کد خبر: ۶۷۹۵۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴

اگر در "پاییز" این علائم را دارید، افسرده‌اید!

یک روانپزشک اظهار کرد: اگر افراد در دو پاییز متوالی علائم مشابه افسردگی را تجربه کنند، باید به ابتلا به افسردگی فصلی مشکوک شوند.
اگر در
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر وحید فرنیا با اشاره به وجود انواع افسردگی اظهار کرد: افسردگی ها با توجه به علل بروز آن که شامل علل بیولوژیکی، علل محیطی و علل روانشناختی است دسته بندی می شوند، اما بطور معمول در خصوص علائم آنها چندان تفاوتی مشاهده نمی شود.

وی افزود: یکی از شایعترین نوع افسردگی ها، افسردگی فصلی است که عمدتا در فصول سرد سال که تابش نورخورشید کم است، دیده می شود.

فرنیا تصریح کرد: زمانی می‌توان ابتلای شخص به افسردگی فصلی را تایید کرد که علائم افسردگی به مدت چند سال یا حداقل دو سال متوالی در فصول سرد سال بروز پیدا کند.

وی افزود: در بروز این نوع افسردگی همانطور که از اسم آن مشخص است، تغییر فصول نقش دارد و در فصل زمستان که تابش نور خورشید کم می شود شاهد بروز این افسردگی هستیم، چرا که نور و روشنایی نقش موثری در تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی و برخی هورمون‌ها از جمله ملاتونین دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: اختلال و کاهش این انتقال دهنده‌ها و هورمون ها موجب می شود احساس شادی و نشاط در فرد کمتر شده و تمایل به انزوا و افسردگی بیشتر شود.

فرنیا در تشریح علائم این نوع افسردگی گفت: در بیشتر این افراد احساس شادی کم شده و خلق و خوی این افراد تغییر می کند و در موارد شدید امکان بروز علائم جسمی از جمله تغییر در اشتها، اختلال در خواب، اختلال در تمایلات جنسی، کاهش انرژی بدن، کاهش تمرکز، کم شدن حافظه و... هم وجود دارد.

وی افزود: در موارد شدیدتر این بیماری حتی افکار و آرزوی مرگ هم در ذهن افراد ایجاد می شود و این امکان هست که در موارد خیلی شدیدتر در افرادی که استعداد و زمینه دارند، افکار خودکشی هم ایجاد شود.

فرنیا در خصوص راهکارهای درمان این نوع افسردگی، گفت: افسردگی فصلی به دنبال کاهش نور خورشید در فصول سرد سال ایجاد می شود، بنابراین باید برای درمان آن نیز از نور استفاده شود و برخی از روش نوردرمانی برای درمان این نوع افسردگی استفاده کرده و شخص بیمار را در معرض نور مصنوعی قرار می دهند.

وی افزود: علاوه بر این درمانهای دارویی هم برای این نوع افسردگی تجویز شده و در کنار آن درمانهای غیردارویی مانند روان درمانی هم به شدت توصیه می‌شود.

فرنیا با بیان اینکه شروع فصل بهار و تابستان به درمان این نوع افسردگی و بهبود علائم آن کمک می کند، گفت: در این فصول سال با توجه به افزایش نور خورشید، شدت علائم در بیماران افسردگی فصلی کم شده و این بیماران خودبخود بهبود می یابند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین