کد خبر: ۶۷۹۸۴۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
پیروزی بایدن هم فرصت و هم تهدید برای ایران

پیروزی "جو بایدن" چه معنایی برای ایران خواهد داشت؟

الجزیره در گزارشی مدعی شده است: قطعا انتخاب "جو بایدن" به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برای کل جهان تاثیرگذار خواهد بود، اما شاید برای هیچ کشوری به اندازه ایران مهم نباشد. فارین پالسی نیز نوشته است: ایران به ترامپ می‌خندد و پیروزی بایدن نور امیدی برای آن کشور است.
پیروزی
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی با اشاره به این که بایدن وعده داده مسیر پیموده شده ترامپ علیه ایران را تغییر می‌دهد اشاره می‌کند که مسیر پیش رو کماکان نامشخص، پیچیده و دارای ابهام است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این شبکه خبری می‌افزاید: "هنری رم" تحلیلگر ارشد مسائل ایران در گروه مشاوره اوراسیا معتقد است که ایران و امریکا در ماه‌های ابتدایی ریاست جمهوری بایدن با احتیاط پیش می‌روند. او می‌گوید بایدن با اولویت‌های جدی‌تری مواجه است و تهران محتاط خواهد بود تا خود را بیش از اندازه مشتاق مذاکره با امریکا نشان ندهد. احتمال آن وجود دارد که دو کشور در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی به توافق موقت دست یابند که طبق آن برخی از جنبه‌های برنامه اتمی ایران یا متوقف شده و یا به عقب انداخته می‌شوند از جمله توسعه و آزمایش سانتریفیوژ‌های پیشرفته ایران. در ازای آن امریکا می‌تواند به ایران اجازه دهد به خط اعتباری بین‌المللی دسترسی پیدا کرده و حداکثر تقریبا ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام را به طور قانونی صادر کند. برای مذاکره جامع‌تر احتمالا باید تا سال ۲۰۲۲ میلادی صبر کنیم".

این شبکه خبری در ادامه می‌افزاید: "الی گرانمایه" از اعضای ارشد شورای روابط خارجی اروپا معتقد است که اروپایی‌ها تلاش خواهند کرد تا در اسرع وقت زمینه بازگشت دوباره امریکا به برجام فراهم شود و راه را برای بایدن هموار خواهند کرد.

گرانمایه معتقد است بایدن باید تلاش کند تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به برجام بازگردد و وارد مذاکره با تهران شود چرا که پس از آن دستیابی به پیشرفت مهم دیپلماتیک کار دشوارتری خواهد بود.

گرانمایه معتقد است که تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برای احیای مجدد برجام می‌توانند و باید از سوی بایدن لغو شوند. با این حال، او معتقد است جمهوری‌خواهانی که در سنا هستند محدودیت‌های سیاسی پیش پای دولت بایدن خواهند گذاشت و دولت او در کنگره در مورد ایران با مشکل مواجه خواهد شد.

"محسن شریعتی نیا" استاد روابط بین الملل نیز معتقد است که بازگشت امریکا به برجام سریع و ساده نخواهد بود. او معتقد است که انتخابات ریاست‌جمهوری ایران وضعیت را پیچیده‌تر خواهد کرد.

او می‌گوید رفتار ترامپ به سیاستمداران ایران نشان داد که وضعیت در حوزه روابط بین الملل بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی است.

او معتقد است رئیس‌جمهوری بعدی ایران فارغ از آنکه وابسته به کدام جناح سیاسی باشد، فردی عملگرا و محتاط خواهد بود و موضعی خصمانه یا عاشقانه نسبت به سیاست بین الملل نخواهد داشت.

"الی گرانمایه" نیز معتقد است که بعید به نظر می‌رسد دولت روحانی وارد مذاکره با دولت بایدن درباره مسائل منطقه‌ای گسترده و برنامه موشکی شود.

او می‌گوید ایران و امریکا ممکن است در عراق و افغانستان بتوانند با یکدیگر منافع مشترکی داشته باشند با این حال، مذاکره مستقیم دو کشور برای معامله‌ای بزرگ درباره مسائل منطقه‌ای دشوار و نامحتمل به نظر می‌رسد.

پیروزی بایدن هم فرصت و هم تهدید

نشریه "فارین پالسی" نیز در گزارشی اشاره می‌کند که پیروزی بایدن برای ایران هم می‌تواند یک فرصت و هم تهدیدی بالقوه باشد.

این نشریه می‌نویسد: "کاربران ایرانی از شنیدن خبر پیروزی بایدن خوشحال شدند چرا که امیدوارند این موضوع باعث بهبود روابط اقتصادی ایران شود.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز نشان داد که تهران آماده گفتگو است هر چند به روشی حساب شده و با حفظ غرور ایران. او ابراز امیدواری کرد که بایدن اشتباهات دوره ترامپ را جبران کرده و به برجام بازگردد.

با این حال، اگرچه بایدن به صراحت گفته که خواستار بازگشت به برجام است، اما سنای امریکا که کنترل آن در دست جمهوری‌خواهان است، احتمالا کار او را سخت خواهد کرد.

بایدن، اما قصد دارد در مورد یمن و عراق با همکاری ایران مناقشات منطقه‌ای را پایان دهد. او به دنبال ایجاد ثبات در منطقه است و در این راستا به دنبال راه‌حلی مستقیم یا غیرمستقیم با ایران است.

ایران محتاطانه به برنامه‌های بایدن برای منطقه می‌نگرد. شاید ایران باید صبور باشد. اکنون اولویت‌های اصلی رئیس جمهوری منتخب امریکا شیوع ویروس کرونا و قدرت‌گیری چین هستند. خاورمیانه در حال حاضر در اولویت برنامه‌های او نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
قمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
5
11
نقطه مشترک بایدن و ترامپ .
ادامه تحریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
وقتی مسئولین ی جو همت ندارن و دلسوز مردم نیستند یک بار می گویند گرانی ارز ربطی به تحریم ندارد یک بار می گویند تحریم ظالمانه این یعنی خیانت به مردم و پیچاندن مردم
رزمنده ولایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
دوستان عزیز، دنیای بدون ترامپ و کاش بدون نتانیاهو و شاه عربستان و تندروهای ما که با هر مذاکره ای مخالفند، دنیای بسیار بهتری خواهد بود.
جو بایدن در میان همه روسای جمهور آمریکا، بر حسب ظاهر مواضع و پیشینه زندگی بسیار بهتری داشته و اصلا با ترامپ قابل مقایسه نیست، شاید بتوان او را با کارتر و اوباما مقایسه کرد.
او انسان محترمیست،اما رئیس حمهور آمریکاست، نه ما! و اگر شریف ترین آدم هم باشد، به دلیل همین شرافتش نمی تواند به جای وطنش، از ما دفاع کند و اجازه هم نخواهند داد و اگر تند برود، قطعا به سرنوشت کندی دچار خواهد شد.
سیاست های کلان آمریکا، دراز مدت، یکپارچه و همپوشان و حساب شده است و آمدن یک عاقل در پس یک دیوانه کاملا حساب شده است و افکار عمومی توسط نخبگان مدیریت می شود.
ما نباید انتظار داشته باشیم که یک رئیس حمهور بتواند همه چیز را عوض کند، نه اختیارش را دارد، نه امکانش را و صهیونیست ها و تندروهای ما که حتی گوش به فرمان کسی نیستند.
کیومرث
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
1
5
ترامپ و بایدن موافقند .
ادامه نفرین تلاویو .
ادامه تحریم تهران.
باشد .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
3
11
ادامه همان سیاست ترامپ اجماع بیشتر و ظاهری آراسته تر
دلخوش نباشید
ما باید تغییر کنیم
موضوع ایران فعلا برای آمریکا اولویت چندم است
ناشناس
|
Spain
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
1
7
چی بنویسم که چاپ بشه اما این فقط آمریکا نیست که باید امتیاز بدهد

..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
6
منتظر. معجزه نباشید
تکلیف با مردم ایران مشخص شده
ادامه فقر گرانی تورم اقتصاد فلج روحیه خراب
یک نمونه بارز در مورد اخر
ایا تلویزیون صدا وسیما هیچ تلاشی برای روحیه بخشیدن به سلامت روح وروان جامعه انجام میدهد
یک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
4
حقیقاتا سفارتخانه جز یک ساختمان اداری که گاه بوسیله بعضی ایرانیان ، که بیشتر به رفت وآمد عبوری مسافران دو کشور می پردازد تا به این اندازه برای ایران احساس خطر؟! که امکان راه اندازی ساختمانی در حد قامت یک کاردار برای کشور ی که دیدیم در دوران تحریم حتی چگونه همسایه هایی که سالها در جنگهایشان از کمکهای ایران بهره مند اما به تبعیت از آمریکا به تحریم پیوستند وجود یک ساختمان برای سفارت آمریکا حتی در پایین ترین مراودات چه مشکل امنیتی را برای ایران ایجاد که از آن ابا می کندتا جهانی که دیدیم چگونه در دوران تحریم ملت ایران را تنهاتر از قبل ، دیگر امکان اینچنین ضربه ای به ملت ایران دست نیابند
Nima
|
Canada
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
6
درسی که باید از آمریکا بگیریم اتکا به دموکراسی و رای مردم است، خوب یا بد را مردم تعیین می کنند، ترامپ هم اعتراضش را در قالب حقوقی دنبال می کند چون با تمام بی قاعدگی هایش استقلال قوه قضاییه را قبول دارد، رسانه ها هم آزاد هستند.
مردم باید انتخاب نهایی را بکنند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
2
کپی

دلار امد در شیب
خبری از تدبیر هوشمندانه ادامه شیب نشد .
دور زد به سربالایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
1
اولویت کارهای بایدن1- روی جلوگیری شیوع کرونا کار میکنه 2- بکار گماردن بیکاران ناشی از کرونا کار میکنه 3- بیمه همگانی امریکا 4- افزایش صادرات آمریکا به کشور چین و کاهش وردات از چین 5 -حفظ محیط زیست کنفرانس فرانسه 6- قانون مهاجربن به آمریکا کسانیکه بچه هاشون را گم کردن
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
1
یکی از تاثیرات انتخاب بایدن برای جهان این بود که
یک روز پس از اعلام پیروزی آقای بایدن، حساب کاربری توییتر برای سگهای ترامپ با نام‌های چمپ و برادرش میجر باز شد.

در یکی از اولین توییت‌های آن‌ها آمده: «سلام آمریکا! سلام دنیا! ماییم، چمپ و میجر. ما سگ‌های خانواده بایدن و سگ‌های منتخب اول ایلات متحده‌ایم. از همه شما برای حمایتتان و به اشتراک گذاشتن ماجراهایتان در جریان ریاست جمهوری متشکریم! هاف! هاف!»
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
2
از خواب آمریکا بیدار شوید نونی برایتان گرم نمی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
1
4
مشکل ایران روسای جمهور آمریکا نیست. مشکل اصلی ایران سیاست مسئولین خود ایران است که کشور را به این روز سیاه نشانده است و شواهد مبین آنست که فعلاً هم تغییری دراین سیاست مشاهده نخواهد شد. پس فرقی بین بایدن و ترامپ برای ملت ایران نخواهد بود. آش همان و کاسه همان ، بدبختی و بیکاری و فقر انزوای بین المللی هم همان
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین