کد خبر: ۶۷۸۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵

نتیجه انتخابات آمریکا تاثیری بر رفتار اروپا در قبال برجام ندارد

تارنمای خبری «بروکسل۲» در کزارشی نوشت: نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا حتی در صورت انتخاب دوباره دونالد ترامپ، بر عزم و اتحاد اروپایی ها در توافق هسته ای ایران (برجام) تاثیری ندارد و حفظ و اجرای آن کماکان ادامه دارد.
نتیجه انتخابات آمریکا تاثیری بر رفتار اروپا در قبال برجام ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

تارنمای خبری «بروکسل۲» (وب سایت خبری فرانسه زبان درمورد سیاست خارجی اتحادیه اروپا) روز چهارشنبه در مقاله ای نوشت: حتی در صورتی که دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نیز مجددا انتخاب شود؛ اروپایی ها همچنان وحدت خود را در توافق هسته ای ایران (برجام) حفظ کرده و مصمم به اجرای آن هستند.

به نوشته این تارنمای خبری، اگرچه گفته می شود اروپایی ها به سختی با یکدیگر در موضوعی به توافق می رسند؛ اما اگر این توافق بین آن ها در موضوعی حاصل شود، به سختی شکسته می شود؛ به عبارتی آن ها در برنامه هسته ای ایران، با حفظ اتحاد خود، خروج یکجانبه ترامپ از برجام باهدف از بین بردن آن را به چالش کشیدند.

تارنمای خبری «بروکسل۲» افزود: با این حال، دولت ترامپ حدود ۴ سال است که از تلاش بی وقفه برای نابودی برجام، فشار بر متحدین خود و تهدید کردن آن ها، برقراری مجدد تحریم ها و گروگانگیری شورای امنیت سازمان ملل دست برنداشته است؛ این فشارها و تهدیدات مکرر قاعدتا می بایست منجر به فروپاشی این توافق می شد؛ هرچند که ترک هایی بر پیکره آن وارد شد؛ اما سایر طرف های این توافق به حفظ و اجرای آن استمرار ورزیدند.

این تارنمای خبری تصریح کرد: اگرچه اختلاف نظرهایی بین اروپایی ها نیز قابل پیش بینی بود؛ به خصوص کشمکش های بین انگلیس که از اتحادیه اروپا خارج شده با سایر طرف های اروپایی؛ و یا موضع گیری سخت فرانسه در برابر تهران که به مواضع واشنگتن و برلین نزدیک تر به نظر می رسید؛ اما این شکاف بین طرف های اروپایی به وقوع نپیوست.

تارنمای خبری «بروکسل۲» یادآور شد: تروئیکای اروپایی به رغم اختلاف نظر جزئی خود پیرامون این توافق با یکدیگر یک صدا و متحد مانده و بارها اعلامیه های مشترکی در این زمینه به خصوص علیه اقدامات مخرب ایالات متحده منتشر کردند؛ آن ها سازوکاری برای رفع تحریم های آمریکا همچون «انستکس» ایجاد کردند؛ اگرچه این مکانیسم خیلی کارآمد نیست؛ اما خالی از فایده هم نیست.

این تارنمای خبری تاکید کرد: همچنین اروپایی ها آخرین تلاش های ایالات متحده برای استفاده از یک بند برجام موسوم به اسنپ بک (بازگرداندن خودکار تحریم ها) پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ را بی اثر کرده و در این باره همه اعضای شورای امنیت به جز جمهوری دومینیکن به اجماع رسیدند؛ نهایتا در این عرصه رویارویی، برخلاف آنچه ممکن است تصور می شد، اروپایی ها بر واشنگتن پیروز شدند.

تارنمای خبری «بروکسل۲» ادامه داد: دولت ترامپ در شتاب برای اعمال فشار بر ایرانی ها، یک اشتباه استراتژیک و تاکتیکی مرتکب شد؛ به عبارتی به دنبال تلاش برای ارعاب و تهدید رقیب خود تهران، در حقیقت رفقای خود را نیز با این قافله همراه کرده و بر متحدان دیرینه خود نیز با زبان زور و تهدید سخن گفته است.

به نوشته این تارنمای خبری، سیلی محکمی که آمریکایی ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه آگوست دریافت کردند، برای همیشه در خاطره دیپلماتیک آن ها به یادگار می ماند؛ شاید این سیلی نتواند آمریکا را به ستوه آورد اما به طور قطع اتحاد اروپا، چین و روسیه می تواند این وزنه سنگین را برهم زنند.

تارنمای خبری «بروکسل۲» در پایان نوشت :آیا این اتحاد می تواند در چهار سال آتی حتی پس از انتخاب دوباره ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ادامه یابد؟ در پاسخ این سوال تردیدی نیست.

مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده اند که انتخاب بایدن یا ترامپ فرقی برای ایران ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیروز (سه شنبه) به مناسب سالروز میلاد پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) و سالروز ۱۳ آبان با تاکید بر اینکه امروز آمریکا همان فرعون مصر و طاغوت روزگار ماست، بیان کردند: هر کس رئیس جمهور آمریکا بشود، بر روی سیاست ما تاثیری ندارد.
ایشان خطاب به ملت شریف ایران و امت بزرگ اسلامی، وحدت جهان اسلام را علاج واقعی مشکلات مسلمانان خواندند و با اشاره به سیاست عاقلانه ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا افزودند: سیاست حساب‌شده جمهوری اسلامی با رفت و آمد اشخاص در آمریکا تغییری نمی‌کند.
«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران هم روز چهارشنبه و در جلسه هیات دولت گفت: می‌خواهیم آمریکا به قانون و همه معاهدات بین المللی و چندجانبه برگردد و به احترام به ملت ایران برگردد. می‌خواهیم به جای تحریم، احترام باشد. اگر آمریکا تحریم غیرظالمانه را برداشت و احترام گذاشت آن وقت شرایط ما فرق می کند. اگر تهدید را کنار گذاشت و احترام و تکریم را انجام داد، شرایط فرق می کند. اگر به جای عهدشکنی و قانون شکنی، ‌ به دنبال اجرای تعهدات بود شرایط فرق می کند. برای ما اصول، ‌ شیوه و سیاست مهم است وگرنه فرد و حزب برای ما اهمیتی ندارد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ما بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به شیوه درست برنگردد، برنامه ریزی کردیم اگر آمریکایی ها فهمیدند و عبرت گرفتند و راه دیگر را انتخاب کردند چه بهتر، در غیر این‌صورت تصمیمات ما بر این مبنا است که اگر شرایط سخت بود، کشور چگونه اداره شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین