کد خبر: ۶۷۸۹۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰

پوتین: با تمام توان برای پایان مناقشه قره‌باغ تلاش می‌کنیم

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: روسیه تمام تلاش های خود را برای پایان هر چه سریعتر مناقشه در منطقه قره باغ بکار می گیرد.
پوتین: با تمام توان برای پایان مناقشه قره‌باغ تلاش می‌کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

پوتین روز چهارشنبه در نشست وبیناری با رهبران مذهبی روسیه به مناسبت روز وحدت این کشور که امروز چهارم نوامبر برگزار می شود، خاطرنشان کرد که وضعیت منطقه قره باغ را می شد بدون بکارگیری نیروی نظامی و از راههای صلح آمیز حل و فصل کرد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، وی با بیان این‌که روسیه تمام تلاش های ممکن را برای اینکه جان افرادی را که در مقابل یکدیگر ایستاده اند حفظ کند، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون (در قره باغ) افراد از نشانه گیرهای سلاح ها به یکدیگر نگاه می کنند و برای دستیابی به اهدافی که از نظر ما می شد در جریان روند مذاکرات بدست آورد از سلاح استفاده می کنند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: طرف روسی با طرف های ارمنستانی و آذربایجانی در تماس است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم به نتایجی دست بیابیم که مورد قبول همه افرادی باشد که در منطقه سکونت دارند و این نتایج از راههای مسالمت آمیز به دست آید.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه است همچنان با شدت ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

ضرورت ممنوعیت توهین به عقاید مذهبی

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در نشست وبیناری، با تایید و حمایت از ایده برای منع توهین به عقاید مذهبی، بر لزوم تصویب چنین قانونی در سطح اعضای سازمان ملل برای ممنوعیت توهین به عقاید مذهبی تاکید کرد و گفت که به وزارت خارجه دستور پیشبرد این ایده را خواهد داد.

پوتین با تاکید بر لزوم احترام به همه ادیان گفت: پایه و اساس همه ادیان سنتی روسیه شامل مسیحیت ارتدوکس روس و سایر شاخه های مسیحیت، اسلام، یهود و (آیین) بودا بر ارزش های روحانی قرار گرفته است.

رئیس جمهوری روسیه به مسلمانان روسیه وعده داد که یکهزار و صدمین سالروز پذیرش دین اسلام توسط قوم بولگار در منطقه ولگای روسیه را که سال ۲۰۲۲ برگزار می شود با شایستگی برگزار کند.

وی افزود: اهمیت ویژه این رویداد در این است که دین اسلام در منطقه ولگای روسیه (منطقه مرکزی کشور) با انتخاب آزاد ساکنان این منطقه تحکیم یافت و انتشار آن بزور نبود.

پوتین همچنین از روحانیون روسیه بخاطر کمک به نیازمندان در این کشور بدون توجه به تعلقات قومی و مذهبی در دوره شیوع همه گیر ویروس کرونا تشکر و قدردانی کرد.

روس‌ها حدود ۴۰۸ سال پیش (چهارم نوامبر ۱۶۱۲) با مقاومت ملی توانستند به اشغال مسکو از سوی لهستان و لیتوانی پایان دهند، از آن زمان در این روز جشن ملی با عنوان آزادی از اشغال یا وحدت ملی برگزار می‌شود.

جشن «آزادی از اشغال» که در تقویم ملی روسیه تعطیل رسمی به حساب می‌آید با برگزاری جشنواره‌های خیابانی در مسکو و سایر شهرهای روسیه همراه است گه امسال به خاطر شیوع کرونا برگزار نشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین