کد خبر: ۶۷۹۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳

آیا افرادی که زیاد سرما می‌خورند، در برابر کووید مقاوم ترند؟

نتایج یک تحقیق از محققان دانشگاه روچستر نشان می دهد که سرماخوردگی‌هایی که سال‌ها پیش تجربه کرده‌اید، ممکن است محافظی دربرابر کووید-۱۹ باشد.
آیا افرادی که زیاد سرما می‌خورند، در برابر کووید مقاوم ترند؟
آفتاب‌‌نیوز :

تحقیقات جدید نشان می دهد که سرماخوردگی هایی که فرد در گذشته به آن مبتلا شده است، می تواند محافظی در ابتلا به کووید۱۹ باشد. این مطالعه که توسط متخصصان بیماری های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر تألیف شده، همچنین نشان می دهد که ایمنی در برابر کووید۱۹ احتمالاً به مدت طولانی شاید حتی یک عمر هم می تواند ادامه یابد.

این مطالعه که در «mBio» منتشر شده است، نشان می دهد ویروس ایجاد کننده که عامل بیماری SARS-CoV-۲، سلول های بی حافظه را تحریک می کند.

عملکرد این سلول ها که سلول های ایمنی با عمر طولانی هستند، به این صورت است که عوامل بیماری زا را شناسایی و برای ایجاد نابودی آنها آنتی بادی ایجاد می کنند. دفعه بعدی که این پاتوژن سعی در ورود به بدن دارد، سلول های B حافظه می توانند حتی سریعتر برای رفع عفونت عمل کنند.

از آنجا که سلول های B حافظه می توانند دهه ها زنده بمانند، می توانند از بازماندگان کووید۱۹ به مدت طولانی در برابر عفونت های بعدی محافظت کنند، اما تحقیقات بیشتر باید این موضوع را اثبات کند.

این مطالعه همچنین اولین گزارشی است که واکنش متقابل سلول های B حافظه را گزارش می کند - به این معنی که سلول های B که یک بار به کرونا ویروس های سرماخوردگی حمله می کنند نیز SARS-CoV-۲ را تشخیص می دهند. نویسندگان مطالعه بر این باورند که ممکن است این یافته به این معنی باشد که کسی که به ویروس های قبلی کرونا مبتلا شده باشد که تقریباً همه افراد مبتلا شده اند- ممکن است دارای درجه ای از مصونیت قبلی نسبت به کووید ۱۹ باشند.

به گزارش ساینس دیلی، نویسنده اصلی این تحقیق و استاد میکروب شناسی و ایمونولوژی در URMC گفت: «هنگامی که ما نمونه های خون افراد بهبود یافته از کووید را بررسی کردیم، به نظر می رسید که بسیاری از آنها دارای سلولهای B حافظه قبلی هستند که می توانند SARS-CoV-۲ را تشخیص دهند و به سرعت آنتی بادی تولید کند».

یافته های آنها بر اساس مقایسه نمونه های خون ۲۶ نفری است که مبتلا به نوع خفیف تا متوسط ​​کووید شده و در حال بهبودی بودند و همچنین ۲۱ اهدا کننده سالم که نمونه های خون آنها شش تا ۱۰ سال پیش جمع شده بود - مدت ها قبل از اینکه در معرض COVID-۱۹ قرار بگیرند- نیز مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که این ویروس های بتاکورونا ویروس، یک زیر کلاس است که شامل دو ویروس ایجاد کننده سرماخوردگی و همچنین SARS ،MERS و SARS-CoV-۲ است. بنابراین پژوهشگران این مقاله باور دارند که افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ شده‌اند، از محافظت و ایمنی پیشینی نیز بهره‌مند هستند. آنچه این مطالعه نشان نمی دهد سطح حفاظت ارائه شده توسط سلول های B حافظه و واکنش متقابل و نحوه تأثیر آن بر نتایج بیمار است.

پیش از این چند مطالعه دیگر از دانشمندان آلمانی و آمریکایی نیز اعلام کرده بودند که ابتلای یک فرد به بیماری سرماخوردگی می‌تواند سطحی از ایمنی را برای وی در مقابل بیماری کووید۱۹ ایجاد کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین