کد خبر: ۶۷۹۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸

گزینه‌های بایدن برای دولتش حلقه نزدیک به او است

جو بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا و دستیارانش ماه‌ها وقت صرف آماده شدن برای انتقال قدرت به او در کاخ سفید کرده و تیمی را گرد آورده که در روند رشد پیدا کردنش شامل چند صد عضو دیگر برای قدم گذاشتن در راهی است که این دموکرات چندین دهه در پی آن بوده است.
گزینه‌های بایدن برای دولتش حلقه نزدیک به او است
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته افرادی که در جریان برنامه‌های اولیه جو بایدن قرار گرفته‌اند، مشاورانی کلیدی وجود دارند که بایدن به آنها متکی خواهد بود و آنها را برای سمتهای ارشد در دولت جدید در نظر خواهد گرفت:

حلقه نزدیک

بایدن مدتهاست یک حلقه محکم از افراد نزدیک به خود را حفظ کرده و به آنها در زمینه مشاوره راهبردی متکی است و این حلقه شامل اعضای خانواده او و رئیس دفترهایش در طی سالهای خدمتش در کاخ سفید به عنوان معاون ریاست جمهوری در دولت اوباما از جمله ران کلین، استیو ریچتی و بروس رید می شود.

کلین به عنوان یک کارشناس سیاسی اداره کننده پاسخ دولت اوباما به شیوع بیماری ابولا در سال ۲۰۱۴ بوده و به عنوان یک گزینه پیشتاز برای رئیس دفتری بایدن در ابتدای کار تلقی می شود. شخصی که در این منصب قرار می گیرد معمولا نقشی کلیدی در تعیین دستور کار رئیس جمهور، اولویتهای سیاسی او و فعالیتهای روزمره اش ایفا می کند.

همه‌گیری

اولویت سیاسی شماره یک جو بایدن تحت کنترل گرفتن همه گیری کروناویروس است. او وعده داده که از دکتر آنتونی فائوچی، متخصص ارشد امور بیماری های عفونی در دولت آمریکا که با دونالد ترامپ اختلاف پیدا کرد، خواهد خواست همچنان در سمتش باقی بماند. در طول کمپین بایدن، او اغلب اوقات برای گزارشها درباره وضعیت همه گیری بیماری به سراغ وویک مورتی، جراح عمومی سابق رفته و انتظار می رود او نیز در دولت جدید ایفای نقش کند.

بازیابی اقتصادی

بایدن همچنین گفته دیگر اولویت کلیدی او تحریک اقتصادی و کمکهای اقتصادی با هدف به رونق برگرداندن اقتصاد است. او مجموعه‌ای از مناصب اقتصادی ارشد را باید در دولتش پر کند که شامل وزیر خزانه داری می‌شود و لائل برینارد، مدیر فدرال و همچنین سارا بلوم راسکین، معاون وزیر خزانه داری سابق به عنوان نامزدهای ارشد این سمت تلقی می‌شوند.

بایدن همچنین انتظار می رود برای مناصب مشاوره اقتصادی ارشد برخی از مشاوران اقتصادی طولانی مدت خود در کاخ سفید و در طول کمپینش شامل جارد برنستاین و بن هریس را در نظر بگیرد.

هر دوی آنها حامی محرکهای اقتصادی قوی برای بالا کشیدن اقتصاد بوده‌اند.

سیاست خارجی

بایدن قول داده در همان اوایل دوره ریاست جمهوری خود روابطش با همپیمانان و رقبای خارجی آمریکا را دستخوش یک شروع مجدد کند. انتظار می رود او برای کمک گرفتن در این حوزه به سراغ دستیاران شخصی طولانی مدتش برود.

آنتونی بلینکن، یکی از نزدیکترین مشاوران بایدن در کمپینش، به عنوان نامزد مشاور امنیت ملی یا وزیر امور خارجه در نظر گرفته می شود. بلینکن یکی از کارمندان کمیته روابط خارجی سنا که مدتها تحت ریاست بایدن قرار داشت بوده و به کمپین ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ او مشاوره داده و به عنوان مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور سابق در کاخ سفید خدمت کرده است. او حامی رهبری قدرتمندتر آمریکا در خارج با هدف تقابل با رقبای احتمالی همچون چین در ضمن تاکید بر فرصتها برای همکاری با دیگر کشورها بوده است. جیک سالیوان، یک دستیار سیاسی ارشد دیگر کمپین هم به عنوان نامزد پست روابط بین الملل در نظر گرفته می‌شود.

سوزان رایس که قبلا به عنوان نامزد معاونت بایدن در ریاست جمهوری مطرح شده بود اکنون به عنوان یک نامزد اصلی وزارت امور خارجه در نظر گرفته می شود. این به رغم اختلاف او با جمهوریخواهان بر سر نقشش در پس از حمله سال ۲۰۱۲ شبه نظامیان به هیات دیپلماتیک آمریکا در شهر بنغازی لیبی است. یک نامزد دیگر هم کریس کونز، از ایالت دلاور و یکی از بزرگترین حامیان بایدن در سنا است.

میشل فلورنوی، یک مقام ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا که با بلینکن به صورت مشترک یک شرکت مشاوره‌ای تاسیس کرد، به عنوان یک نامزد ارشد رهبری پنتاگون در دولت بایدن در نظر گرفته می شود.

تغییرات آب و هوایی

تیم بایدن امکان معرفی یک "سزار آب و هوایی" را با هدف عملی ساختن وعده های این رئیس جمهور منتخب آمریکا در طول کمپینش برای مقابله با این مشکل در نظر دارد.

از جمله گزینه های ممکن برای این نقش سناتور جان کری، دوست دیرینه بایدن و سناتور سابق و همچنین برایان دیس است در حالی که هر دو نفر به مذاکرات مربوط به توافق آب و هوایی پاریس که بایدن خواستار پیوستن مجدد آمریکا به آن است کمک کردند. یک گزینه ممکن دیگر نیز جی اینسلی، فرماندار ایالت واشنگتن است که در رقابت مقدماتی حزب دموکرات با دستورکار تغییرات آب و هوایی با بایدن رقابت کرد و بعدا به مشاوره دهی به این معاون رئیس جمهور سابق پرداخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین