کد خبر: ۶۷۹۷۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

با پیروزی بایدن شرایط مثل گذشته می‌شود؟

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل به ناشی بودن ترامپ در سیاست و کارکشته بودن بایدن در این عرصه اشاره کرد و گفت: بایدن یک سیاستمدار بسیار پخته است و به نظر من دولت او، دولت تماما دموکرات‌ خواهد بود و مطمئنا توافق با چنین فردی بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر است.
با پیروزی بایدن شرایط مثل گذشته می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

حسین اصغری‌ثانی در خصوص احتمال تغییر در نتایج انتخابات آمریکا اظهار کرد: در حال حاضر که هم اکثریت مردم آمریکا به بایدن رای داده‌اند و هم بسیاری از اعضای حزب جمهوری‌خواه و همچنین رهبران بسیاری از کشورها، پیروزی‌اش را به او تبریک گفتند، دیگر تقریبا باید پیروزی بایدن را تثبیت شده فرض کرد و با توجه به اینکه آمریکا دارای سیستم قضایی مستقلی است، چنانچه ترامپ هرگونه اعتراضی به نتیجه انتخابات اخیر ایالات متحده داشته باشد، مطمئنا به اعتراضات او رسیدگی خواهد شد، اما شواهد حکایت از تثبیت پیروزی جو بایدن دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید بین ترامپ و بایدن تفاوت قائل شد، خاطرنشان کرد: مسلما بین کسی که در طول چهار سال دوران ریاست جمهوری‌اش از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را در قبال ایران در پیش گرفت و بین کسی که قبل از پیروزی، بازگشت به برجام و سایر معاهده‌های بین‌المللی‌ که ترامپ از آن‌ها خارج شده بود را به عنوان شعارهای انتخاباتی خود بیان می‌کرد و همچنین در زمان امضا برجام معاون رئیس جمهور آمریکا بوده است، تفاوت وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: اما این‌ دلیل بر این نمی‌شود که‌ با پیروزی بایدن ما نسبت به بازگشت شرایط به اوضاع قبل از ترامپ خوش‌بین باشیم و فکر کنیم قرار است فضای خیلی گرمی در روابط بین ایران و آمریکا به وجود آید.

اصغری‌ثانی به سابقه سیاسی طولانی بایدن اشاره کرد و گفت: بایدن یک سیاستمدار بسیار پخته است و به نظر من دولت او، دولت تماما دموکرات‌ خواهد بود و مطمئنا توافق با چنین آدمی بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: هر کسی هم که در آمریکا بر سر کار بیاید، ما در ایران اول باید برای خود مشخص کنیم که در عرصه سیاست خارجه به دنبال چه هستیم و در این رابطه میان همه ارکان تصمیم‌گیر باید هماهنگی وجود داشته باشد.

اصغری‌ثانی اضافه کرد: همین مسئله که در کشور ما تمامی مدیران با هر سطح و هر میزان دانشی در مورد سیاست خارجی نظر می‌دهند، نشان‌دهنده این است که ما در عرصه سیاست خارجه خیلی مشکل داریم و تا این مشکلات درست نشوند، برای ما فرقی نخواهد داشت که چه کسی در آمریکا بر سر کار بیاید.

وی با اشاره به اینکه در تمامی حدود ۴۲ سال عمر انقلاب اسلامی، آمریکا همواره به عنوان دشمن بزرگ کشورمان معرفی شده است، عنوان کرد: چنانچه ما به آموزه‌هایی که در فرهنگ ایرانی خودمان داریم رجوع کنیم، می‌بینیم که در قبل از اسلام تمامی پادشاهان ایرانی سعی در شناخت دشمنان خود داشتند و حتی در دوره‌هایی که بین ایران و روم درگیری وجود داشت، باز هم شاهزادگانی از دو طرف در دربارها حضور داشتند و این رفت و آمدهای دیپلماتیک وجود داشت تا آنان بتوانند از دشمن خود شناخت بیشتری به دست آورند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در آموزهای دینی ما نیز بر شناخت دشمن تاکید شده است، خاطرنشان کرد: اما در مورد رابطه ما با آمریکا، که همواره دشمن ما معرفی می‌شده است، سوالی که وجود دارد این است که آیا ما واقعا توانسته‌ایم این کشور را بشناسیم؟ حتی در سطح دانشگاه نیز یک کرسی آمریکاشناسی وجود ندارد و حتی در رشته‌های تخصصی نیز چند واحد درسی در مورد شناخت ایالات متحده وجود ندارد. ما نه تنها از آمریکا، بلکه از چین و روسیه نیز شناختی نداریم.

اصغری‌ثانی شناخت کشورهای دوست و دشمن را از ضروریات جامعه علمی ایران دانست و تاکید کرد: اگر ما به عنوان مثال آمریکا را درست بشناسیم، دیگر بسیاری از سردرگمی‌ها در مورد این کشور برای ما به وجود نخواهد آمد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در دولت ترامپ، چین و روسیه بسیار سود بردند، ادامه داد: برخلاف چیزی که گفته می‌شود این دو کشور از شکست ترامپ بسیار راضی بودند، اما واقعیت این است که این دو کشور در دولت ترامپ بسیار هم منتفع شدند. حدس من این است که با آمدن بایدن، آمریکا دوباره ترجیح می‌دهد که به شرق توجه بیشتری کند. بنابراین ما باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم.

اصغری‌ثانی افزود: بایدن نگاه مثبتی به عربستان سعودی و حکومت‌های تندرو خاورمیانه ندارد. باید از این فرصت استفاده کنیم و نباید بایدن را در خاورمیانه نگه داریم. باید سعی کنیم تمرکز آمریکا بر خاور میانه از بین برود و ما تقریبا به یک سطح برتری در این منطقه دست پیدا کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نسبت به تامین امنیت اسرائیل متعهدند و در این خصوص تفاوتی میان احزاب و روسای جمهور این کشور وجود ندارد. شاید پس از روی کار آمدن بایدن، تنها تغییر کوچکی که در خصوص رژیم صهیونیستی به وجود آید، کاهش تندروی‌ها و حملات این رژیم به سوریه باشد یا سیاست خارجه تهاجمی رژیم صهیونیستی در قبال ایران و خاور میانه، تا حد کمی ملایم‌تر شود. اما این به معنای تغییر رابطه بین آمریکا و اسرائیل نخواهد بود. این رابطه بر پایه تامین منافع است و همواره برقرار بوده و خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به رضایتی که مردم از برجام داشتند، تصریح کرد: اما این رضایت و خوشحالی چندان طول نکشید. دولت هنوز در حال مذاکره بود که در داخل، تندروهای داخلی در حال رقم زدن اتفاقات دیگری بودند.

اصغری ثانی با اشاره به شرایط دشوار کشور، بیان کرد: این شرایط ما را در وضعیتی بسیار نگران‌کننده قرار داده است. شیوع کرونا، حتی کشورهایی که درگیر تحریم نیستند را به مرز ورشکستگی اقتصادی رسانده و این کشورها حداقل بحران بیکاری را تجربه کردند و تولید ناخالص آنان کاهش پیدا کرده است. کشور ما از پیش از این هم بحران‌هایی داشته و تحت تحریم بوده است، واردات و صادرات ما مختل شده بود و عائدی دولت نیز از بین رفته بود؛ چراکه کاملا متکی به نفت بود. حالا کرونا این بحران‌هایی که از پیش وجود داشته‌اند را بسیار تشدید کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین