کد خبر: ۶۷۹۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰

کرونا در ایران کُشنده‌تر است؟

کرونا همچنان در جهان جولان می دهد و با گذشت بیش از هشت ما هنوز هیچ کس و هیچ چیز نتوانسته حریف این ویروس فسقلی شود. شمار مبتلایان کرونا در جهان حالا مرز 50 میلیون نفر را رد کرده و این هیولای کوچک تاکنون بیش از یک میلیون و 256 هزار نفر را به قتل رسانده، جنایتی که همچنان با قدرت استمرار دارد و فعلا نمی توان پایانی برای آن متصور بود.
کرونا در ایران کُشنده‌تر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

در ایران هم شمار مبتلایان از مرز 682 هزار نفر عبور کرده و تاکنون 38 هزار و 291 نفر در کشور قربانی کرونا شده اند. در کُشندگی کرونا تردیدی نیست، اما نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که میزان کشندگی این ویروس در ایران به شکل عجیبی نسبت به میانگین جهانی بالاتر است!

در جهان تقریبا از هر 50 نفر مبتلا به کرونا یک نفر جان خود را از دست می دهد و این درحالی است که در کشورمان از هر 18 مبتلا یک نفر قربانی کرونا می شود و حالا سوال اینجاست چرا کرونا در ایران کُشنده تر است؟

دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این سوال سه علت را متصور می داند.

او می گوید: علت اول این است که شاید مکانیسم اثر ویروس در کشور ما متفاوت از سایر کشورها باشد. یعنی بطور مثال ژنتیک ایرانی‌ها بگونه‌ای باشد که درصد کشندگی کرونا را بالا ببرد. البته این احتما چندان قوی نیست و شاید بتوان سهم کمی از علت کُشندگی بالای کرونا در کشور را به آن اختصاص داد.

نجفی معتقد است: علت دیگر در این زمینه بحث کیفیت ارائه خدمات به بیماران بستری است که متاسفانه در کشور ما خیلی مطابق با استانداردها نیست و علت آن هم خستگی کادر بهداشت و درمان بعد از 9 ماه اپیدمی این بیماری است.

او در پاسخ به اینکه کادر بهداشت و درمان سایر کشورها هم این اپیدمی 9 ماهه را تجربه کرده اند، می گوید: اینجا یک تفاوت وجود دارد، اگر به روند اپیدمی کرونا در کشورهای دنیا نگاه کنیم، در اکثر کشورها شاهد افت کرونا بوده‌ایم و در کشورهایی مانند کره جنوبی و چین این معضل خوب مدیریت شده است، اما در ایران متاسفانه همواره با اپیدمی‌های مختلف بیماری رو برو بوده‌ایم و هیچگاه کرونا در این مدت چند ماهه به سمت افت چشمگیر نرفته و همین امر موجب شده کادر بهداشت و درمان ایران نسبت به سایر کشورها خسته‌تر شوند.

او می گوید: این خستگی چند ماهه در کیفیت ارائه خدمات به بیماران بستری تاثیرگذار است و این امر می تواند به عنوان یکی از علل کشندگی بالای کرونا در کشور مطرح باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه می‌دهد: علت سومی که در این زمینه می‌توان متصور بود و قوی‌تر از سایر عوامل است بحث عدم شناسایی تمام بیماران کرونایی در کشور است.

او می گوید: در کشور ما با توجه به محدودیت های موجود در بحث انجام تست کرونا، این تست تنها از افراد علامت دار انجام می‌گیرد.

نجفی می گوید: زمانی که افراد علامت‌دار باشند شانس مرگ و میر هم در آنها بالاست. یعنی ما از افرادی تست می گیریم که به نوع متوسط و شدید کرونا مبتلا شده اند و مرگ و میر هم در این افراد بالاست و طبیعی است که آمار فوتی ها نسبت به مبتلایان شناسایی شده بالا برود، چون ما بیماران بدحال را شناسایی کرده ایم.

او ادامه می دهد: در حال حاضر در جهان از مجموع تست های گرفته شده بطور میانگین پنج درصد مثبت می شود و این درحالی است که این میزان در کشورمان حدود 70 درصد است، یعنی از مجموع تست های گرفته شده 70 درصد مثبت می شود و علت این است که ما فقط از افرادی که علامت دار شده اند و احتمال ابتلای آنها به کرونا بالاست تست می گیریم و نه همه افراد جامعه.

نجفی می گوید: اگر از تمام افراد جامعه از جمله افراد بدون علامت هم تست کرونا گرفته شود، قطعا آمار مبتلایان فراتر رفته و نسبت آمار فوتی ها در مقابل آن کاهش می یابد و تناسب میان مبتلایان و فوتی ها در کشور به سطح جهانی می رسد و می توان گفت این علت از مابقی عوامل قوی‌تر است و موجب شده این تصور پیش بیاید که کرونا در ایران کُشنده‌تر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین