کد خبر: ۶۷۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۸
دکتر نوبخت در گفتگو با آفتاب:

تحصن مقابل قوه‌قضاییه از مصادیق فشار بر قاضی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- دکتر محمدباقر نوبخت، معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه در حاشیه مراسمی که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو از سوی آموزشکده عالی سما برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب در خصوص پرونده دکتر حسین موسویان سخنگوی پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: من در روزهای نخستین که این رخداد تلخ به وجود آمد، تاکید کردم که بهتر است همه ما به وزارت محترم اطلاعات و دستگاه قضایی اعتماد کنیم.

وی افزود: باید به جای دامن زدن به مطالبی که هنوز در حد اتهام است صبر کنیم تا قانون و قوه مقضاییه داوری کنند، اما متاسفانه عده‌ای عجولانه نه تنها در وارد کردن این اتهام بلکه در اثبات این اتهام پیش رفتند که از اخلاق اسلامی دور است. 

نوبخت با بیان اینکه «اصول اسلامی یک شعار نیست»، گفت: نباید تنها بگوییم که اصولگرا هستیم، اصولگرایی یعنی پایبند بودن به اصول اسلامی؛ در کدام اصل اسلامی مجاز دانسته شده که حیثیت فردی که هنوز متهم است را به بازی بگیریم و آن را اثبات شده فرض کنیم.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه افزود: وزارت اطلاعات در حد توان و در حدی که قانون به آن اجازه داده، پرونده را بررسی کرد و تحویل قوه قضاییه داد؛ ما هم باید به قوه قضاییه نگاه کنیم و فصل‌الخطاب همه باید این قوه باشد. حال قوه قضاییه حاضر نشد برای این پرونده حتی قرار مجرمیت صادر کند و به دادگاه بفرستد اما حتی اگر دادسرا و قضات پرونده نیز اتهام را اثبات کردند، امکان تجدیدنظر وجود دارد. 

نوبخت همچنین در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر «فشار بر قاضی پرونده موسویان برای تبرئه وی»، گفت: اگر قاضی بخواهد حکم عدم پیگرد یا تعلیق تعقیب را صادر کند به منزله تحت فشار بودن قاضی نیست و باید این موضوع اثبات شود، هر ادعایی باید اثبات شود.

وی با اشاره به تحصن و تظاهرات برخی جریانات دانشجویی برای محکومیت حسین موسویان، افزود: قوه مجریه در حالی که حق دخالت در قوه قضاییه را ندارد، در برخی محافل که جای چنین بحث‌هایی نبود وارد شد و از سوی دیگر تهییج برخی گروه‌ها کار شایسته‌ای نیست. این که جلوی قوه قضاییه تحصن کنند، از مصادیق عینی فشار است.

نوبخت با تاکید بر اینکه «در کشور ما قاضی از هیچ کس حرف شنوی ندارد»، گفت: چنین بحث‌هایی مسیر پرونده را از جهتی که باید باشد، خارج می‌کند و توصیه می‌کنم که همه به قوه قضاییه اعتماد کنیم چون قانون می‌گوید وزارت اطلاعات یک حد مشخصی از اختیارات دارد.

وی ضمن یادآوری این موضوع که «وزارت اطلاعات هیچ گاه در اثبات جاسوسی موسویان سخن نگفته است»، افزود: کسی که برادر شهید و فرزند انقلاب است و از ابتدای انقلاب از این نظام دفاع کرده را نمی‌توانیم بگوییم که تو از ما نیستی، این روش اتحاد ملی نیست.

نوبخت یادآور شد: در روزی که همه جمع شده بودند تا در مورد اتحاد ملی صحبت کنند، یک گروه حق نداشت در همان روز اختلاف ملی را تعمیق و ترویج کند.

وی گفت: هر کس می‌تواند بگوید مقدس یا فرزند امام زمان است اما باید دید مطابق شاخص‌ها و اصول اسلامی و نظرات مقام معظم رهبری عمل می‌کند؟ هنگامی که مقام معظم رهبری از اتحاد ملی سخن می‌گویند، عده‌ای اختلاف ملی را ترویج می‌‌کنند و نمی‌توان گفت که اینان از رهبری و اصول اسلامی پیروی می‌کنند.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آفتاب در خصوص گزارش اخیر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: باید با یک نگاه واقع‌بینانه به این لیوان نگاه کرد، یعنی هم قسمت پر لیوان را ببینیم و هم قسمت خالی آن را .

وی گفت: این که گفته می‌شود ایران از سال 2003 به بعد فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای دارد و فعالیت نظامی و تسلیحاتی ندارد، حرف درستی است اما باید در ذهن داشت که آنان قبل از این موضوع، امر دیگری را اطلاع‌رسانی کرده‌اند که ایران تا سال 2003 فعالیت هسته‌ای نظامی انجام داده که ما با این قسمت از گزارش مخالف هستیم.

وی این گزارش را دارای دو وجه مثبت و منفی دانست و افزود: در عالم سیاست باید زیرک باشیم و بدانیم که این گزارش با چه هدف و انگیزه‌ای منتشر شده اگر تصور کنیم که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بدون بهره‌برداری چنین گزارش را منتشر می‌کنند، کمی ساده‌اندیشی است حال ممکن است آمریکا ساده‌اندیش و احمق باشد اما ما نباید به حساب حماقت بگذاریم.

نوبخت افزود: آمریکا با این گزارش اعلام کرد که ایران تا سال 2003 دارای فعالیت نظامی هسته‌ای بوده و با فشار بین‌المللی آن را کنار گذاشته، بنابراین باید به ایران فشار آورد تا به سمت نظامی شدن نرود.

وی با بیان اینکه «آمریکا می‌تواند از این گزارش در جهت افزایش فشار بر ایران استفاده کند»، گفت: این که ایالات متحده اذعان می‌کند که ایران دارای فعالیت صلح‌‌آمیز هسته‌ای است، نکته مثبتی محسوب می‌شود و باید از آن خرسند باشیم اما باید مراقب دشمن مکار و سیاست پیشه خود هم باشیم.

نوبخت همچنین در بخش دیگری از سخنانش و در خصوص نفت گفت: تا امروز بیش از 70 درصد اقتصاد ما به نفت وابسته بود و با توجه به این که نفت یک منبع پایان پذیر است و پیش از آن که یک کالای اقتصادی باشد یک کالای سیاسی است، همواره به این که درآمدهای نفتی در آینده هم برای ما باقی می‌ماند، باید با دیده تردید نگاه کرد.

نوبخت افزود: باید با فوریت بتوانیم درآمد نفتی را تبدیل به سرمایه‌های ماندنی کنیم. براساس برنامه چهارم و سند چشم‌انداز 20 ساله هم باید سال به سال از وابستگی به نفت جدا می‌شدیم و آن را به سرمایه‌های مبدل تبدیل می‌کردیم، اما آمار اخیر نشان می‌دهد که در چند سال اخیر وابستگی به نفت و حضور دولت در اقتصاد با وجود اجرایی شدن سیاست اصل 44 افزایش یافته است.

نوبخت ضمن یادآوری روزهای اول انقلاب اسلامی گفت: روزهایی بر کشور گذشته است که درآمدهای نفتی ما در سال در حدود 12 میلیارد دلار در سال بود. اما اکنون درآمد نفتی ما بیش از 50 میلیارد دلار است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که نتوانیم از این فرصت تاریخی در جهت توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

وی افزود: به همین دلیل همواره باید یادآوری کنیم که این فرصت تاریخی ممکن است دیگر تکرار نشود و باید از آن در راستای مطلوب استفاده نمود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه همچنین در خصوص موانع خصوصی‌سازی گفت: اکنون بر سر راه خصوصی‌سازی مشکلات حقوقی و قانونی نداریم اما مشکلات اجرایی وجود دارد. در اقتصاد ایران که تولید ناخالص داخلی را بیش از 80 درصد دولت تامین می‌کند، جمع کردن دولت از تصدی‌های اجتماعی واگذاری آن به بخش خصوصی، کار چندان ساده‌ای برای دولت‌ها نیست.

وی مشکلات فرهنگی را از دیگر موانع خصوصی‌سازی برشمرد و گفت: متاسفانه در کشور ما هنوز سرمایه‌گذار در بخش خصوصی را با دیده احترام نگاه نمی‌کنند و اگر خیلی بخواهند با احترام صحبت کنند به او یک سرمایه‌دار می‌گویند و اگر خیلی ارفاق کنند، عنوان زالوصفت را دنبال آن نمی‌آورند.

نوبخت گفت: با این نگاه که اگر کسی بخواهد وارد بخش خصوصی شود گویی از ارزش‌ها فاصله گرفته، صاحبان سرمایه برای توسعه و تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و سرمایه خود را در موارد غیر مولد به کار می‌گیرند. البته با توجه به فصل‌الخطاب بودن سیاست‌های کلی اصل 44 امیدوارم با این فرهنگ فاصله بگیریم و دولت بتواند در عرصه حاکمیت متمرکز شود و عرصه تصدی را به بخش خصوصی واگذار کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین