کد خبر: ۶۷۸۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴

میزان مشارکت مردمی در انتخابات ۲۰۲۰ رکورد یک قرن را زد

میلیون‌ها آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شرکت کردند و آرا خود را به صندوق‌ها ریختند تا از میان دو نامزد مطرح دموکرات و جمهوریخواه، یکی را برای تکیه بر کرسی کاخ سفید انتخاب کنند.
میزان مشارکت مردمی در انتخابات ۲۰۲۰ رکورد یک قرن را زد
آفتاب‌‌نیوز :

آنچه انتخابات سال جاری آمریکا را از انتخابات سال های قبل متمایمز می کند، میزان بالای مشارکت مردمی در آن است.

مردم در برخی ایالت های حیاتی و مهم حضوری بی سابقه در انتخابات سال جاری داشتند و برخی پیش بینی ها از بالاترین میزان مشارکت مردمی در بیش از یک قرن حکایت دارد.

این استقبال گسترده حتی با وجود هراس و نگرانی از شیوع ویروس کرونا به وقوع پیوست.

روزنامه اسکاتلندی «اسکاتسمن» به همین بهانه گزارشی درمورد مشارکت مردمی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تهیه کرده و آورده است: بسیاری به منظور جلوگیری از حاضر شدن در مراکز شلوغ اخذ رای، به صورت پستی در انتخابات شرکت کردند.

براساس اعلام پروژه انتخابات آمریکا در دانشگاه فلوریدا، تا قبل از روز انتخابات (۳ نوامبر برابر با ۱۳ آبان)، ۹۹ میلیون نفر در رای گیری زودهنگام شرکت کردند.

این رقم تقریبا سه چهارم مجموع آرایی است که در سال ۲۰۱۶ داده شد و آرا حدود ۴۰ درصد از جمعیت واجد شرایط رای دادن در آمریکا را نشان می داد.

درحالی که انتخابات سال جاری به پایان رسیده و آرا همچنان در حال شمارش است، شمار دقیق مشارکت مردمی مشخص نیست.

تا قبل از روز انتخابات، پروژه انتخابات آمریکا پیش بینی کرد که بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در انتخابات ۲۰۲۰ شرکت کنند.

برآورد پروژه انتخابات حاکی است که ۲۳۹ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۱۸۲ آمریکایی واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۲۰۲۰ بودند که از مجموع ۲۳۰ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۲۱ نفر در انتخابات ۲۰۱۶ بیشتر بود. چنانچه مشارکت ۱۵۰ میلیون نفری در انتخابات سال جاری صحت داشته باشد، این به منزله حضور ۶۳ درصدی مردم در انتخابات ۲۰۲۰ است.

در حالی که جمعیت آمریکا حدود ۳۸۰ میلیون نفر است، همه این افراد واجد شرایط رای دادن نیستند.

در ایالات متحده، افرادی که حق شهروندی ندارند، برخی افراد بزهکار و دارای جرم جنایی و افراد ناتوان ذهنی حق رای ندارند. همچنین برای فرد خواهان رای دادن، داشتن ۱۸ سال سن و بالاتر در روز انتخابات الزامی است.

این گزارش در ادامه حاکی است که ۱۳۸ میلیون و ۸۴۷ هزار نفر در سال ۲۰۱۶ رای دادند، رقمی که معرف ۶۰.۱ درصد از افراد واجد شرایط رای دادن بود.

این رقم از شمار شرکت کنندگان در سال ۲۰۱۲ بیشتر بود، زمانی که ۵۸.۶ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات آن زمان شرکت کردند که منجر به انتخاب باراک اوباما برای دور دوم ریاست جمهوری شد.

چهار سال قبل از آن یعنی در سال ۲۰۰۸، میزان مشارکت مردمی انتخابات دو دوره بعد را تحت الشعاع قرار داد به طوری که ۶۱.۶۵ درصد از افراد واجد شرایط رای دادن در آن انتخابات شرکت و اوباما را برای دور اول ریاست جمهوری راهی کاخ سفید کردند.

بیشترین میزان مشارکت افراد واجد شرایط رای طی ۵۰ سال گذشته، در سال ۲۰۰۸ و همزمان با پیروزی نخست اوباما رقم خورد.

اکنون بیش از هر زمان دیگری رای دهندگان اهمیت نتیجه انتخابات را احساس می کنند. نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقاتی «پیو» نشان داد که ۸۳ درصد از پرسش شوندگان اعتقاد دارند «واقعا مهم است که چه کسی در انتخابات امسال پیروز شود»، در حالی که این رقم ۷۴ درصد در سال ۲۰۱۶ و ۶۳ درصد در سال ۲۰۱۲ بود.

این مساله تا حدی به ماهیت تفرقه افکنانه دونالد ترامپ وابسته است، با توجه به رقیب سرسختش که مصمم است پس از یک سال سلطه همه گیری کرونا و جنبش ضد نژادپرستی در آمریکا، پیروز انتخابات باشد.

بنابر آخرین آمار نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و تا این لحظه، جو بایدن با ۲۳۸ رای الکترال در برابر ۲۱۳ رای الکترال دونالد ترامپ پیش است.

در همین حال شبکه خبری فاکس نیوز که بطور آنلاین در حال مخابره آخرین نتایج آمار پنجاه و نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، از پیشتازی ترامپ در مجموع آرای شمارش شده در هر یک از ایالت های حساس کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان و ویسکانسین خبر داده است.

شمارش آرا در این ایالت ها به همراه ایالت های نوادا و آلاسکا که هنوز آرای آنها بصورت کامل شمارش نشده است، ادامه دارد

انتخابات آمریکا دیروز سه شنبه به وقت محلی برگزار شد. هنوز تعداد دقیق رای دهندگان اعلام نشده است ولی ۱۰۳ میلیون نفر بصورت پستی رای داده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین