداری کنند تا زنجیره انتقال ویروس کرونا شکسته شود.

حالا باید دید که این محدودیت‌های تردد می‌تواند در نهایت سبب کاهش سفرهای مردم و کاهش آمارهای ابتلاء ناشی از آن شود یا آنکه مانند ماه گذشته که این محدودیت در پنج کلانشهر کشور اعمال شد، نتنها تاثیری روی کاهش ترددها نخواهد گذاشت بلکه افزایش و رکوردشکنی تازه‌ای را هم در روزهای پیش‌رو خواهیم دید.

چرا که بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور در مهر ماه امسال شاهد بیش از ۵۳ میلیون تردد بین استانی بوده‌ایم که ۱۲ درصد نسبت به مهرماه سال گذشته کاهش داشته است. همچنین در مقایسه با مهرماه سال گذشته، تردد بین استانی وسایل نقلیه سبک ۱۳ درصد کاهش یافت که با در نظر گرفتن کاهش ترددها پس از اعمال سهمیه بندی بنزین، میزان کاهش تردد وسایل نقلیه سبک در مهر ماه نشان‌دهنده کمرنگ شدن اثر کاهشی کرونا بر ترددها و بازگشت ترددهای بین استانی به شرایط عادی است.

از سوی دیگر با وجود کاهش ۲۰ درصدی تردد بین استانی در ۷ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه و پیش از اعمال محدودیت‌های ۵ کلانشهر به دلیل کرونا، با بیش از ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تردد، بیشترین تردد بین استانی مهر ماه را شاهد بوده‌ایم و کمترین تردد بین استانی در این ماه مربوط به روز جمعه ۲۵ مهر است.

در شهریورماه نیز با استفاده از تحلیل ماندگاری وسایل نقلیه غیر بومی، استان‌های مازندران، اصفهان، گیلان، فارس، خراسان رضوی در صدر استان‌های جاذب سفر قرار داشتند.

یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش نسبی سفرها شد، لغو سفرهای زیارتی اربعین در سال جاری اطلاعات و اخبار رسیده، استان‌های در مسیر کریدور اربعین مانند ایلام، همدان، کرمانشاه بیشترین کاهش و استان هرمزگان با یک درصد کاهش، کمترین کاهش تردد بین استانی را نسبت به مهر ماه سال گذشته تجربه کردند.

حالا باید دید که سفرهای مردم در روزهای پیش‌روی این هفته کاهش پیدا می‌کند و ممنوعیت تردد و جریمه در نظر گرفته شده می‌تواند عاملی برای خلوت شدن محورهای مواصلاتی استانی باشد یا آنکه مردم بی توجه به این محدودیت‌ها در شب گذشته همین ساعات اولیه امروز کاری که نباید را انجام داده به سفر رفته‌اند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین