کد خبر: ۶۷۸۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۳

رزمایش دریایی بزرگ آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا آغاز شد

چهار کشور آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا روز سه‌شنبه ۳ نوامبر (۱۳ آبان) رزمایش دریایی مشترک سه روزه خود را آغاز کردند.
رزمایش دریایی بزرگ آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا آغاز شد
آفتاب‌‌نیوز :

این رزمایش که بزرگترین تمرین نظامی مشترک بین این کشورها در ده سال گذشته محسوب می‌شود، به منظور متوازن کردن قدرت اقتصادی و نظامی گسترده چین در منطقه انجام می‌پذیرد.

پیشتر این رزمایش سالانه با حضور آمریکا، هند و ژاپن برگزار می‌شد اما امسال استرالیا نیز به عنوان ضلع دیگر به «چهار دموکراسی منطقه هندـ آرام [هند و غرب اقیانوس آرام]» اضافه شده است.

ایالات متحده به همراه این سه کشور گفتگوهایی راهبردی اما غیررسمی را دنبال می کند. هر چند هدف از این گفتگوها تقویت ثبات در منطقه عنوان شده است، اما بسیاری از تحلیلگران این رایزنی‌ها را در راستای تلاش برای تشکیل اتحادی برای مقابله با نفوذ چین در منطقه ارزیابی می کنند.

چین ایالات متحده را به تلاش برای ایجاد جبهه مشترک در میان متحدانش با پیشینه ذهنی «جنگ سرد» متهم می‌کند.

بنابر اعلام وزارت دفاع هند، در این رزمایش ۵ کشتی و زیردریایی از نیروی دریایی این کشور به همراه ناوشکن جان مک‌کین نیروی دریایی آمریکا، ناوشکن ژاپن و ناو استرالیایی بلرت شرکت دارند.

آمریکا داده‌های «حساس» ماهواره‌ای را در اختیار هند قرار می‌دهد
مطابق اعلام مسئولان برپایی رزمایش، به دلیل همه‌گیری کرونا پرسنل و نیروهای نظامی چهار کشور با یکدیگر تماس از نزدیک نخواهند داشت.

رزمایش دریایی اخبر در حالی برگزار می‌شود که هند و چین درگیر یک مناقشه ارضی در غرب هیمالیا هستند و هزاران نیروی نظامی دو کشور در دو طرف این منطقه مستقر شده‌اند.

مقامات هند چین را به نفوذ به این منطقه مورد مناقشه متهم می‌کنند، اتهامی که پکن آن را رد کرده و در مقابل می‌گوید این هند است که با کشیدن جاده و ایجاد تجهیزات زیربنایی در منطقه باعث به وجود آمدن بحران شده است.

پیشتر در هفته گذشته آمریکا و هند روز توافقی را امضا کردند که براساس آن دهلی نو از این پس برای هدفگیری موشک ها و دیگر پهپادهای مسلح می‌تواند از داده های ماهواره‌ای ایالات متحده استفاده کند.

وزیر دفاع آمریکا پس از انعقاد قرارداد جدید گفته بود: «شراکت آمریکا و هند بیش از هر زمانی برای امنیت و ثبات منطقه اهمیت دارد. ما در دفاع از شرایطی آزاد در منطقه هندـآرام که به روی همه باز خواهد بود شانه به شانه در کنار یکدیگر ایستاده ایم به ویژه در وضعیتی که شاهد افزایش فعالیت های خصمانه و بی ثبات کننده چین هستیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین