کد خبر: ۶۷۹۷۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

میزان باروری در ایران به پایین ترین نرخ در ۸ سال اخیر رسید

بررسی نمودارهای منتشره مرکز آمار ایران، گویای نزولی بودن میزان باروری در هشت سال اخیر است که کمترین آن مربوط به سال گذشته با تولد ۱.۲ کودک بود.
آفتاب‌‌نیوز :

میزان باروری در واقع تعداد فرزندانی است که یک زن در طول دوران باروری خود (معمولا از ۱۵ تا ۴۹ سال سن) به دنیا می‌آورد.

مرکز آمار اطلاع‌نگاشت (اینفوگرافی) از میزان باروری طی سال‌های ۹۰ تا ۹۸ منتشر کرد.

میزان باروری در ایران به پایین ترین نرخ در ۸ سال اخیر رسید

بررسی نمودارهای منتشر شده این مرکز نشان می‌دهد میزان باروری کل ایران بین سال­‌های ٩٠ تا ٩٨ افت و خیزهایی را تجربه کرده است. این شاخص در نیمه نخست دهه ٩٠ با شیب ملایمی رو به افزایش گذاشته، به گونه­‌ای که از ۱.۷۵ فرزند در سال ٩٠ به حدود ٢.٠٧ فرزند در سال ٩٦ رسیده است. سپس این شاخص رو به کاهش گذاشته و در سال ٩٨ به میزان ١.٨ فرزند کاهش یافته است.

براساس داده‌های سازمان ثبت احوال کشور، تعداد ولادت‌های ثبت شده در سال ٩٠ برابر با یک میلیون و ٣٨٢ هزار و ١١٨ تولد بوده که در سال ٩٥ به یک میلیون و ٥٢٨ هزار و ٥٣ تولد افزایش یافته است، اما تعداد ولادت در کل کشور از سال ٩٥ تا ٩٨ روند کاهشی داشته و پارسال تعداد موالید به یک میلیون و ١٩٦ هزار و ١٣٥ ولادت کاهش یافته است.

الگوی سنی باروری نشان‌دهنده کاهش میزان باروری کل در همه سنین از جمله گروه‌­های سنی ٢۴-۲۰ و ۲۹-۲۵ و ۳۴-۳۰ ساله در سال ٩٨ است.

این تغییر بیانگر کاهش باروری به‌ویژه در بین گروه سنی جوان است که به نوبه خود سهم بسزایی در کاهش میزان باروری کشور داشته است.

به گزارش ایرنا، کاهش سطح باروری یکی از چالش‌های مهم کشورهاست و نگرانی‌های اقتصادی، جمعیتی (کاهش جمعیت و سالخوردگی)، ژئوپلیتیکی و هویتی، نقش زیادی در تدوین و اجرای سیاست‌های حمایت از افزایش باروری و فرزندآوری داشته است. جمهوری اسلامی ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای با باروری پایین، سیاست‌های جدید جمعیتی را به‌طور رسمی در ۳۰ اردیبهشت ۹۳ با ابلاغ رهبر معم انقلاب آغاز کرد.

همچنین براساس آمار، حداقل میزان باروری کل در سال‌های ۹۸- ۱۳۹۶ مربوط به استان گیلان (برای کل جمعیت) به ترتیب با ارقام ۱.۴، ۱.۳ و ۱.۱ فرزند و حداکثر آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با مقادیر ٣.٧، ٣.٥ و ٣.٤ فرزند است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین